• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Håller din bil i 100 000km? (Mauthe)

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Uppdaterar med lite fler bilder.


Såhär glad blir man när man klarat 100 000km, han gör sig redo för att cruisa lite runt torget och ta emot folkets jubel.

100000km.jpg


Inte helt lätt att uppfylla alla krav.
Svenska reglerna för att uppfylla kravet på 10 000 mil och få en klocka.

swedi.jpg


Svenska versionen med 10 000 mil på tavlan.

swedish.jpg


Hela serien av VW klockor från 50-talet. (Min är den näst längst till höger)

vw klockor samling.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Värt att notera är att Volkswagen var tidiga med jämlikhet, "nu får även damerna schweiziska armbandsur". Svenskarna var för övrigt de enda som fick swissklockor, medans resten av världen fick tyska ur.
Volkswagen köpt av gråhandlare göre sig icke besvär.
 

demondave

Rolex
Med DSG-lådor och kamkedjeproblematiken är det kanske dags att återinföra 10 000-milsmärket hos svenska Volkswagen.

Kul kuriosa är att firmabilen (nåja, myndighetsbil för fängslande resor) jag körde förr och som sedan farsan övertog i tjänsten hade hunnit skrapa ihop 9(!) klockor innan den blev civil. Oöppnad motor, orginalkoppling osv. Innevarande VW-modeller håller inte riktigt samma kvalité..

Riktigt trevlig kvällsläsning, kvalitetspost!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Med DSG-lådor och kamkedjeproblematiken är det kanske dags att återinföra 10 000-milsmärket hos svenska Volkswagen.

Kul kuriosa är att firmabilen (nåja, myndighetsbil för fängslande resor) jag körde förr och som sedan farsan övertog i tjänsten hade hunnit skrapa ihop 9(!) klockor innan den blev civil. Oöppnad motor, orginalkoppling osv. Innevarande VW-modeller håller inte riktigt samma kvalité..

Riktigt trevlig kvällsläsning, kvalitetspost!
Tack, kul att du uppsakattade och grävde fram den här gamla tråden. :)
Mauthen är såld, men tyvärr missade jag en Laco 10 000 som gick för några dagar sedan på tratten.
 

demondave

Rolex
Tack, kul att du uppsakattade och grävde fram den här gamla tråden. :)
Mauthen är såld, men tyvärr missade jag en Laco 10 000 som gick för några dagar sedan på tratten.

Haha, missade vilket år vi är inne på. Tyckte det var underligt att jag hade missat den, senaste aktiviteten var ju för bara några veckor sedan. Ett år, och några veckor snarare :)

Nåja, väl värd att grävas upp! Hade det inte varit för att farsan som Passat-ägare hade sett det som ett hån, hade det varit kul att leta upp en åt honom.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Haha, missade vilket år vi är inne på. Tyckte det var underligt att jag hade missat den, senaste aktiviteten var ju för bara några veckor sedan. Ett år, och några veckor snarare :)

Nåja, väl värd att grävas upp! Hade det inte varit för att farsan som Passat-ägare hade sett det som ett hån, hade det varit kul att leta upp en åt honom.
Haha, gör det!
Dem dyker upp titt som tätt, lite dyrare än average tradera/ebay-fynd, så räkna med runt eller knappt en tusenlapp. Helt klart värt för att driva med farsan! ;)
 

Gurra G

Omega
Undrar varför Citroën inte tog fram en dylik klocka för sin 2CV? Eller så kanske de gjorde det men den behövde aldrig delas ut. :(

Som ägare till 2CV får man vara nöjd att den i vart fall går ett år i taget.:)
 
Återupplivar denna tråd. :)
Jag kom över en Mauthe med 1004 verk, Vw modellen, på auktion. Men vad kan värdet vara? Kom på slitet och väl använt läderband.(original?)
20180131_200903.jpg
20180131_200957.jpg
 
Senast ändrad:
Topp