• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hårdvarufrågor WIFI hemmanätverk

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Har nyligen fått fiber i huset.
Anslutningen går in i källaren där jag tänkte montera upp Telias router TG799 VAC Extreme.
Hur ska jag sedan göra för att få finfin täckning i resten av huset? trådkoppla till ytterligare en router/repeater?
Har en airport extreme som jag använt tidigare. Kan man nyttja den? Har dock några år på nacken.
Bor i treplanshus dvs källare-entrevåning-övervåning. Har murstock mitt i huset som skärmar av en del.

Gärna hands-on tips med konkreta hårdvarutips.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vet inte om det hjälper dig så mkt men jag har 3vån hus och villafiber från Telia. Skaffade en sån här router som skulle vara bland det bästa man kan få tag i, och mycket riktigt så har jag bra räckvidd i hela huset plus lite utanför på tomten. Då är ändå routern placerad i husets ena hörn.
Mitt hus är dock av trä.
1021218.jpg
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Vet inte om det hjälper dig så mkt men jag har 3vån hus och villafiber från Telia. Skaffade en sån här router som skulle vara bland det bästa man kan få tag i, och mycket riktigt så har jag bra räckvidd i hela huset plus lite utanför på tomten. Då är ändå routern placerad i husets ena hörn.
Mitt hus är dock av trä.
1021218.jpg
Har du bryggat Telias modem?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Vet inte om vi har samma grejer. I mitt hus är det fiber rakt in i tvättstugan som hamnar i en liten box med ett nätverksuttag i. Där jag har satt Asus Routern. Ingick inget modem från Telia för mig (Telia Öppenfiber).
Samma här, men jag fick med ett modem/router. Men det kanske beror på att jag kör TV via fibern också.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Din Airport Extreme lirar fint med Airport Express. Stäng av routerfunktionen på Telias router och kör den enbart som modem. Låt Extreme sköta routandet. Har du dålig täckning på WIFI i något rum så dra helst kabel (funkar wifi med) till några expresspuckar.

https://www.apple.com/se/airport-express/
 

Lolle

Panerai
Håller med brygga Teliamodemet och kör din egen extreme, vid behov komplettera med någon Airport express som du då dessutom kan använda till att streama musik eller liknande.

Jag har samma teliamodem och upplevde den inte som någon höjdare - en Airport extreme är en stor förbättring även om just wi-fi signal inte är dess absolut starkaste sida.
 

David

Bödeln
Jag hade tidigare bryggat Airport Extreme till bredbandsleverantörens modem (som jag stängt av wifi på) som jag sedan utökat med en handfull airport express. Det fungerade aldrig superbra, det fanns ändå alltid ställen med sporadisk täckning och lång responstid. Efter fiberinstallationen kopplade jag fibergränssnittets Ethernet rätt in i Airport Extreme utan att ändra något i övrigt (förutom bryggningen förstås) men det blev inte ett dugg bättre.

Nu har jag sålt min Airport Extreme och köpt ett startpaket Netgear Orbi (hade Eero lanserats i Sverige hade jag köpt det istället) och är tvärnöjd vad täckning, överföringshastighet och responstid beträffar. Användargränssnittet och funktionaliteten i övrigt lämnar en del att önska, men det är en acceptabel kompromiss för mig.

Mina Airport Express utökar inte längre nätverket, utan ansluter bara, för att förse sina respektive högtalare med AirPlay.

https://www.netgear.com/orbi/

orbi-slide-02.png
 

Pantzar

Omega
Har nyligen fått fiber i huset.
Anslutningen går in i källaren där jag tänkte montera upp Telias router TG799 VAC Extreme.
Hur ska jag sedan göra för att få finfin täckning i resten av huset? trådkoppla till ytterligare en router/repeater?
Har en airport extreme som jag använt tidigare. Kan man nyttja den? Har dock några år på nacken.
Bor i treplanshus dvs källare-entrevåning-övervåning. Har murstock mitt i huset som skärmar av en del.

Gärna hands-on tips med konkreta hårdvarutips.

Jag kör med en AirPort extreme, och ett gäng expresser utplacerade på lämpliga ställen, kör mina trådlöst med det bästa är du om du kan dra kabel. Mitt förslag är att du bryggat Telias router (alternativt struntar i den helt) och kör med din AirPort och kompletterar med någon Express om det behövs. Sen helt enkelt bara prova hur bra det funkar. Jag gillt speciellt att Apple routrarna slår ihop 2.4 och 5 GHz så man slipper två nätverk där man måste hålla koll på vilken enhet man ansluter till vilket av frekvensbanden.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jag kör med en AirPort extreme, och ett gäng expresser utplacerade på lämpliga ställen, kör mina trådlöst med det bästa är du om du kan dra kabel. Mitt förslag är att du bryggat Telias router (alternativt struntar i den helt) och kör med din AirPort och kompletterar med någon Express om det behövs. Sen helt enkelt bara prova hur bra det funkar. Jag gillt speciellt att Apple routrarna slår ihop 2.4 och 5 GHz så man slipper två nätverk där man måste hålla koll på vilken enhet man ansluter till vilket av frekvensbanden.
Provade nu att brygga telias modem och köra på airporten. Försökte först komma, in airporten direkt mot fiberuttaget, men fick det inte att funka? Mätte runt lite i huset på dels teliarouterns wifi och dels airportens. Ungefär samma hastigheter men jäklar vad telias när svajar... ena stunden 10Mbit/s och nästa mätning 80.

Hur löser du så airporten slår ihop 2.5 och 5GHz näten. Jag har två olika när ut från min airport. Är det en finess som bara finns på de nyare?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Fråga till proffsen:

1: komplettera min Airport extreme (802.11.n) med en ny Airport express
2: Köpa en ny extreme med 802.11ac standard och använda min gamla som slav
3: Köpa ny extreme och ny express?

Jag lutar mot alt 2?
 

Pantzar

Omega
Provade nu att brygga telias modem och köra på airporten. Försökte först komma, in airporten direkt mot fiberuttaget, men fick det inte att funka? Mätte runt lite i huset på dels teliarouterns wifi och dels airportens. Ungefär samma hastigheter men jäklar vad telias när svajar... ena stunden 10Mbit/s och nästa mätning 80.

Hur löser du så airporten slår ihop 2.5 och 5GHz näten. Jag har två olika när ut från min airport. Är det en finess som bara finns på de nyare?

Bra fråga.. har alltid fått det att fungera både på en äldre extreme och på nyare. Vet inte riktigt hur det funkar, trodde att det gick att koppla in direkt, du kanske behöver ändra inställningarna på extremen? Sitter det inte en "låda" på väggen som agerar modem?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Bra fråga.. har alltid fått det att fungera både på en äldre extreme och på nyare. Vet inte riktigt hur det funkar, trodde att det gick att koppla in direkt, du kanske behöver ändra inställningarna på extremen? Sitter det inte en "låda" på väggen som agerar modem?
provade igen och nu funkade det! nu ska jag skaffa en ny Airport att komplettera med och dra kabel mellan dessa :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Bra fråga.. har alltid fått det att fungera både på en äldre extreme och på nyare. Vet inte riktigt hur det funkar, trodde att det gick att koppla in direkt, du kanske behöver ändra inställningarna på extremen? Sitter det inte en "låda" på väggen som agerar modem?
Nu har det blivit bra. Köpte en ny Extreme som jag kopplade in i fiberuttaget och sedan använder jag min gamla extreme som slav med en kabel emellan. En på vardera murstocken och den ena på plan tre och den andra i källaren så nu är det bra täckning i hela kåken :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Mesh med backhaul via Ethernet där det är praktiskt är vad jag vill ha, därav min hangup på Eero.

Du är såklart rätt ute. Jag är lite "låst" vid en hårdvara (labb-utr via jobbet) så för mig var det kabel som gav bäst resultat.

Skulle dock gärna testa tex Orbi eller Eero för skojs skull
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kan jag koppla airporten direkt till fiberuttaget rller måste jag ha Telias router emellan?
Man kan stoppa in precis vilken router som helst i fiberswitchen eller en PC direkt för den delen. Telias router behövs egentligen bara om man har telefon via fibern men då är det ju bara att brygga den och stänga av dess wifi. Om man behöver Telias router när man har Telias TV vet jag inte (jag har det inte), men jag tror inte det. Jag var beredd på att köpa en router när jag fick in fibern men medföljande 799VAC från Telia visade sig ha tillfredsställande bra wifi för mitt hem.
 
Senast ändrad:
Topp