• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Håller klocksvängen på att bli en delningsekonomi?

frere

Audemars
2-Faktor
"Om du verkligen älskar att äga klockor, varför säljer du dem då hela tiden?" En vanlig – och kanske berättigad – fråga från utomstående. För att kunna testa något nytt, brukar vi svara. Men nu skulle jag istället vilja hävda att hela klocksvängen är på väg att bli en delningsekonomi. Det handlar om delande, snarare än om ägande och säljande.

Ingen fara, det är modernt, det ligger i tiden. Att konsumera utan att förbruka är ju i grunden något positivt... Här är några tankar (medvetet lite vasst formulerade:)):

1. På ett välbesökt klockforum hänger 10 000 personer, men endast en mindre del betraktar sig som samlare. Många omsätter istället ett stort antal klockor per år, som ofta cirkulerar omkring i en relativt sluten krets av entusiaster. Ägandet är seriellt – man har sina klockor för stunden – snarare än parallellt. När ett ur har visats upp i sociala medier, följarna sett det och gett sina likes, ja då är det helt enkelt svalt och kan lika gärna bytas ut. Flöden ger mer uppskattning än en statisk samling och därmed behövs ständig förändring.

2. Precis som andra delningsekonomiska företeelser som uber, airbnb etc är klocksvängen i princip helt digitaliserad. Vi hittar varandra och gör blixtsnabba internationella affärer med hjälp av forum, instagram, nätauktioner och swish.

3. Byteshandel är nog så viktigt som pengar. Klockor i bytesaffärer kan var och en ha en mycket hög prislapp, men mellanskillnaden är det enda penningflödet som syns utåt. Det är alltså en till stor del icke-beskattningsbar ekonomi, där handeln mellan privatpersoner är mycket betydelsefull.

4. De skenande priserna har ingen dämpande effekt på marknaden, eftersom man upplever att det handlar om placeringar snarare än om konsumtion. Man tänker alltså inte att man ”bränner en månadslön på en klocka”, utan snarare att man ”placerar en månadslön i klocka ett tag”. Och så länge man är inställd på att sälja eller byta gör det ju ingenting att allt blir dyrare – tvärtom kan det vara något att eftersträva. Vidare leder detta till att det är svårt att ha ”keepers”. En riktig ”keeper” försvinner ju ur flödet för alltid, och blir en minuspost snarare än en investering. Därmed kan en klocka plötsligt bli för värdefull för att äga, eller för tråkig i förhållande till det verkliga priset.

Jag kan inte låta bli att fundera på hur en förändrad inställning till ägande påverkar marknaden och synen på klockor i stort. KS m fl digitala plattformar är utmärkta verktyg för gammaldags samlare, men kan samtidigt utplåna dem helt på sikt. Istället är det alltmer blomstrande tider för klockflippare, som till synes omsätter massor av pengar men egentligen snarare är kollektiva ägare till en allt mer haussad hög av klockor. Som en nörd-kibbutz.

Eller? Vad tycker du, och hur äger du?
ubertaxi.png

Den här bilen körs av en surmulen klocksamlare i skinnväst som i protest har valt att låta bli att registrera sig på klocksnack.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Mycket intressant läsning. Mina investeringar i klockor gör min ekonomi stabil. Utan klockorna hade pengar bränts på skit (etc krogen). Klockorna håller ett någorlunda värde medans aktier och fonder visar rött så långt ögat kan nå. :mad:
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Bra skrivet @frere !
Känner igen mig och framför allt ångesten som kommer när klocklådan är full och till råga på allt känns väldigt bra och full med "keepers". Som denna Råålex som killen i bakgrunden med hjälm ska få ta över så småningom.
image.png


Ska jag inte få köpa fler klockor nu?!?:nailbiting::nailbiting:

Jo, botemedlet är budgetur som man mekar lite med som denna:
https://klocksnack.se/threads/drunkningsmodd-patinera-en-seiko-7548-diver.49359/page-8#post-1277192
image.png


Ett annat sätt jag kommit på är att sälja klockor som jag gillar till min fru. Då ökar utrymmet i lådan plus att jag kan fortsätta använda dem som denna DJ 1600 från 1964 :)
image.png


Den här klockan har nått så högt det går på likeskalan på sociala medier. Brian Johnson i AC/DC lajkade den på instagram:cool::cigar::cigar:
image.png

Den ägs enligt ett time sharing avtal av tre stycken här på forumet mig, @Grafton och @Mr Chance . Tre månader sen går den vidare till nästa. Tror att denna lösning kommer att bli vanligt framöver, speciellt på så speciella och attraktiva klockor som denna.:D:D
 

willbur

Rolex
2-Faktor
För mig handlar det inte om att placera pengar i tron att göra en vinst. Jag gillar att man kan ta en klocka och anpassa den till sin vardag. "I am cleaning up dog shit wearing a Patek" som John Meyer säger.
 

MrPlow

Rolex
Som sagt bra sammanfattat!

För många är nog hobbyn att köpa och sälja. Göra en bra affär där, tappa ett par kronor där, köpa ett nytt armband till en och kanske sälja av ett udda ur när det råkar bli poppis.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det är väldigt enkelt och dessutom billigt att testa massa klockor med bra andrahandsvärde. Det är några tusenlappar upp eller ner som står på spel och i princip vem som helst kan trolla fram 100k till insatsen. Prova att köp en bil motsvarande en Rolex och se vad du förlorar på en affär. Inget man skryter om direkt.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Som alltid bra skrivet :) du har nog en poäng i det helt klart.
Den gruppen jag ändå tycker är mest spännande är dom som inte alls bryr sig om forumen, utan har en massa fina klockor och knappt vet att klockforum existerar, som sitter ute i stugan med en mysig samling och bara ses i slutna sällskap av andra klocksamlare / äldre urmakare där klockor byts mellan varandra i mörka lokaler av män med långa naglar och aldrig ser dagens ljus.
 

Smulan

Rolex
Nej någon delningsekonomi tror jag inte på här. Visst uppvisar flödet av klockor ett liknande mönster men det personliga ägandet är absolut och kommer så att förbli.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Håller med i mycket av det du beskriver, och särskilt om "keeperns" bleka framtid hos många engagerade i vår hobby.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Intressant med lite bredd i svaren så här långt. Kul att det väcker tankar och extra bra att inte alla håller med om eventuella poänger! Precis som @Scaramanga skriver stämmer det kanske inte fullt ut på någon enskild individ, utan det är mer att betrakta som en spaning på gruppnivå. Jag har själv klockor som jag vet att jag kommer sälja, klockor som jag absolut inte vill sälja men som kan ryka ändå och klockor som kommer att få stanna oavsett, och så ser det nog ut för många. Bara för att man kan tänka sig att låna ut sin soffa till en australiensare behöver man ju inte göra det jämt:)

På själva frågeställningen har jag inget svar alls. Men jag älskar uttrycket nörd-kibbutz! :)
Och du äger sveriges största. Grattis!

En hederlig samling av oerhört hög klass! Men i kommentarerna noterar någon ändå "avsaknaden" av rolex. Och visst, exempelvis en safir-gmt (numera tydligen i 70kkr-klassen!) skulle ju passa fint invid tudorsubben. Men idag är det kanske en typisk modell som är roligare att dela än att äga på det klassiska samlar-sättet…?

Den här klockan har nått så högt det går på likeskalan på sociala medier. Brian Johnson i AC/DC lajkade den på instagram:cool::cigar::cigar:
image.png

Den ägs enligt ett time sharing avtal av tre stycken här på forumet mig, @Grafton och @Mr Chance . Tre månader sen går den vidare till nästa. Tror att denna lösning kommer att bli vanligt framöver, speciellt på så speciella och attraktiva klockor som denna.:D:D
Framtiden! Behövs inga smilies faktiskt, jag skulle kunna köpa in mig på studs om jag fick minst två sommarveckor.

Som sagt bra sammanfattat! För många är nog hobbyn att köpa och sälja. Göra en bra affär där, tappa ett par kronor där, köpa ett nytt armband till en och kanske sälja av ett udda ur när det råkar bli poppis.
Ja, helt klart. Kanske är både ägande och klockor sekundärt till jakt och spänning för några? För mig är köp&sälj ett nödvändigt ont:)

@Joshua3 Lite så, kanske. Jag kan nog själv ha råkat recitera karin boyes "i rörelse" i en paketöppningstråd just när någon köpt en platina-dd och känt sig väldigt tillfreds...
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 1154

Guest
Jag tycker vi skaffar 3 bankfack, ett centralt Stockholm och ett Centralt Göteborg och ett Centralt Malmö, sen samlar vi hop ett par schyssta klockor, och det krävs en klocka för att "gå med i klubben" , sen går man bara dit och plockar vad man vill ha, en klocka mot en klocka och så får man rotation på det :) 10-20 personer i varje "klubb" ... Kanske kan söka kommunbidrag eller nåt, fika i plastmuggar och tugga singoalla kex m.m.
 

Brodeur

Omega
Delningsekonomi nej inte alls. Snarare bytes "hyr" ekonomi. Visst sjutton är många här samlare.
Man behöver inte sätta så höga standard för att ”få” kallas sig samlare.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Ber om ursäkt för kladd i tråden @frere, tyckte bara att det var lite roligt att @Scaramanga pratade om att motstå plötsliga impulser och att vara nöjd med vad man har...:) Han flippar ju fortare än vad man hinner svara på PM, och har väl ägt tio olika ex av Flingan, Pelagos, 6309:an respektive, osv...:D
OnT: intressanta och välformulerade tankar. Jag tror att du kan ha rätt om delningsekonomi i stort, däremot tror jag nog att vår flipparcommunity nog är mindre än vad det känns för oss som utgör den. Jag skulle gissa att 98% av alla klockor ägs av folk som inte har en aning om vilket märke klockan är av och som inte har en tanke på att byta klocka med mindre än att den nuvarande går sönder.
 
Senast ändrad:

Oew

Rolex
Väldigt intressant inlägg! Känner dock inte alls igen mig då jag aldrig sålt en klocka och är inte säker på om jag nånsin kommer det men när man ser på serieflipparna på Ks som hinner testa hela 2015 års katalog från Basel innan nästa års nysläpp så kan man bli lite avis!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ber om ursäkt för kladd i tråden @frere, tyckte bara att det var lite roligt att @Scaramanga pratade om att motstå plötsliga impulser och att vara nöjd med vad man har...:) Han flippar ju fortare än vad man hinner svara på PM, och har väl ägt tio olika ex av Flingan, Pelagos, 6309:an respektive, osv...:D
OnT: intressanta och välformulerade tankar. Jag tror att du kan ha rätt om delningsekonomi i stort, däremot tror jag nog att vår flipparcommunity nog är mindre än vad det känns för oss som utgör den. Jag skulle gissa att 98% av alla klockor ägs av folk som inte har en aning om vilket märke klockan är av och som inte har en tanke på att byta klocka med mindre än att den nuvarande går sönder.

Rent och skärt påhitt @Grafton. På sin höjd 4 st 6309, 5 st 6105, två flingor varav en kvar idag (såld och återköpt), 1st Pelagos (såld och återköpt och såld).

Jag framstår som en amatörflippare i jämförelse med många andra ;)

När jag pratar om att motstå plötsliga impulser så handlar det i mitt fall om köpimpulsen. Har man inte koll på den så hamnar man lätt i flipparhjulet, säger jag, vis av egen erfarenhet.



Köpte förresten en 6309 idag :)
 
Topp