• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hög provision på auktion

Swagger

Omega
Ska sälja en gammal Rolex farfar hade. Kaplans tar 15% i provision. Låter som ganska mycket deg för lite jobb. Går det att pruta på provisionen?
 

holma20

Panerai
Ja beroende på hur mkt den är värd,
Har du en newman tex. Kan du nog komma undan den helt, då de tjänar tillräckligt bra på den procenten de tar från köpare :)
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Så de får alltså 15% i provision från säljaren, sedan lägger de även på 20% på det klubbade belopp?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
T o m Tradera tar 10 % numera. Klart det är tråkiga pengar, men du kanske får bra betalt, eller så provar du att sälja här istället. Vad är uppskattat värde? Modell?
 

BCKSTRM

Rolex
Fy fan vad svettigt att de tar provis två gånger. Lite skatt-på-skatt varning där... o_O Jag kan annars köpa den utan provision :D Skämt åsido, om det inte är en superovanlig modell har jag svårt att se att Kaplans levererar ca 35% premium jämfört med KS...
 

holma20

Panerai
Kan Kaplans vädera på foton? Trodde de vill ha in klockan fysiskt.
Nej de vill nog kolla på den fysiskt som du säger.
Kan nog bara ge dig ett uppskattat värde på referensen,eftersom den är såpass gammal är de ju väldigt viktigt att allt är original för värdetsskull,
Tänkte mest du kunde be han skicka till dig så du kan lägga ut här;)
 

Swagger

Omega
Nej de vill nog kolla på den fysiskt som du säger.
Kan nog bara ge dig ett uppskattat värde på referensen,eftersom den är såpass gammal är de ju väldigt viktigt att allt är original för värdetsskull,
Tänkte mest du kunde be han skicka till dig så du kan lägga ut här;)
Farfar köpte den kring år 2001, så värst gammal är den inte.
 

Swagger

Omega
Farfar sa till alla att det var en kopia han köpt i Thailand. Men till mig sa han att den var äkta. Han visade t o m någon certifikat i form av ett litet grönt kort. Han köpte den på en mellanlanding i Amsterdam. Farsan är ju glad i sprit. Han hade lämnat in den på pantbanken direkt när farfar föll av pinn om han visste. Farfar sa att jag skullle ha klockan för att "luras och impa på brudar". Farsan är helt av banan.
 

holma20

Panerai
Farfar sa till alla att det var en kopia han köpt i Thailand. Men till mig sa han att den var äkta. Han visade t o m någon certifikat i form av ett litet grönt kort. Han köpte den på en mellanlanding i Amsterdam. Farsan är ju glad i sprit. Han hade lämnat in den på pantbanken direkt när farfar föll av pinn om han visste. Farfar sa att jag skullle ha klockan för att "luras och impa på brudar". Farsan är helt av banan.
Kanske nått du borde hålla hårt i då? Och inte sälja:)
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Fy fan vad svettigt att de tar provis två gånger. Lite skatt-på-skatt varning där... o_O Jag kan annars köpa den utan provision :D Skämt åsido, om det inte är en superovanlig modell har jag svårt att se att Kaplans levererar ca 35% premium jämfört med KS...
Auktion är ju auktion man vet aldrig vad som händer. Hade en klocka till salu för 30k utan napp. Såldes på Kaplans för 41k + provision. En annan som jag inte satte ut här (som jag om jag satt ut den själv hade begärt 15k för) gick för 24,5k + provis. Så ibland betalar det sig att köra auktion (har dock exempel på sämre resultat också...).
Så även om det kanske inte känns som att "de gör så mycket jobb" för sin provision så kan de nå kunder som KS inte når. Men det beror så klart på objekt och köpare.
 

BCKSTRM

Rolex
Auktion är ju auktion man vet aldrig vad som händer. Hade en klocka till salu för 30k utan napp. Såldes på Kaplans för 41k + provision. En annan som jag inte satte ut här (som jag om jag satt ut den själv hade begärt 15k för) gick för 24,5k + provis. Så ibland betalar det sig att köra auktion (har dock exempel på sämre resultat också...).
Så även om det kanske inte känns som att "de gör så mycket jobb" för sin provision så kan de nå kunder som KS inte når. Men det beror så klart på objekt och köpare.
Intressant! Vad var det för klockor? Har tänkt att vanliga klockor (typ Sub/GMT) från 2001 är lätta att sälja och lika lätta att värdera för köpare. Få borde vara villiga att betala massa extra på Kaplans när det finns stort utbud på Blocket, Tratten, KS, C24 etc, men jag är väl för teoretisk... :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Intressant! Vad var det för klockor? Har tänkt att vanliga klockor (typ Sub/GMT) från 2001 är lätta att sälja och lika lätta att värdera för köpare. Få borde vara villiga att betala massa extra på Kaplans när det finns stort utbud på Blocket, Tratten, KS, C24 etc, men jag är väl för teoretisk... :)
Håller med dig. En 5-siffrig safir referens är ganska fasta priser på. Vad som skulle kunna sticka är NOS och tex första 16610 LV för att inte tala om Daytona Beach serien.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Intressant! Vad var det för klockor? Har tänkt att vanliga klockor (typ Sub/GMT) från 2001 är lätta att sälja och lika lätta att värdera för köpare. Få borde vara villiga att betala massa extra på Kaplans när det finns stort utbud på Blocket, Tratten, KS, C24 etc, men jag är väl för teoretisk... :)
ena var en TT 1675 Rolex på läder(det var några år sedan) och den andra var en 1603 datejust på läder. Så jag blev nöjd även efter deras provision. Så man ska inte stirra sig blint på att "de tar så mycket" då man kan nå köpare som man inte skulle nå i andra kanaler vilket gör att man får bättre betalt än vad provisionen kostar en som säljare. Tänk på att andelen som är "som oss" är avsevärt mindre än de som inte är som oss. Att betala en "premium" för en vanlig person med tryggheten hos Kaplans jämfört med blocket är nog ok för många köpare.
 
Topp