• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

klocknajs

Breitling
qftncw.gif

Allt handlar väl om urverkets frekvens.
En högre frekvens innebär fler hopp per sekund, och ser därmed mer flytande ut.
Intressant, tack! Ska googla vidare på sådana typer av animerade "under huven"-videos
 

klocknajs

Breitling
Kan en klockas tidsavvikelse vara både vara snabbare och långsammare, eller är det antingen det ena eller det andra? Tack på förhand!
 

klocknajs

Breitling
Kan vara båda, kan bero på läget du har den liggande på natten t.ex :)
Ah, intressant! Låter ju rimligt nu när du säger det :) Så i teorin skulle man aldrig behöva ställa om sin klocka om man lyckas lista ut hur den avviker beroende på ställning den ligger i :p
Jag antar att det också kan vara så att tidsavvikelsen blir sämre ju mer man närmar sig att gångreserven tar slut om man låter klockan ligga för länge? Eller det kanske finns klockor som stannar pang bom när reserven är slut istället för att "fade:a" ut
 

Buffi

Panerai
Jag har fattat det som att service-tiden på Rolex från AD i Stockholm brukar ligga på runt 3-6 veckor(?)

Hur lång tid får man räkna med om man bara ber om en översikt för att se om service behövs?

Hur lång tid brukar ett packningsbyte ta?
 

Camo00

Patek
Ah, intressant! Låter ju rimligt nu när du säger det :) Så i teorin skulle man aldrig behöva ställa om sin klocka om man lyckas lista ut hur den avviker beroende på ställning den ligger i :p
Jag antar att det också kan vara så att tidsavvikelsen blir sämre ju mer man närmar sig att gångreserven tar slut om man låter klockan ligga för länge? Eller det kanske finns klockor som stannar pang bom när reserven är slut istället för att "fade:a" ut
Det funkar även i praktiken! Lägg den tavla upp på natten så går den snabbare, och tvärtom vanligtvis.

Generellt blir nog gången sämre ju lägre kraftreserv, men det märks kanske inte på alla ur?
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Vet någon om klockia är AD för certina? Tänkte gällande garanti osv så att man inte får "deras egna" garanti.
 

christer12

Cartier
Om jag vill kontrollera servicebehov och trycktesta en Rolex var gör jag det snabbast och bäst i sthlm? Nymans eller Rob?
 

Hugii

Audemars
Om jag vill kontrollera servicebehov och trycktesta en Rolex var gör jag det snabbast och bäst i sthlm? Nymans eller Rob?
Hos den som ligger närmast dig. :)
Både två ska nog klara av att göra det på ett tillfredsställande sätt.

Bör tilläggas att Nymans är forumsponsor om du nu vill vara "lokalpatriot". :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Varje man borde tjäna tillräckligt för att kunna sitta varje dag efter jobbet, lyssna på sin favorit musik och digga den ifred och dricka whisky under tiden. Vilka av er är för mig, och vilka är emot mig ???

Är ni inte med mig så äro ni emot mig !
 

The lord

Audemars
IMG_20170705_194335.jpg
Någon som vet vart jag kan få tag på ett batteri och baklock till en Swatch? . Har varit inne på Magnussons men dom hade inte.
 

lofgreno

Audemars
Min nya Oris Propilot drar sjukt lite på tiden. På nästan 2 dygn har den bara gått 2.5 sek snabbare. Började på mer 5-6 sekunder per dygn när jag plockade ut den. Vad kan det bero på? Kan en automatisk klocka gå bättre när den börjar användas?
"Dagens I-Landsproblem"
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Min nya Oris Propilot drar sjukt lite på tiden. På nästan 2 dygn har den bara gått 2.5 sek snabbare. Började på mer 5-6 sekunder per dygn när jag plockade ut den. Vad kan det bero på? Kan en automatisk klocka gå bättre när den börjar användas?
"Dagens I-Landsproblem"

Vet inte om detta stämmer men har hört/läst på KS att en klocka kan behöva gå in sig o_O
 

LennyK

Panerai
Varje man borde tjäna tillräckligt för att kunna sitta varje dag efter jobbet, lyssna på sin favorit musik och digga den ifred och dricka whisky under tiden. Vilka av er är för mig, och vilka är emot mig ???

Är ni inte med mig så äro ni emot mig !
Word! Håller definitivt med. I mitt fall kastar jag gärna in en kall bira också.
 

Stbg

Omega
Min nya Oris Propilot drar sjukt lite på tiden. På nästan 2 dygn har den bara gått 2.5 sek snabbare. Började på mer 5-6 sekunder per dygn när jag plockade ut den. Vad kan det bero på? Kan en automatisk klocka gå bättre när den börjar användas?
"Dagens I-Landsproblem"

Det är väl svårt att utgå ifrån en konstant tidshållning iom. att den påverkas konstant?
Exempel
upload_2017-7-12_9-27-38.png
 
Topp