• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Håll tummarna .

rogart-63

Patek
Håll tummarna :p för att allt funkar när jag sätter ihop den igen . Köpte den för ett tag sen . Då funkade inte datumet . Sen dess har jag hittat ett datumhjul i metall . Inte som originalet som är i plast . Detta hjul kommer att hålla resten av livet .Iallafall på klockans liv . Har rengjort verket så gott det går med rodico b.l.a . Vill inte montera ner allt . Här är bild på det gamla hjulet som är trasigt vid b.l.a nummer 14 och bild på det nya . Ska passa på att byta glas och packning på boetten när jag är i farten . Har inte bestämt mig ännu om jag skall fixa till boetten eller låta den vara som den är .

DSC01920.JPG
DSC01917.JPG
DSC01916.JPG
DSC01915.JPG
 

rogart-63

Patek
Hopmonterad igen . Måste lyfta på oscilattorn eller vad det heter igen när jag monterar den i klockan . Men man får inte skruva på kronan när den inte har ström . Då kan man paja datumhjul och en massa annat . Så har jag läst mig till . Humrar fint annars under ett glas = resonans :D .Som dammskydd . Kommer nog att låta boetten vara . Tavlan har fått lite mögel .Vågar jag rengöra och hur ska jag göra? TIps o_O
DSC01926.JPG
DSC01925.JPG
DSC01924.JPG
DSC01923.JPG
DSC01922.JPG
 

rogart-63

Patek
Nån som har en gammalt f300 verk hemma som jag kan montera sönder . Vill lära mig mera om dom . trasigt inga problem . Bara det går att plocka sönder .
 

rogart-63

Patek
Tvättat boetten och bytt packningar :) . Lite oxidskador på ytan av sätet och insidan av locket . Men inget jag kan göra nåt åt nu :( Leta annan boett .För dyrt :( . Svetsa är svårt . Putsar så gott det går och så lite silikonpasta på o-ringarna så ska det nog funka . Får hålla den från vattnet .

DSC01929.JPG
DSC01928.JPG
DSC01927.JPG
 

rogart-63

Patek
boetten består visst av tre delar . Bild lånad från internet . Så kanske finns det hopp för min boett ändå . Om jag bara kunde finna låsmuttern till delarna .

R0018301.JPG
 

Nicklas H

Cartier
Håll tummarna :p för att allt funkar när jag sätter ihop den igen . Köpte den för ett tag sen . Då funkade inte datumet . Sen dess har jag hittat ett datumhjul i metall . Inte som originalet som är i plast . Detta hjul kommer att hålla resten av livet .Iallafall på klockans liv . Har rengjort verket så gott det går med rodico b.l.a . Vill inte montera ner allt . Här är bild på det gamla hjulet som är trasigt vid b.l.a nummer 14 och bild på det nya . Ska passa på att byta glas och packning på boetten när jag är i farten . Har inte bestämt mig ännu om jag skall fixa till boetten eller låta den vara som den är .

DSC01920.JPG
DSC01917.JPG
DSC01916.JPG
DSC01915.JPG
Spännande projekt. Gillar verkligen tuning fork klockorna. Lycka till!
 

rogart-63

Patek
Gick bet på glaset :( .Min glaspress funkade inte till detta glas .Är nämligen både inre bezel och glas som skall pressas i samtidigt . Fick det inte tillräckligt stabilt för att kunna pressa på . Får bli en tur till glasmästaren oops:oops: .Menar urmakaren :D
 

rogart-63

Patek
Tvättade tavlan i bara vatten och sen Rodicokletat den . Sen har jag passat på att reluma tavlan och visarna . Boetten är inlämnad för glasmontage . Lite tjurig urmakare som undrade var jag hittat glaset .Omega originalglas . Cousinsuk sa jag då :eek: .Verkade inte veta vad det är ?. Tvåan lyser lite mer ser jag nu :arghh:
DSC01938.JPG
 

rogart-63

Patek
Fasiken vad jag är slarvig :arghh:. Har ännu en gång lyckats med konststycket att vaska ett par visare :arghh:. Jag tror jag blir tokig . Har vänt upp och ner på soppåse m.m . Jag fick städiver häromdagen och röjde av skrivbordet . Antagligen åkte tejpbiten med visarna med ner bland det som skulle kastas . Blir att beställa ett par nya . Eller kanske finns någon därute med ett par beggade :). Ska byta nick till Visvaskaren .
 

Onelund

Rolex
Fasiken vad jag är slarvig :arghh:. Har ännu en gång lyckats med konststycket att vaska ett par visare :arghh:. Jag tror jag blir tokig . Har vänt upp och ner på soppåse m.m . Jag fick städiver häromdagen och röjde av skrivbordet . Antagligen åkte tejpbiten med visarna med ner bland det som skulle kastas . Blir att beställa ett par nya . Eller kanske finns någon därute med ett par beggade :). Ska byta nick till Visvaskaren .


Har du något part nr till dessa?
 

rogart-63

Patek
Attans tur man ska ha idag :D . Jag är jättelycklig just nu . Av en händelse så fick jag syn på timvisaren som jag saknade mitt på skrivbordet . Har letat på golvet m.m efter minutvisaren . Men icke . Jaha då åker jag väl på att köpa ett par nya ändå . Men sen fick jag för mig att klippa upp dammsugarpåsen . Skakade ut allt på en tidning och hepp där var den . Fy fan va gutt . :D
 

rogart-63

Patek
Det sket sig. Nåt har pajat. Misstänker indexhjulet. Sitter 300 kugg på ett pyttelitet hjul.Troligen har någon eller några kuggar gått sönder. Mitt hopp står till reservdelsverket jag köpt av. eriksson850. Enda problemet är att jag kan inte se om det är trasigt. Pga att det är så litet. Lägger den på hyllan ett tag. Tills jag får lite nya krafter att ta tag i klockan. Löser dig säkert.
 

Onelund

Rolex
Det sket sig. Nåt har pajat. Misstänker indexhjulet. Sitter 300 kugg på ett pyttelitet hjul.Troligen har någon eller några kuggar gått sönder. Mitt hopp står till reservdelsverket jag köpt av. eriksson850. Enda problemet är att jag kan inte se om det är trasigt. Pga att det är så litet. Lägger den på hyllan ett tag. Tills jag får lite nya krafter att ta tag i klockan. Löser dig säkert.



Osis

Du kanske har några andra projekt att roa oss andra med :)
 

Nicklas H

Cartier
Många andra ideér som jag vill göra . Bara tid och ork som skall infinna sig . Men lovar det kommer .
Har f.ö kontaktat snubben i England . Har tar £45 för en service och £60 om indexhjulet behöver bytas . Överkomligt ändå . Vilken Omega servar du för £45 ? http://electric-watches.co.uk/
Paul har servat min f300 med mycket gott resultat. Snabbt och bra dialog under hela processen.
 
Topp