• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

mjian

Omega
Vadå förutom den? Den är ju grym!

De e den verkligen :)

66ce031a82556fe529698fbab6fc4063.jpg
 

ROB-1832

Cartier
2-Faktor
Det kallas evighetskalender, osäker på om det skiljer sig från perpetual calendar dock, perpetual betyder väl typ oändlig..?

Korrekt! som det låter, evighetskalender/perpetual calender klarar skottår ett fönster eller visare håller reda på skottåret när man ställer den, ibland dubbla visare och index i sub-dials.
(I Patek boxarna för dessa är det ofta en integrerad klocksnurra i boxen.
Annual/årskarlender växlar rätt för året. Aquaterra har ju exempelvis en annualcalender som samtidigt har stilren urtavla.
 

Ackelman

Breitling
Beror på märke, kupning och material, men här är en bra början:
http://www.verkmastarna.se/category.html/glas


Tack för tipset Plattfot.
Har letat igenom där och försökt googla efter utan några resultat. Har även pratat med en urmakare som har verkmästarna som leverantör..
Kan inte hitta något runt kupigt glas som är större än 400..
Tråkigt..

Någon annan som vet om det går att hitta någonstans?
 

icalle

Friends of KS
Dum fråga. Om klockan inte ska användas på ett par dagar och kommer att stanna. Ska man ha kronan utskruvad eller inskruvad? Kanske inte spelar någon roll.
 

Mercy

Breitling
Har fått en Omega Seamaster av min kusin, dock oklart gällande årsmodell. Detta är informationen jag hittar via mina certfikationskort

REF: 21230416101001
Watch nr: 91457236

Date: 102/12 (Oklart)
Under date: 90270
Pictograms
Calibre No: 1538

Någon som vet?
 

Erikd

Cartier
Har fått en Omega Seamaster av min kusin, dock oklart gällande årsmodell. Detta är informationen jag hittar via mina certfikationskort

REF: 21230416101001
Watch nr: 91457236

Date: 102/12 (Oklart)
Under date: 90270
Pictograms
Calibre No: 1538

Någon som vet?


Det är en Seamster, quartz-urverk, 41mm. Under date tyder på att den är från Storbritannien. När den är tillverkad/såld är svårt att säga. Jag hittar ingen bra info om det...

Kolla in den på Omegas hemsida: http://www.omegawatches.com/collection/seamaster/300-m-quartz/21230416101001
 

Mercy

Breitling

Erikd

Cartier
Kollar
Jo så långt har jag och luskat fram.

"Under date" menade jag mer att dessa siffror fanns med. Under själva "date" rutan.
Om du söker på dessa siffror i samband med Omega Seamaster så kommer du få fram att de betyder just att den ska vara såld i UK.
Ska friskriva mig lite då jag inte är någon Omega expert...
 

Mercy

Breitling
EDIT: Bild borttagen på postarens begöran (bild visade omaskerat serienr)

Vad är det ens för datum textad? Går och tolka på massa sätt...
 

almeyero

Panerai
Något jag funderat på ett tag är månfasfunktionen, vad har man den till och hur fungerar den? Tycker det ser för jävligt ut.
 
Hur trög kan man förvänta sig att en bazelring ska vara och varför är den trög? Pratar om en 14060M från 2005 som man måste ta i så man får ont i fingrarna för att rotera, i jämförelse med min 16800 är den helt sjukt trög.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hur trög kan man förvänta sig att en bazelring ska vara och varför är den trög? Pratar om en 14060M från 2005 som man måste ta i så man får ont i fingrarna för att rotera, i jämförelse med min 16800 är den helt sjukt trög.


Det är nog bara lite gojs innanför ringen.

Klicka av ringen med en smörkniv och bada i varmt vatten och lite tvål (om klockan är tät dvs) Håll koll på den lilla fjäderliknande prylen bara, den har en tendens att försvinna, fråga vaniljglass ;)

Om du inte är så våghalsig så kan du lägga den i varmt vatten ett tag och sen försöka röra bezeln fram och tillbaka. Kan vara svårt med bara händerna men kommer ihåg att det gick utmärkt med diskhandskar på om du äger ett par sånna!

Hade samma problem när någon stolle tappade ut en GT över min GMT, gick fan inte att vrida men tog några minuter så gick skiten loss... (Sen att jag inte klarade att sätta dit insertet igen är en annan historia, var tvungen att ta hjälp från lokale urmakaren... hehe)


Foto 2013-10-17 20.17.57.jpg
Foto 2013-10-17 20.18.11.jpg
Foto 2013-10-17 20.18.21.jpg
Foto 2013-10-17 20.22.32.jpg
Foto 2013-10-17 20.22.42.jpg
Foto 2013-10-17 20.28.35.jpg
Foto 2013-10-18 09.17.37.jpg
Foto 2013-10-18 10.40.03.jpg


 
Det är nog bara lite gojs innanför ringen.

Klicka av ringen med en smörkniv och bada i varmt vatten och lite tvål (om klockan är tät dvs) Håll koll på den lilla fjäderliknande prylen bara, den har en tendens att försvinna, fråga vaniljglass ;)

Om du inte är så våghalsig så kan du lägga den i varmt vatten ett tag och sen försöka röra bezeln fram och tillbaka. Kan vara svårt med bara händerna men kommer ihåg att det gick utmärkt med diskhandskar på om du äger ett par sånna!

Hade samma problem när någon stolle tappade ut en GT över min GMT, gick fan inte att vrida men tog några minuter så gick skiten loss... (Sen att jag inte klarade att sätta dit insertet igen är en annan historia, var tvungen att ta hjälp från lokale urmakaren... hehe)


Foto 2013-10-17 20.17.57.jpg
Foto 2013-10-17 20.18.11.jpg
Foto 2013-10-17 20.18.21.jpg
Foto 2013-10-17 20.22.32.jpg
Foto 2013-10-17 20.22.42.jpg
Foto 2013-10-17 20.28.35.jpg
Foto 2013-10-18 09.17.37.jpg
Foto 2013-10-18 10.40.03.jpg



Hehe, tar till det i sista hand. Tack för filmklipp också. Hur ser den fjäderliknande prylen ut?
 

kabro

Cartier
Vad säger ni, en sprojlans ny Oris Aquis för ~9000 eller en Omega Seamaster 300M från början av 2000-talet, automat, för ~11,000?
 

POO

Panerai
Vad säger ni, en sprojlans ny Oris Aquis för ~9000 eller en Omega Seamaster 300M från början av 2000-talet, automat, för ~11,000?


Omegan har väl bättre andrahandsvärde och mer varumärke men är väldigt, väldigt tråkig och rätt ful. En klassiker kanske vilket gör att den har viss attraktion ändå men fortfarande rätt ful. Iofs har 11' potential till att vare ett rätt schyst pris beroende på omständigheterna. Skick osv.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vad säger ni, en sprojlans ny Oris Aquis för ~9000 eller en Omega Seamaster 300M från början av 2000-talet, automat, för ~11,000?

Beror ju på skick och servicehistorik på Omegan. Känns det lite som det kvittar, så ta den du tycker är snyggast. Orisen är väl lite köttigare på handleden, så det beror ju på vad du gillar. Personligen tycker jag den gamla blå SMPn är tuff och en klocka som verkar åldras fint, och ju mer negativa kommentarer den "flätade" länken får, ju mer fräck tycker jag den är :)
 

kabro

Cartier
Tack så mycket för era snabba svar!

Omegan har väl bättre andrahandsvärde och mer varumärke men är väldigt, väldigt tråkig och rätt ful. En klassiker kanske vilket gör att den har viss attraktion ändå men fortfarande rätt ful. Iofs har 11' potential till att vare ett rätt schyst pris beroende på omständigheterna. Skick osv.

Priset på 11,000 grundade jag på att isåfall hårt pruta ner någon. Dock är de ju inte i toppskick i den prisklassen.


Om det är en SMP med skelettvisare så hade jag valt Oris.

Stämmer, och jag håller med. Föredrar fyllda, meeeer lume!!


Beror ju på skick och servicehistorik på Omegan. Känns det lite som det kvittar, så ta den du tycker är snyggast. Orisen är väl lite köttigare på handleden, så det beror ju på vad du gillar. Personligen tycker jag den gamla blå SMPn är tuff och en klocka som verkar åldras fint, och ju mer negativa kommentarer den "flätade" länken får, ju mer fräck tycker jag den är :)

Det kommer ju isåfall vara en billigare begagnad, får räkna med något slitet skick.
Har provat en 43mm Aquis och det bärs faktiskt förvånansvärt lagom, trots den har en ganska "grov" design.

Får sova på saken, hoppas jag kan göra ett inlägg i paketöppningstråden innan nyår :cigar:
 
Topp