• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hör ni ert urverk?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kinesen har 21600 Chrisse.

Personligen gillar jag när man hör urverket LITE grann. 36000 låter helt galet skönt. Spring driven jag hade var läskig i och med att den inte lät alls.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Sover inte med klockorna på mig men till vardags hörs mina Orienter inte min 1963 däremot tickar galet högt och höres på ganska långt avstånd samt driver sambon till vanvett.
 

UNO

Panerai
3135 och 7750 hörs väl hemma.
Det beror enkelt uttryckt på bakgrundsljudets nivå.
På kontoret i city hörs klockan inte pga ljud från staden, ventilation, belysning etc etc, hemma i lägenheter vrålar 3135 genom tystnaden nätterna igenom.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Min OQ för ett sjuhelsikes liv...
20131019_094531_4_bestshot.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Mina båda IWC'er är tysta som möss, men Sinn 104'an tickar på rätt bra. Kan inte lägga den direkt på nattduksbordet vid sängen, då det fungerar som en resonanslåda. Måste ha något mjukt under för att få tyst på den ... :banghead:
 
Trevligt tickande får jag från alla mina vintageklockor, speciellt de från 40 - 50 och 60-talet. Tycker det är riktigt trevligt!
Värst är nog en Zentima Marine som jag kan höra i bilen då vänsternäven vilar på ratten.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Nyare Rolex hörs ju typ inte alls.. fast det är ganska skönt, typ cal. 7750 låter ju som ett godståg!
Kan det skilja sig mellan individuella exemplar? Lägger jag min SubC mot örat hör jag tydligt hur det tickar och jag hade ändå dålig hörsel redan när jag mönstrade och den har inte blivit bättre kan jag lova! :)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Kan det skilja sig mellan individuella exemplar? Lägger jag min SubC mot örat hör jag tydligt hur det tickar och jag hade ändå dålig hörsel redan när jag mönstrade och den har inte blivit bättre kan jag lova! :)


Mot örat hör man ju men många klockor hörs ju från armen när man är i ett tyst rum det gör ju inte SubC.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Min 114060 kan man höra om håller den mot örat medans min DJ från 70 tickar på rejält högt. Tycker det kan vara rätt härligt att höra tickandet, har inget emot det alls :)
 

Limpas

Cartier
Min SKX hör man endast om man håller den mot örat. Stargaten hörs däremot bra om det är hyfsat tyst runtikring. Lite underligt kan jag tycka, det är väl i stort sett likadana urverk i dem (7s26 / 7s36)?
 

mace

Cartier
2-Faktor
Från min milgauss hörs ett snabbt tickande, men med regelbundenhet kommer liksom ett sjungande metalliskt resonansljud som blir högre för att sen försvinna. Vet inte om det har att göra med extra gage:n, eller med mina öron.

Stör mig inte på det dock, såvida det inte tyder på något fel - i så fall stör jag mig på det extremt mkt. Ping China

Har iofs haft den både på tidskoll hos nymans och på ruckning hos rob - ingen där antydde något fel.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Min gamla snowflake kunde jag höra när jag körde bil :)

Rolex o Tudors brukar höras när de ligger bredvid sängen men mina gamla Seikos är tysta.
 

fc2

Rolex
Min Omega 321 hörs på några decimeters avstånd i tyst miljö och den har en rofylld frevens, något som mina Lemania 1872 inte kan sägas ha.
 
Min B&M låter rejält högt, Unitas 6498/97 tickar ju bra som det är, sedan tror jag skeletering och glasbaksida gör sitt till. Har hänt att jag fått kommentarer på jobbet i kontorslandskapet :wideyed:

5963208611_b29abdb981_o.jpg
 
Flickvännen brukar tvinga mig att lägga mina klockor i klocklådan då de låter mycket, de som låter är förvisso de äldre och speciellt min Beleco kronograf med landeron cal 148, den tickar mycket! jag gillart, men hon får spader :p
 

Camo00

Patek
När dottern och jag drar upp mina Junghans-väckare på tredje våningen så skriker frun i panik från soffan på bottenvåningen! True story...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag hör alla, men den som ger ifrån sig det mest klara tickandet är min 36k Bph Grand Seiko som ger ifrån sig ett härligt distinkt snabbt metalliskt tickande.
 

Jonte73

Audemars
Ja ligger den på nattduksbordet så blir det som en resonanslåda och dånar rätt ordentligt
En Smp 2535:80:00 !
 

Jonte73

Audemars
Från min milgauss hörs ett snabbt tickande, men med regelbundenhet kommer liksom ett sjungande metalliskt resonansljud som blir högre för att sen försvinna. Vet inte om det har att göra med extra gage:n, eller med mina öron.

Stör mig inte på det dock, såvida det inte tyder på något fel - i så fall stör jag mig på det extremt mkt. Ping China

Har iofs haft den både på tidskoll hos nymans och på ruckning hos rob - ingen där antydde något fel.
Min smp gmt 2535:80 gör likadant, skumt men inget fel tydligen.
 
Topp