• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Håller klocksvängen på att bli en delningsekonomi?

"Om du verkligen älskar att äga klockor, varför säljer du dem då hela tiden?" En vanlig – och kanske berättigad – fråga från utomstående. För att kunna testa något nytt, brukar vi svara. Men nu skulle jag istället vilja hävda att hela klocksvängen är på väg att bli en delningsekonomi. Det handlar om delande, snarare än om ägande och säljande.

Ingen fara, det är modernt, det ligger i tiden. Att konsumera utan att förbruka är ju i grunden något positivt... Här är några tankar (medvetet lite vasst formulerade:)):

1. På ett välbesökt klockforum hänger 10 000 personer, men endast en mindre del betraktar sig som samlare. Många omsätter istället ett stort antal klockor per år, som ofta cirkulerar omkring i en relativt sluten krets av entusiaster. Ägandet är seriellt – man har sina klockor för stunden – snarare än parallellt. När ett ur har visats upp i sociala medier, följarna sett det och gett sina likes, ja då är det helt enkelt svalt och kan lika gärna bytas ut. Flöden ger mer uppskattning än en statisk samling och därmed behövs ständig förändring.

2. Precis som andra delningsekonomiska företeelser som uber, airbnb etc är klocksvängen i princip helt digitaliserad. Vi hittar varandra och gör blixtsnabba internationella affärer med hjälp av forum, instagram, nätauktioner och swish.

3. Byteshandel är nog så viktigt som pengar. Klockor i bytesaffärer kan var och en ha en mycket hög prislapp, men mellanskillnaden är det enda penningflödet som syns utåt. Det är alltså en till stor del icke-beskattningsbar ekonomi, där handeln mellan privatpersoner är mycket betydelsefull.

4. De skenande priserna har ingen dämpande effekt på marknaden, eftersom man upplever att det handlar om placeringar snarare än om konsumtion. Man tänker alltså inte att man ”bränner en månadslön på en klocka”, utan snarare att man ”placerar en månadslön i klocka ett tag”. Och så länge man är inställd på att sälja eller byta gör det ju ingenting att allt blir dyrare – tvärtom kan det vara något att eftersträva. Vidare leder detta till att det är svårt att ha ”keepers”. En riktig ”keeper” försvinner ju ur flödet för alltid, och blir en minuspost snarare än en investering. Därmed kan en klocka plötsligt bli för värdefull för att äga, eller för tråkig i förhållande till det verkliga priset.

Jag kan inte låta bli att fundera på hur en förändrad inställning till ägande påverkar marknaden och synen på klockor i stort. KS m fl digitala plattformar är utmärkta verktyg för gammaldags samlare, men kan samtidigt utplåna dem helt på sikt. Istället är det alltmer blomstrande tider för klockflippare, som till synes omsätter massor av pengar men egentligen snarare är kollektiva ägare till en allt mer haussad hög av klockor. Som en nörd-kibbutz.

Eller? Vad tycker du, och hur äger du?
ubertaxi.png

Den här bilen körs av en surmulen klocksamlare i skinnväst som i protest har valt att låta bli att registrera sig på klocksnack.
Jag vill hävda att "klocksvängen" alltid varit en delningsekonomi.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag inbillar mig att de som samlar på saker försöker fylla ett tomrum i sitt liv. Varje köp/flip blir ett kortvarigt lyckorus som måste underhållas med nya köp/flips.

Vanligt folk tycker att vi är minst sagt galna och det är väl därför vi samlas i ett hörn av nätet för att få känna oss lite normala :)
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Jag gillar inte att dela. Det som är mitt är bara mitt och ingen annans. Jag köper dock gärna tidigare ägda klockor och hoppas slippa sälja nån av dem. Ur den synvinkeln är pengarna förlorade för min del men förhoppningsvis väl investerade åt mina barn den dagen det är dags för mig att bli mull:D
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag inbillar mig att de som samlar på saker försöker fylla ett tomrum i sitt liv. Varje köp/flip blir ett kortvarigt lyckorus som måste underhållas med nya köp/flips.
Ska jag rannsaka mig själv så kan det stämma in. När min höft gick sönder och min löpkarriär gick upp i rök så hade jag plötsligt 10-15h i veckan att spendera på annat. Kort därefter började klocksamlingen expandera radikalt
 

sveol

Cartier
Vi lever på de som köper nytt. För värdefall är det, oavsett märke. Min 1 mån gamla 116610ln som har nypris 72k fick maxbudet 55k. Det kallar jag inte för investering. Men bra inlägg. Kudos.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
"Om du verkligen älskar att äga klockor, varför säljer du dem då hela tiden?" En vanlig – och kanske berättigad – fråga från utomstående. För att kunna testa något nytt, brukar vi svara. Men nu skulle jag istället vilja hävda att hela klocksvängen är på väg att bli en delningsekonomi. Det handlar om delande, snarare än om ägande och säljande.

Ingen fara, det är modernt, det ligger i tiden. Att konsumera utan att förbruka är ju i grunden något positivt... Här är några tankar (medvetet lite vasst formulerade:)):

1. På ett välbesökt klockforum hänger 10 000 personer, men endast en mindre del betraktar sig som samlare. Många omsätter istället ett stort antal klockor per år, som ofta cirkulerar omkring i en relativt sluten krets av entusiaster. Ägandet är seriellt – man har sina klockor för stunden – snarare än parallellt. När ett ur har visats upp i sociala medier, följarna sett det och gett sina likes, ja då är det helt enkelt svalt och kan lika gärna bytas ut. Flöden ger mer uppskattning än en statisk samling och därmed behövs ständig förändring.

2. Precis som andra delningsekonomiska företeelser som uber, airbnb etc är klocksvängen i princip helt digitaliserad. Vi hittar varandra och gör blixtsnabba internationella affärer med hjälp av forum, instagram, nätauktioner och swish.

3. Byteshandel är nog så viktigt som pengar. Klockor i bytesaffärer kan var och en ha en mycket hög prislapp, men mellanskillnaden är det enda penningflödet som syns utåt. Det är alltså en till stor del icke-beskattningsbar ekonomi, där handeln mellan privatpersoner är mycket betydelsefull.

4. De skenande priserna har ingen dämpande effekt på marknaden, eftersom man upplever att det handlar om placeringar snarare än om konsumtion. Man tänker alltså inte att man ”bränner en månadslön på en klocka”, utan snarare att man ”placerar en månadslön i klocka ett tag”. Och så länge man är inställd på att sälja eller byta gör det ju ingenting att allt blir dyrare – tvärtom kan det vara något att eftersträva. Vidare leder detta till att det är svårt att ha ”keepers”. En riktig ”keeper” försvinner ju ur flödet för alltid, och blir en minuspost snarare än en investering. Därmed kan en klocka plötsligt bli för värdefull för att äga, eller för tråkig i förhållande till det verkliga priset.

Jag kan inte låta bli att fundera på hur en förändrad inställning till ägande påverkar marknaden och synen på klockor i stort. KS m fl digitala plattformar är utmärkta verktyg för gammaldags samlare, men kan samtidigt utplåna dem helt på sikt. Istället är det alltmer blomstrande tider för klockflippare, som till synes omsätter massor av pengar men egentligen snarare är kollektiva ägare till en allt mer haussad hög av klockor. Som en nörd-kibbutz.

Eller? Vad tycker du, och hur äger du?
ubertaxi.png

Den här bilen körs av en surmulen klocksamlare i skinnväst som i protest har valt att låta bli att registrera sig på klocksnack.

Intressant teori! Du kanske är ngt på spåret?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Ber om ursäkt för kladd i tråden @frere, tyckte bara att det var lite roligt att @Scaramanga pratade om att motstå plötsliga impulser och att vara nöjd med vad man har...:) Han flippar ju fortare än vad man hinner svara på PM, och har väl ägt tio olika ex av Flingan, Pelagos, 6309:an respektive, osv...:D
OnT: intressanta och välformulerade tankar. Jag tror att du kan ha rätt om delningsekonomi i stort, däremot tror jag nog att vår flipparcommunity nog är mindre än vad det känns för oss som utgör den. Jag skulle gissa att 98% av alla klockor ägs av folk som inte har en aning om vilket märke klockan är av och som inte har en tanke på att byta klocka med mindre än att den nuvarande går sönder.
Absolut, bra poäng i att vår värld är mindre än vi tror. Men om 98% av alla klockor finns "utanför marknaden", dvs tryggt på någons arm tills ägaren dör (Smp-regn på kaplans om 50 år!) så tror jag ändå att det mestadels är vi i "communityn" som håller resterande 2% i omlopp? Vanliga människor (åtminstone de jag känner) brukar oftast köpa helt nytt tror jag. Möjligen nån enstaka gammal dressomega, DJ eller speedy på kaplans, men då till ett pris som nördarna bestämmer.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väl skrivet @frere !
Det stämmer i princip exakt på hur jag tänker när det gäller mina klockor, några få behålls och det retar mig lite att dessa går att sälja för att "investera" i andra klockor. Typexemplet på detta är de två Rolexklockor jag ägt, dessa var alldeles för dyra i förhållande till upplevd kvalitet.

Det är inte så att jag köper klockor för att tjäna pengar, det händer aldrig, men jag rättfärdigar utlägget för mig själv med att det bara är ett tillfälligt utlägg som lätt kan återtas med en försäljning. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska jag rannsaka mig själv så kan det stämma in. När min höft gick sönder och min löpkarriär gick upp i rök så hade jag plötsligt 10-15h i veckan att spendera på annat. Kort därefter började klocksamlingen expandera radikalt
Hehe, som när jag blev farsa och slutade träna 4ggr/vecka. Tid över + cash på kontot är en farlig kombination. :D
 

The lord

Audemars
Jag tycker vi skaffar 3 bankfack, ett centralt Stockholm och ett Centralt Göteborg och ett Centralt Malmö, sen samlar vi hop ett par schyssta klockor, och det krävs en klocka för att "gå med i klubben" , sen går man bara dit och plockar vad man vill ha, en klocka mot en klocka och så får man rotation på det :) 10-20 personer i varje "klubb" ... Kanske kan söka kommunbidrag eller nåt, fika i plastmuggar och tugga singoalla kex m.m.
 
Topp