• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hög tid för en service...

limbotimbo

Cartier
Hej Klocksnack,

Jag är en grabb på snart 31 vårar som har ett problem. Idag när jag kom in till jobbet och sneglade på klockan min, en Croton Nivada Grenchen Chronograph Aviator Sea Diver, så såg jag att den hade stannat. Inga problem tänkte jag säkert bara glömt att vrida upp den...eller?

Till min förskräckelse så ville den inte ticka igång:eek:. Resten av dagen var jag som i en dimma, möten missades, lunch blev till eftermiddagsfika och var nära på att jobba över av misstag. Minns inte riktigt hur jag tog mig hem, tankarna gick i ett. Väl hemma då den värsta panikångesten hade lagt sig bestämde jag mig för att ta en titt i klockan för att se om det var några märkbara fel tex luft i bränsleröret eller vatten i förgasaren.

Då jag öppnat baklocket låg denna lilla del och skrotade:

2014-08-04 20.15.46 HDR.jpg


Efter att locket hade åkt av så tickade allt igång igen.
2014-08-04 20.16.16 HDR.jpg


Så nu är frågorna följande:
- Vad är det för något som har ramlat av ?
- Och vart ska delen sitta?


Självklart blir det en välbehövlig service av klockan inom en väldigt snar framtid.

Over n Out
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Fungerar kronografen?
Är det en EPSA boett (superkompressor)? Kan man få se resten av klockan? :)
 

limbotimbo

Cartier
Kronografen fungerar sisådär. Den drar igång som den ska och nollställer fint. Dock Flippar sub-minut visaren när man trycker igång den. Typ varannan gång hoppar den ca 5 min fram eller bak. I övrigt verkar det fungera.

Här är en bild på framsidan av klockan:
2014-08-04 20.19.09 HDR.jpg
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Delen ska fästas vid den gröna ringen på bilden nedan och "huvudet" ska ligga mot kuggarna vid den röda pilen, då slipper du problemet med att lilla minuträknaren lever sitt eget liv. Att delen ramlat loss behöver inte nödvändigtvis innebära akut servicebehov, men problemet är kanske att lyckas skaka ut skruven som höll fast delen om den satt sig på tvären någonstans i urverket.

d95c8885-7d87-414b-8c44-58dd7396900e_zps14eedeb6.jpg
 

Exxet

Rolex
Den ( hammare tror jag det heter) gör att minut visaren bara hoppar fram ett steg i taget efter fullbordat varv av sekundvisaren, men plocka ut verket och försök hitta skruven, den kan ställa till det, urverk är ju ganska delikata saker.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Tack för info. Vart skruven har tagit vägen är nästa mysterium, blir att ta fram lupp och leta.


Har skruven gömt sig i urverket kan hörseln vara mer användbar än synen/en lupp - skaka lite försiktigt och lyssna. Eller så ramlade den ut när du öppnade klockan utan att du märkte det, det är en liten rackare - leta på skrivbordet/golvet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fin klocka! Den borde China gå igång på. :)

Kanske läge att lämna in den på en service när du ändå är igång?
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Hej Klocksnack,

Jag är en grabb på snart 31 vårar som har ett problem. Idag när jag kom in till jobbet och sneglade på klockan min, en Croton Nivada Grenchen Chronograph Aviator Sea Diver, så såg jag att den hade stannat. Inga problem tänkte jag säkert bara glömt att vrida upp den...eller?

Till min förskräckelse så ville den inte ticka igång:eek:. Resten av dagen var jag som i en dimma, möten missades, lunch blev till eftermiddagsfika och var nära på att jobba över av misstag. Minns inte riktigt hur jag tog mig hem, tankarna gick i ett. Väl hemma då den värsta panikångesten hade lagt sig bestämde jag mig för att ta en titt i klockan för att se om det var några märkbara fel tex luft i bränsleröret eller vatten i förgasaren.

Då jag öppnat baklocket låg denna lilla del och skrotade:

2014-08-04 20.15.46 HDR.jpg


Efter att locket hade åkt av så tickade allt igång igen.
2014-08-04 20.16.16 HDR.jpg


Så nu är frågorna följande:
- Vad är det för något som har ramlat av ?
- Och vart ska delen sitta?


Självklart blir det en välbehövlig service av klockan inom en väldigt snar framtid.

Over n Out

:)

Gillar din beskrivning av känslan å tillvägagångssättet.

Hoppas det löser sig! Cool klocka!
 

limbotimbo

Cartier
:)

Gillar din beskrivning av känslan å tillvägagångssättet.

Hoppas det löser sig! Cool klocka!



Jodå klockan tickar på fint utan delen som var lös. Har dock inte hittat skruven som den ska sitta fast med och börjar starkt misstänka att den försvunnit innan klockan kom i min ägo. Blir att ta en tur förbi Farfars så fort de öppnar igen då jag tror att det är svårt att få tag på en sådan skruv själv.
 

Onelund

Rolex
Jodå klockan tickar på fint utan delen som var lös. Har dock inte hittat skruven som den ska sitta fast med och börjar starkt misstänka att den försvunnit innan klockan kom i min ägo. Blir att ta en tur förbi Farfars så fort de öppnar igen då jag tror att det är svårt att få tag på en sådan skruv själv.


För en urmakare med normalsortiment så har han säkerligen skruven till dig.

Om inte annat får du hojta, min lokala klocksmed sitter på ett lager med det mesta
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Snygg kronograf! Tror Gummo och Ariste har liknande...
Tycker du ska lämna klockan till en urmakare, så får denna bedöma om det är akut servicebehov eller ej.
Är väl ett valjoux 7733 som sitter i?
Edit: Kanske hade fel på urverk, men förhoppningsvis är det inte allt för dyrservat då det är en tvåregisterskronograf.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Snygg kronograf! Tror Gummo och Ariste har liknande...
Tycker du ska lämna klockan till en urmakare, så får denna bedöma om det är akut servicebehov eller ej.
Är väl ett valjoux 7733 som sitter i?
Edit: Kanske hade fel på urverk, men förhoppningsvis är det inte allt för dyrservat då det är en tvåregisterskronograf.
Maro har ena åxå och jag tror det är valjoux 92 i. Hör med farfars å återkom gärna med hur det gått. Förr eller senare måste min åxå den vägen vandra.
 
Topp