• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

hålla tiden..

.dh

Breitling
Hej, är relativ ny här och undrar om ni kan hjälpa mig med lite frågor jag har.

Jag har nyligen införskaffat mig en gammal Omega Seamaster 30 med en calibre 269, klockan går bra och har en gångreserv på över 40h. Men den tappar ca 10 sekunder under en 24h period, är detta helt ok eller skulle en service/finjustering fixa till så att den går ännu bättre? Man kanske inte kan göra så mycket mer på en så pass gammal klocka? är tacksam för alla synpunkter ni har.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
.di skrev:
Hej, är relativ ny här och undrar om ni kan hjälpa mig med lite frågor jag har.

Jag har nyligen införskaffat mig en gammal Omega Seamaster 30 med en calibre 269, klockan går bra och har en gångreserv på över 40h. Men den tappar ca 10 sekunder under en 24h period, är detta helt ok eller skulle en service/finjustering fixa till så att den går ännu bättre? Man kanske inte kan göra så mycket mer på en så pass gammal klocka? är tacksam för alla synpunkter ni har.

Hej och välkommen!

Att den endast tappar 10 sek per dygn anses som en god tidshållning för ett vintageur och det tycker jag att du skall vara nöjd med! Lägg gärna upp en bild på Omegan med.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aurum skrev:
.di skrev:
Hej, är relativ ny här och undrar om ni kan hjälpa mig med lite frågor jag har.

Jag har nyligen införskaffat mig en gammal Omega Seamaster 30 med en calibre 269, klockan går bra och har en gångreserv på över 40h. Men den tappar ca 10 sekunder under en 24h period, är detta helt ok eller skulle en service/finjustering fixa till så att den går ännu bättre? Man kanske inte kan göra så mycket mer på en så pass gammal klocka? är tacksam för alla synpunkter ni har.

Hej och välkommen!

Att den endast tappar 10 sek per dygn anses som en god tidshållning för ett vintageur och det tycker jag att du skall vara nöjd med! Lägg gärna upp en bild på Omegan med.

Håller med Aurum, 10 sek är inga konstigheter alls.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Instämmer, MEN om den varje dygn över en längre tid ligger på minus och håller -10sek/dygn, så går det att justera till så den blir ännu mer exakt om du orkar. De flesta här hade nog däremot varit väldigt nöjda med -10sek/dygn. Speciellt på en gammal klocka.
 

.dh

Breitling
Tack för era åsikter, känner mig lugnare nu. Jag ska försöka föra en logg och se om det alltid är -10sec, för om det går att få den till +/- 2 sec skulle det vara kanon. eller det kanske är för mycket begärt?

här kommer en bild som jag tog här om dagen..
 

Bilagor

  • IMG_3419_1200.jpg
    IMG_3419_1200.jpg
    74.8 KB · Visningar: 608

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
.di skrev:
Tack för era åsikter, känner mig lugnare nu. Jag ska försöka föra en logg och se om det alltid är -10sec, för om det går att få den till +/- 2 sec skulle det vara kanon. eller det kanske är för mycket begärt?

här kommer en bild som jag tog här om dagen..
Fin! Och härligt du fick med loggan på glaset. 2sek är lite hybris och tänk på att tidshållningen varierar beroende på i vilket läge den ligger över natten.
 

.dh

Breitling
Aurum skrev:
Fin! Och härligt du fick med loggan på glaset. 2sek är lite hybris och tänk på att tidshållningen varierar beroende på i vilket läge den ligger över natten.
Tack!

jag höftade till -10 sekunder eftersom den hade tappat 5 sekunder under dan (12h) då jag hade den på handleden, men den senaste 12h då den har legat med tavlan uppåt på skrivbordet så har den bara tappat 3 sekunder. Så 8 sekunder under en "normal" dag, nu känns det extra gött. Som ni säger, man kan nog inte kräva mycket mer på en klocka som nästan är dubbel så gammal som en själv. :lol:
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
...ju längre jag håller på desto mindre roll tycke jag att en exakt tidhållning spelar... nu är jag ok med nån minut per dag, när den tappat så mycket att man behöver ställa den är det ju ändå dags för en annan klocka.... :D
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
.di skrev:
Tack för era åsikter, känner mig lugnare nu. Jag ska försöka föra en logg och se om det alltid är -10sec, för om det går att få den till +/- 2 sec skulle det vara kanon. eller det kanske är för mycket begärt?

här kommer en bild som jag tog här om dagen..

Fin bild och fin klocka!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
...ju längre jag håller på desto mindre roll tycke jag att en exakt tidhållning spelar... nu är jag ok med nån minut per dag, när den tappat så mycket att man behöver ställa den är det ju ändå dags för en annan klocka.... :D

Satt och klockade mina första klockor, nu ställer jag ändå klockan jag ska ha varje dag, nån minut hit eller dit, spelar det någon roll? Jag tycker det slår större att du har en fin Omega på handleden.
Sedan är det lite optimistiskt för ett vintage att gå inom COSC.

Oroa dig inte om sekundrarna, njut istället av att bära ett fint ur.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: hålla tiden..

Håller med de andra. Man pillar och byter hela tiden ändå, så jag personligen klarar mig med rätt stora avvikelser. Sen är det ju alltid kul ju bättre klockan håller tiden... :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
...ju längre jag håller på desto mindre roll tycke jag att en exakt tidhållning spelar... nu är jag ok med nån minut per dag, när den tappat så mycket att man behöver ställa den är det ju ändå dags för en annan klocka.... :D
+1 på den, avvikelsen är en del av charmen med gamla klockor...:)
 

.dh

Breitling
tack för åsikterna, det är nog bara jag som får ställa om mig lite. eftersom denna är min första mekaniska klocka så är man inte van vid att behöva ställa om klockan mer än 2ggr/år.. =)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Grattis till en jättefin klocka! Håller med om att den verkar hålla tiden riktigt bra. Mycket fin bild på en härlig kocka!
 
Topp