Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hårdhet / Reptålighet - Stål vs Platinum

Diskussion i 'Diskussion' startad av k0ltrasten, 17 november 2015.

1. k0ltrasten
    Trådstartare

k0ltrasten Soy un culebra!

Satt och spontanläste lite på andra forum om jämförelsen stål vs platinum om reptålighet och hårdhet.
    Stämmer det att stål är mer "reptåligt" än platinum? Dvs det skulle tex lättare bli bruksmärken/hairlines på platina än på stål?
    Någon som sitter på mer info om detta?

DISKUTERA. Tack.

Porsan och leben gillar detta.
  2. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Det blir ganska lätt hairlains i stål, men det blir lättare bjuda repor i platinum.
    Jag har en stålring och en silverring (typ samma hårdhet som platinum) på samma finger och stålring har err gäng hairlains men silverring har buckling och Jackie som bara den..

Min åsikt: hairlains blir det på båda, men ädelmetallerna blir det djupare hack med ordentlig smäll.

Omega87 gillar detta.
  3. Omega87

Omega87 Bonde

Från:
    Eslöv
    Det har jag också funderat på ett tag men kam dessvärre inte komma med något...

4. leben

leben El Patrón

Ingen aning. Köp platina.

Hmmmm, Chami, Philippe Stern och 22 andra gillar detta.
  5. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    (lite på ingenjören, finns en anledning till att man använder stål i hus istället för platinum)

Gavve gillar detta.
  6. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Enligt denna videon:

Så ska man även kunna lätt "återskapa" platinum genom att forma det eller något åt det hållet ifall man får hack, någon som är svårare på stål(?)

7. k0ltrasten
    Trådstartare

Om man tittar på tex Patek i platina så ska det (vad jag hittat) gå att få lasersvetsat, vilket även är möjligt med stål?

8. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Mestadels för att inte en käft i världen har råd med ett hus vars stålkomponenter ersatts med stål, samt att det är avsevärt tyngre och att tillgängligheten är mycket lägre.

N.Bathes och Wi gillar detta.
  9. k0ltrasten
    Trådstartare

Que? Stål mot stål?

Omen och FilipF gillar detta.
  10. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Platina*
    Hjärnan fungerar inte efter för många dagars jobb i sträck! :D

Egentligen är ju den ultimata metallen att ha en klocka i Kobolt, men löjligt dyrt dock.

Apansson, FilipF och k0ltrasten gillar detta.
  11. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Självklart, bara därför ;)
    (sorry, måste få va lite dryg ibland)

12. Gavve

Gavve Greven

lite märkligt att exempelvis Rolex nöjer sig med 904L och inte går för tuffare kvaliteter, säg super-duplex. Måhända att detta har att göra med att det inte går att bearbeta med så små verktyg som behövs. Eller kanske helt enkelt inte ger någon skillnad. I knivar använder man ju dock skräpiga rostfria kvaliteter exempelvis 301 men det är ju för att kunna få stålet vasst.
    @Aurum ?

13. Spindel

Spindel Biskop

Platina heter det på svenska.

Philippe Stern, Strindberg och aldraren gillar detta.
  14. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Läste nån stans att den högre nyckelhalt i 903L ger en bättre finish och mer "bling"

15. David

David Bödeln

PLA-TI-NA. FFS.

DrDre, Philippe Stern, Icaras och 2 andra gillar detta.
  16. k0ltrasten
    Trådstartare

Tack för förtydligande. Men jag skriver det på engelska. Ser du väl.

Icaras, Niclas86, N.Bathes och 5 andra gillar detta.
  17. Gavve

Gavve Greven

så kan det vara, dvs att 904L håller finishen längre

18. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Dock så innebär denna högre nyckelhalt att personer som är känsliga för det ämnet kan inte ha nyare rollar med länk
    Attans, får gå på platina direkt istället ;)

19. ZQT

ZQT The Banker

Vilken flöjt

Icaras, Omen och k0ltrasten gillar detta.
  20. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Kollar vi på Mohs hårdhetsskala så har platina ungefär 4,3 i hårdhet medans, typ, hårdast möjliga härdade stål (då pratar vi dock extremer inom stålkategorin) kommer upp i ca 5,5. ('Stål' är jäkligt lurigt att uttala sig om då det är en legering och olika legeringar har väldigt olika egenskaper - tex just hårdhet).

Så stål är hårdare.

Eller kan iaf vara hårdare.

Köp wolfram-klocka, typ Hubbe, lirar uppåt 9 på hårdhetsskalan. ;)

Brutus, k0ltrasten, J86A och 1 annan gillar detta.
  21. hook

hook I'm user not a dealer!

KS egen Metalurg!

krämbulle gillar detta.
  22. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Ädelmetaller är ju mjukare. Repor, visst. På både stål, platina och guld. Men jag har sett några exempel (t ex en helgulds-Daytona) som har extremt många "jack". Stål ger repor. Ädelmetaller ger mycket lättare "jack"

23. Joseph

Joseph Stadsbo

Från:
    Stockholm, Sweden
    Är inte kubolt magnetiskt, och borde isf påverka verket? Eller går det att avmagnetisera?

24. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    DOCK. Så gäller detta de hårdaste legeringarna MED härdning. Då ingen boett eller länk jag någonsin hört om är härdad och anlöpt så blir detta lite svårt att jämföra enligt mig!

25. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Har inte Sinn härdade boetter?

26. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Jag tror faktiskt inte att de är härdade (Betoning på tror, är osäker dock.), även om de har förbannat jävla tokhårt stål som de använder. Anledningen är att det är extremt svårt att härda och anlöpa en boett i konstruktionsfasen såvida den inte är fräst/gjuten i ett enda stycke.

27. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hänger inte med i vad du menar i sista meningen. Problemet med härdning är väl att den inte får tappa form? En fräst detalj och en gjuten är ju varandras motsatser?

jabla gillar detta.
  28. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Jag håller helt med dig om att få, om ens några, boetter är härdade. Därför jag skrev att detta gällde extrema stål.

Att det skulle vara svårt att tillverka en härdad boett säger jag dock är skitsnack. Är dagligen i kontakt med produkter med finare toleranser än vad som krävs på en klockboett som är härdade.

Att sen ingen tillverkare anser att härdat stål behövs är ju en helt annan sak.

Är ju heller inga problem att bearbeta ett härdat stål. Jobbigt - ja. Omöjligt - nej

k0ltrasten, par och Aurum gillar detta.
  29. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Sinn har som tillval på en del boetter Tegiment.

Från Sinn.de:
    TEGIMENT Technology provides highly effective protection against scratches. The method is not, however, based on the application of a coating. Instead it is the surface of the material itself which is hardened by means of a special process, thereby creating a protective layer (“tegimentum” in Latin). The surface of any watch hardened using TEGIMENT Technology has a significantly greater level of protection against scratches than that afforded by the hardness of the base material.

Detta är väldigt beståndigt mot repor, jag har sett klockor tillsynes utan repor som blivit väldigt hårt hanterade.

30. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Hela det där med moes hårdhetsskala är ganska spännande. En otroligt oprecis metod i min mening. För att bedöma ett material hållbarhet är det många faktorer som spelar in och vad han i princip gjorde va att han tog olika material och slog dom mot varandra. "hmmmm kisel gör ett djupt hack i kalifältspatet, det måste vara hårdare. Jag sätter en 7 a på det.." -isch. Absolut i lekmanna tal duger det väll med ska vi prata stål så är det som många andra här konstaterat en knepigare historia. Vad är "stål"? Måste börja med att definiera det..

Strindberg och nissehult gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield