• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hållbarhet på urtavlan på lite redan slitna, billiga ur?

SlimDavid

Breitling
Hej!

(Mitt första riktiga inlägg, hittade ingen klockren tråd men vet inte om jag borde kapat en gammal tråd ändå?)

Hursomhelst, så är jag nyfiken på om det är vettigt att använda 50/60-tal av icke-topp-kvalitet som bruksklocka om skicket ska någorlunda behållas, eller behöver man vara lite rädd om den i så fall?

Det finns såklart inget exakt svar, men det vore intressant att höra lite tankar kring detta, då det påverkar "livsbudgeten" på klockor.

Mer specifikt: Jag har ingen erfarenhet alls utom lite jag har läst här, men är kanske på väg att köpa en Atlantic 60-tal, som är lite lagom sliten, fortfarande "tillräckligt fin". Men jag funderar på hur mycket (hård/lång) användning det kan finnas kvar innan tavlan istället är "tråkig" med krackelering, detaljer som lossnar med mera? Det finns ju gott om klockor i det skicket också, och frågan är hur mycket skillnad det är i användning.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej!

(Mitt första riktiga inlägg, hittade ingen klockren tråd men vet inte om jag borde kapat en gammal tråd ändå?)

Hursomhelst, så är jag nyfiken på om det är vettigt att använda 50/60-tal av icke-topp-kvalitet som bruksklocka om skicket ska någorlunda behållas, eller behöver man vara lite rädd om den i så fall?

Det finns såklart inget exakt svar, men det vore intressant att höra lite tankar kring detta, då det påverkar "livsbudgeten" på klockor.

Mer specifikt: Jag har ingen erfarenhet alls utom lite jag har läst här, men är kanske på väg att köpa en Atlantic 60-tal, som är lite lagom sliten, fortfarande "tillräckligt fin". Men jag funderar på hur mycket (hård/lång) användning det kan finnas kvar innan tavlan istället är "tråkig" med krackelering, detaljer som lossnar med mera? Det finns ju gott om klockor i det skicket också, och frågan är hur mycket skillnad det är i användning.
Jag tror det mesta av slitna tavlor grundar sig i att fukt trängt in i boetten, att verket inte sitter fast ordentligt i boetten eller på grund av taffliga urmakare.
Att klockan används normalt till vardags tror jag inte har någon större påverkan på tavlan.
 
Senast ändrad:

SlimDavid

Breitling
Ja fukt är såklart väldigt dåligt, och då är frågan hur mycket fukt en 50 år gammal "water proof" kan klara av? Men det kanske är så individuellt att man får prova helt enkelt. (?)
Tack för svar, förresten!
 

plattfot

Rolex
Har du inte för avsikt att blöta ner klockan, alternativt ser till att den får nya packningar ser jag ingen anledning till att tavlan ska åldras nämnvärt snabbare om du använder den jämfört med att den ligger i en låda. Tror inte heller du behöver oroa dig för att index lossnar vid normalt användande.

Köp Atlanticen du tänkte på, kosta på den en komplett service så har du en klocka som klarar av normlt användande.

Ta av dig klockan eller komplettera med en g-shock för biltvätt, MTB-cykling och slagborrning.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja fukt är såklart väldigt dåligt, och då är frågan hur mycket fukt en 50 år gammal "water proof" kan klara av? Men det kanske är så individuellt att man får prova helt enkelt. (?)
Tack för svar, förresten!
Är den tät så är den tät, är den inte tät så är den inte tät, svårare än så är det inte.
 

Husse

Patek
Välkommen in i galenskaperna!
Vatten på fel ställe är aldrig bra!
Atlantic är en bra klocka, riktig slitvarg.
Min köptes i nära nog nos skick!
Ge den en service, så har du en fantastisk klocka!
Akta den för slagborrar och andra kraftiga vibrationer, i övrigt tål den det mesta!
Här är min:
IMG_3690.JPG
 
Topp