• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Håller din bil i 100 000km? (Mauthe)

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
I slutet av 40-talet gick Volkswagen ut med en stor reklamkampanj i bästa Mad men anda. Den gick ut på att om du lyckades köra din Volkswagen Beetle 100 000 kilometer utan större reparationer eller problem, så blev du tilldelad en klocka.
10 000 mil är ju ingenting tänker du, men det här var en tid med helt andra bilar och 10 000 mil var en otrolig sträcka på den tiden.

Snygg bil som tyvärr inte är min.
hKW4oZ3.jpg



De första klockorna som delades ut var Cortina.

IEt6fLh.jpg


Uppståndelsen var stor när klockorna skulle delas ut, tidningen kom för att ta bilder och utdelningen skedde ofta ute inför publik på stadens torg.

OKGwzvU.jpg


Varje klocka fick även en personlig gravering på boettlocket.
Evcx5iQ.jpg





Tiden gick och då bilarna blev bättre och bättre så lyckades fler och fler människor med bedriften att köra över 100 000 kilometer. Tidningarna slutade komma och stadens människor orkade inte längre masa sig ut på torget.

Volkswagen tyckte dock om att sälja bilar, och det här med marknadsföring var en bra grej. Dock så blev det nog lite dyrt med alla klockor, så de började leta runt i Tyskland för att se vilka som kunde ge en bra deal om de köpte lite fler klockor.

Här är ett par modeller som delades ut under 50-talet. Alla har liknande design med guldpläterad boett, mörk/svart tavla och liknande boettlock.

10xue0k.jpg
8420102602_af3625c5bf_o.jpg
comet.jpg
jung.jpg
laco.jpg




Boettlocken pryddes av en VW symbol och texten 100 000km.

ym4Lgp2.jpg


Någon gång under 60-talet drog dock Volkswagen åt svångremmen, nu fick det vara nog.
Vill någon fortfarande ha en klocka får de banne mig betala för den!

Klockan gick nu att köpa i butikens tillbehörsavdelning efter att kunden visat upp ett intyg på averkade mil.

Det finns mycket mer att berätta om de här klockorna, bland annat om en speciell svensk version med texten 10 000 mil men det får ni googla själva. :)


Här kommer mitt bidrag till VW klockorna.

En Tysk Mauthe från vad jag tror sent 50-tal.

En väldigt fin och välbevarad tavla och röd spets på spjutvisaren.
1.JPG


Volkswagen loggan med texten 100 000km
2.JPG


Mauthe 1002, in-houseverk med 17 juveler. Lite kul formverksdesign och sitter centrerat med en distans mot boetten.
3.JPG


Avslutande wristshot
4.JPG





Dessa klockor är ofta mer uppskattade i VW-kretsar än hos klocknördar, men kanske är det någon mer som sitter på en VW-klocka? :)
 
Senast ändrad:

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Härlig tråd och spännande info, en koppling jag inte visste fanns innan.
Gillar ju tyska bilar och VW är mina initialer baklänges, bra topic helt enkelt:)
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Tänk vad tiderna förändras... Då blev man offentligt hyllad och fick gåvor när man kört 10.000mil. Idag får man sura, oförstående blickar och kommentarer om man tar bilen till affären.. Jävla klimatfrågan alltså!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul och intressant läsning, bra skrivet! Uppskattas!

Tack, kul med alla glada tillrop! :)
Dock så känns 10 min redigeringstid lite kort nu efter att jag har läst igenom texten 2-3 gånger...

Tänk vad tiderna förändras... Då blev man offentligt hyllad och fick gåvor när man kört 10.000mil. Idag får man sura, oförstående blickar och kommentarer om man tar bilen till affären.. Jävla klimatfrågan alltså!


Du får köpa elbil och handla eko så är allt glömt och förlåtet! ;)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack, kul med alla glada tillrop! :)
Dock så känns 10 min redigeringstid lite kort nu efter att jag har läst igenom texten 2-3 gånger...




Du får köpa elbil och handla eko så är allt glömt och förlåtet! ;)
I know that feeling! Men nu är det ju inte till National Geografic eller en D-uppsats vi skriver. Men det uppskattas att läsa något nytt som någon lagt ner lite tid på. Stavfel och grammatiska petitesser fixar vi själva i huvudet då vi läser inlägget :D
 
Topp