Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Härliga fynd på kort tid

Diskussion i 'Vintage' startad av Rookie, 13 januari 2014.

1. Rookie
    Trådstartare

Rookie Borgare

Hej,

Jag skrev i tråden för alla oss nya på forumet här om dagen, men lämnade inga bilder. Vi alla vet ju att bilder är det som egentligen är intressant, och att allt det här svartvita som ni läser just nu är av mindre intresse just i detta sammanhang :D

Hur som helst. De fynden denna tråd handlar om är två till antalet och har trillat in här i veckan.
    Den första fyndade jag på en loppis för ynka 50:-
    Nu vet jag ju inte om det är särskilt mycket mindre än för vad den skulle kunna säljas för, men jag har redan skapat mig ett litet band till den. Har googlat lite men inte hittat så mycket, och framför allt ingen som ser precis likadan ut. Vet ni något om den så får ni gärna kladda här nedan!
    Det är en manuell klocka som håller ca 2 dygn på en uppvridning. Dock så slackar minutvisaren och hänger sig emellanåt. Ska åka in med den i morgon är det tänkt.

Sedan så gick jag igenom farfars gamla prylar då han gick bort för ca 3 år sedan. Fick en liten moment då jag ville pilla lite med hans gamla prylar och minnas den gamle gubben varpå jag lyckades hitta den här:[​IMG]
    Blir urmakaren även för den i morgon för ett glasbyte samt en service. Farsan trodde att farfar i princip aldrig servat den. Årtal har jag absolut ingen koll på , farsan likaså. Något kanske ni duktiga killar och tjejer kan hjälpa till med? Den är automatisk, det är väl det jag vet utöver att det är en Omega Geneve.

Sedan så lyckades jag ramla över den gamla Seiko 7T32-7C60 som jag fick av farsan för ca 6-7 år sedan. Åkte in i lördags och fick ditsatt ett nytt batteri och vips så var den igång igen. Räknar givetvis inte den som något fynd eftersom det bara handlade om att jag hade gömt undan den väldigt bra ifrån mig själv. Vet inte om den räknas som vintage, men 20 år får väl vara lite vintage åtminstone :)

Tanken är att det ska på ett fint brunt band ifrån Hirsch på både Seikon och Tissot.
    Omegan har jag inte riktigt bestämt mig än..

SenorE, Icaras, Anders W och 10 andra gillar detta.
  2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Grattis! extra kul om du kan börja använda farfars Omega.

Rookie gillar detta.
  3. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Riktigt ball tavla på omegan!

Rookie gillar detta.
  4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Tissoten tyckte jag var ett litet fynd. skulle säga att den går för runt 300:- på tratten. Omegan blir nog kanon efter glasbyte och service :)

Rookie gillar detta.
  5. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Ingen dålig trippel du har där! Tissotklockan ser ut att var i mycket fint slag. Omegan är nog från mitten av 70-talet
    med fin patina på tavlan (lysmassan).

Grattis till fina vintageklockor!

Rookie gillar detta.
  6. JaTack

JaTack Friends of KS

Grattis, trevligt med Omegan. Alltid kul med en klocka som tillhört släkten. Och Tissoten ser riktigt fin ut, en sådan skulle jag kunna tänka mig. Har dock samlat på mig en hel del klockor nu så jag får nog ta det lite lugnt ;)

Rookie gillar detta.
  7. Rookie
    Trådstartare

Rookie Borgare

Tack för de varma kommentarerna! Jag håller absolut med, det är alltid något extra när man vet att det är någon familjemedlem, och som i detta fall någon jag alltid sett upp till och spenderat mycket tid i min barndom med. Det ska bli riktigt roligt att åka in till stan i morgon och lämna in den, men ännu roligare att få hämta ut den sedan!

Tissoten fick jag snabbt en liten kärlek till. Vet inte vad det är egentligen, men något är det. Den känns på något sätt genuin och "speciell". Får se vad det blir för band på den, men tankarna går mot lite halvljus brun färg för att smälta in snyggt med urtavlan.

Ja, jag har haft problem att hitta någon med samma färg. Det är ju lite roligt det med, lite speciell sådär.
    Tack för information om årtal. Det bekräftade farsans misstankar. Han sa något i stil med det också.

8. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    En underbar vecka ser jag, grattis till fyndet och till arvegodset! Tissot:en ska bli kul att se fler bilder på sen...

9. Rookie
    Trådstartare

Rookie Borgare

Ja man tackar! Det har absolut varit en bra vecka får jag säga.
    Angående Tissoten så frågade jag urmakaren idag i samband med att jag lämnade in Omegan ifall han visste vad det kunde vara för fel och fick ett väldigt välutvecklat svar som jag mer eller mindre inte förstod ett smack utav. Men det jag lyckades förstå var att det helt enkelt skulle bli för dyrt för att det skulle vara värt det på denna klockan (fortf. Tissoten).
    Jag vet inte om ni ev. kan hjälpa mig lite med ev. spekulationer?
    Det är nämligen så att klockan i sig går hur bra som helst. En ordentlig vridning räcker i ca 3 dagar. MEN, minutvisaren hänger sig emellanåt, samt att när man snurrar på kronan så snurrar den väldigt lätt, precis som urmakaren sa.
    Finns det något man kan säga utifrån den informationen? Och kanske ännu mer intressant är om det finns någon här på forumet som skulle kunna tänka sig att ta sig an klockan för ett bidrag?

10. Anders W

Anders W Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Skicka PM till McGyver så kanske han kan hjälpa dej.

11. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Skulle tro att det kanske är "cannon pinion" (vet inte vad det heter på svenska) som behöver klämmas till (med en speciell tång)... En urmakare med rätt verktyg borde kunna göra det utan allt för hög kostnad. Problemet är väl att ganska stor del av klockan måste monteras ner. Kanske McGyver kan sådant?! :)

12. Rookie
    Trådstartare

Rookie Borgare

Som det konstaterats så många gånger förr i alla olika trådar jag läst på forumet så får jag bara hålla med att det är så underbart att kunna få så snabb och bra hjälp av er alla som besitter en grym kunskap och vilja att hjälpa till!
    Jag skall skicka ett PM till MacGyver och se vad han har att säga om saken!
    Tack!

13. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Ge inte upp, börja med McGyver och kan/vill inte han så kolla med fler urmakare. En second opinion är ett måste när man gått ner sig i vintageträsket. Kunskapsnivåer och viljan att vilja ge sig på ett visst märke/modell skiljer sig ofta åt bland urmakare. Lycka till!

Rookie och eriksson850 gillar detta.
  14. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Måste bara förtydliga att jag inte är urmakare utan bara glatt skruvande amatör. :) Det kan säkert lika gärna vara något annat problem!

Dock det jag har läst mig till, är att när kronan går att snurra (utdraget läge) för lätt, samt att minutvisaren ibland (eller konstant) inte rör sig samtidigt som tim och sekundvisarna funkar fint. Så är det oftast "cannon pinion" eller minutröret (tack google) som måste klämmas till (med speciell tång) alternativt bytas ut. Vet inte om det är det som är felet på din klocka, men kanske China kan ge sig på en gissning? :)

15. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Seikon tyckte jag såg snygg ut, GRATTIS! :D

Rookie gillar detta.
  16. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Inte mycket som slår känslan när man hittat något fynd eller får ärva en klocka :).
    Hoppas du fick ett bra pris för servicen, kan bli ganska dyrt om saker är sönder.

Rookie gillar detta.
  17. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Btw, Jag har en del Tissotdelar. Så är det någon del som urmakaren inte har/du inte hittar så skicka ett pm...

18. Rookie
    Trådstartare

Rookie Borgare

Jag tackar ödmjukast för hjälpen! Jag har en pågående konversation med McGyver nu, så vi ska se vad vi kan hitta på. Fattas det något så hör jag av mig! :) Och det du skrev angående "minutröret" stämmer helt överens med det urmakaren sa. Det plinga till i skallen när jag läste ditt inlägg och mycket riktigt så var det minutröret som han pratade om!

Du har så rätt! :)
    Angående servicen så sitter jag just nu och försöker få tag på urmakaren för att höra hans bedömning och prisförslag utan någon större framgång..:meh:

eriksson850 gillar detta.
  19. Rookie
    Trådstartare

Rookie Borgare

Sådär, nu hitta jag tillbaka till skrivbordet igen.
    Det var ett ganska bra tag sedan jag var aktiv här på sidan (Ca 1 månad). Hade stora planer med servande av klockor och nya band osv osv. Allt såg fint ut tills kopplingen på bilen bestämde sig för att ge upp. Detta ledde givetvis till mycket roliga utgifter på reparationer man hade kunnat klara sig utan, speciellt när plånboken är av tjocklek "Student".

Hur som helst så har det hänt en del sedan sist. Jag har skickat ner Tissot'en till McGyver för att han förhoppningsvis ska kunna pilla ihop mitt lilla fynd! Dessutom har jag b la fått tummen ur och beställt hem lite sköna Hirsch-band som kom idag. Jag var givetvis snabb bort till ombudet för att hämta ut banden och lika snabb hem för att smälla på dem på klockorna jag köpte dem till.
    Det ljusa bandet till Seikon köpte jag egentligen "för skojsskull" för att se om det skulle funka med ett så ljus band till en guldig klocka. Det visade sig att det fungerade mer än utmärkt och jag är numera totalt kär i kombinationen guld/mörkgrönt/honey. Den klockan kommer att få mycket tid på handleden nu. Omegan dock som jag körde ett vanligt klassiskt svart band till blev jag fruktansvärt missnöjd med. Det skär sig alldeles på tok för mycket mot den bruna tavlan, ajajaj..
    Hur som helst, här följer lite bilder:
    IMG_1549.jpg IMG_1554.jpg IMG_1499.jpg IMG_1507.jpg IMG_1493.jpg IMG_1496.jpg IMG_1491.jpg
    Ett tråkigt billigt Hirsch Forrest(?) som köptes mest för att ha ett mörkt band att jämföra med. Efter att ha satt på det ljusa ovan så blev valet ganska lätt. Frågan är om detta någonsin kommer hamna på klockan. IMG_1502.jpg

Samtliga bilder är tagna med en iPhone 5 med halvtaskig köksbelysning vilket är lite synd då Seikon med de bandet är mycket snyggare i verkligheten. Menmen, man kan inte få allt här i världen.

Det som väntar nu är som sagt att McGyver ska höra av sig med domen angående Tissot'en för att se om den är värd att rädda.

ace gillar detta.
  20. richard1991

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Seikon blev ju toksnygg! Tummen upp.

Rookie gillar detta.
  21. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Blev ju hur bra som helst! Grattis! :) Hur funkade det svarta bandet på guld-Seikon? känns som det skulle sitta som ett smäck på den...

22. Rookie
    Trådstartare

Rookie Borgare

Tack! Ja det blev verkligen över förväntan!:) Jag har faktiskt inte provat det. Omegan är ju nämligen 18mm, och således även det svarta bandet. Seikon är 19mm vilket gjorde att jag köpte 20mm band för att få välja lite friare. Ska kolla hur det blir med 18mm på Seikon i morgon och kasta upp en bild så länge det inte ser för konstigt ut:)

23. Bender

Bender Friends of KS

Snyggt, Farfars omega är ju kanon :)
    seikon är inte dum den heller ;)

Rookie gillar detta.