• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hålla koll på vad som är äkta och fejk

oscaroscar

Panerai
Hej,
Är just nu i Bangkok och har kikat runt lite i affärer. Finns en galleria som heter "big C" där det säljs Seiko och Casio.
Har tänkt köpa en g-shock till mig och brorsan, men tänker inte köpa någon kopia. Så jag tänkte först kolla med er om det finns något sätt man kan se skillnader mellan en äkta och fejk g-shock. Känns ganska svårt då jag aldrig klämt på originalet, sedan så är den ju gjord av plast och gummi - så en kopia kan ju vara lätt att råka köpa. Eller?

Sedan så kanske några av er har erfarenheter om denna galleria som ska finnas på fler ställen (big C).
Såg bland annat en Seiko monster för antingen 17k bath (3600kr) eller 1700 bath (360kr) - så antingen är det ju för dyrt eller så lär det väl vara kopior? Tycker bara det är konstigt att de säljer kopior i gallerior.

Tacksam för lite info!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
oscaroscar skrev:
Hej,
Är just nu i Bangkok och har kikat runt lite i affärer. Finns en galleria som heter "big C" där det säljs Seiko och Casio.
Har tänkt köpa en g-shock till mig och brorsan, men tänker inte köpa någon kopia. Så jag tänkte först kolla med er om det finns något sätt man kan se skillnader mellan en äkta och fejk g-shock. Känns ganska svårt då jag aldrig klämt på originalet, sedan så är den ju gjord av plast och gummi - så en kopia kan ju vara lätt att råka köpa. Eller?

Sedan så kanske några av er har erfarenheter om denna galleria som ska finnas på fler ställen (big C).
Såg bland annat en Seiko monster för antingen 17k bath (3600kr) eller 1700 bath (360kr) - så antingen är det ju för dyrt eller så lär det väl vara kopior? Tycker bara det är konstigt att de säljer kopior i gallerior.

Tacksam för lite info!
Låter ju väldigt märkligt om det är en större galleria. Men som sagt kopior på billigare klockor är inte särskilt ovanligt numera...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
G-shocks finns det väldigt många kopior på. Dock oftast den klassiska modellen i diverse färger. Det kan vara väldigt svårt att se skillnad på en äkta och oäkta modell eftersom de som är bra fake även har fungerande funktioner.

Seiko monster har jag inte sett kopior på, men det finns säkert. Normalpris i Asien är cirka 1500kr på länk, eller några 100 billigare på gummi. Kolla så de har låda och garantikort och om du misstänker att du ser en enda fakemodell i butiken, så köp inte. Marknadsfärsäljning av G-shocks betyder i princip alltid att det är fakeklockor.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Det säljs väl inga kopior i de större köpcentrumen vad jag har förstått och erfarit sist jag var i Thailand.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Big C är inte en galleria. Det är Thailands motsvarighet till Åhlens. Det finns Big Cs från Nong Kai till Hat Yai.
 

morrism

Audemars
Jag var i thailand för iofs 6 år sen, men då var det kopior på allt från jeans till solglasögon i de stora galleriorna, det var lite blandat med orginalgrejer, men då kostade det lika mycket som hemma...
 

axa

Omega
Kolla vad motsvarande modell går på Ebay.
Sist jag var i Bangkok var det dyrt med klockor.
Kom fram till att det blev billigare att handla på nätet hemifrån.

Annars ja, galleriorna typ MBK har kopior.
 

tim.stockholm

Cartier
2-Faktor
Mycket fake på MBK. Om du vill vara helt säker, åk till Paragon, Thailands NK.

Jag var där och kollade på klockor igår. Där.finns.allt!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Jag tar förgivet att det som tas hem från thailand är kopior, men försök hitta en seriös butik, och varnings klockan ringer vid minsta lilla kopia.
 

axa

Omega
Jokkmokkswe skrev:
Jag tar förgivet att det som tas hem från thailand är kopior, men försök hitta en seriös butik, och varnings klockan ringer vid minsta lilla kopia.

Vid MBK finns ytterligare stora köpcentrum (Paragon?) för "fint folk" och där är det garanterat inga kopior. Nästan varje klockmärke har egen butik som är lyxigt inredd. Dock var priserna hutlösa när jag var där sist.
 

oscaroscar

Panerai
Nu när jag tänker efter så skymtade jag nog en Oris i samma disk. Naivt av mig. Klart rubbet måste vara fejk!
Får besöka paragon för att kolla lite då! Drar även till MBK idag. Men de är synd för jag hade planerat lite g-shock fynd här, tog bara för givet att sånt skulle vara billigt här (äkta). Finns ju creationwatches (billigt!) och det är ju inte långt bort härifrån.
Av nyfikenhet, har Thailand nåt eget klockmärke? Tänker på om det finns NÅT man kan hitta på de billiga klockmarknaderna. Typ nåt inhemskt märke, unik klocka eller liknande (brukar dra jämförelsen med Mao-klockan).
Hittar man natoband här?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan ju alltid köpa thaiboxningsgrejer billigt. De bästa handskarna och benskydden tillverkas där nere och är riktigt billiga. ;)
 
Topp