• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Höst/vinterjacka

Oyster

Omega
Hej på Er,

Jag letar efter en lagom varm, stilig jacka att använda nu i höst, kanske även i vinter. Vad säger stileliterna? :)

/Oyster
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
arctic-parka.jpeg
 
Senast ändrad:

Gavve

Greven
2-Faktor
På höstjacka blir det denna iår:

Och vinterjacka blir som vanligt, vet inte hur många jag gått igenom... Tänker att man ska köra lite variation något år men slutar bara med denna...

Jaha... en Bild säger inte mer än tusen ord för mig i detta fall. Någon Hackett och vad mer?

Barbour oljerock, när det blir lite kallare så kastar man i innerfodret, riktigt mysigt!

Yes, bra val. Kör själv med quiltat foder, tycker dock den blir lite för tjock med fodret i med är ju en smaksak.
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gavve, kan hålla med dig gällande det, om man planerar att köpa med foder, bör man testa den med foder innan inköp, min är på gränsen när jag kör innerfoder!
 

Oyster

Omega
Mycket bra tips av allihop! Barbour alltså. Andas det kvalité? Har ju klämt på ett par genom åren, men aldrig ens provat en. Jag brukar köra parka, lite längre, med fishtail.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Mycket bra tips av allihop! Barbour alltså. Andas det kvalité? Har ju klämt på ett par genom åren, men aldrig ens provat en. Jag brukar köra parka, lite längre, med fishtail.


Erkänt bra grejer med långt liv, men finns naturligtvis också bättre. Tycker dock det är sjukt prisvärt, i synnerhet om du handlar från UK
 

Sond

Patek
Jag tycker en stor fördel med fodret till Barbour är att det är en väst. Göra att axlarna känns fria trots allt.

Sedan menar jag att man måste olja/vaxa sin oljekläder. Det bör göras minst vart tredje/fjärde år.
 

TKVF

Panerai
Vad ska du ha jackan till? Till å från jobbet en blåsig vinterdag i Götebor. Eller ska du ha den i kalla Norrland?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag har förmånen att arbeta med Barba och är helt förförd. Rrrriktigt bra skit, antar att vaniljglass kan hålla med.
 

Oyster

Omega
Vad ska du ha jackan till? Till å från jobbet en blåsig vinterdag i Götebor. Eller ska du ha den i kalla Norrland?


Ptja, jag kör bil dagligen, och arbetar inomhus. Orten är Stockholm. Jag tänkte använda jackan som en vanlig jacka, det vill säga på fritiden, till och från olika aktiviteter, till fots, i bilen bland annat :) Bra fråga som gjorde mig mer tankspridd!
 

TKVF

Panerai
Ptja, jag kör bil dagligen, och arbetar inomhus. Orten är Stockholm. Jag tänkte använda jackan som en vanlig jacka, det vill säga på fritiden, till och från olika aktiviteter, till fots, i bilen bland annat :) Bra fråga som gjorde mig mer tankspridd!
Och du vill ha stilen som passar in på KS? Inte gå på friluftslivspåret? För då rekommenderar jag annars en klättermusen jacka, finns både i goretex och i bomull. Det är ju olika fördelar. Och nackdelar. Sedan en skön tröja under som foder då det behövs kalla morgonstunder. Passar även bra att ha under hösten fina dagar. Klättermusen har bra jackor, klimatmärkta så man kan se vilka som påverkar naturen minst under framtagningen. Samt de är snygga, går lite åt jordnära färger och inte så skrikiga som många andra favoritmärken har. Påminner om en Fjällrävenjacka extra allt!
 

TKVF

Panerai
"Kalla" Norrland blir varma Norrland om du jämför med ett blåsigt, fuktigt Gbg eller Mälardalen!
Ja. Men i Norrland kan man ha en fin dyr dunjacka utan att förstöra den, i Gbg ex är det så blött ofta att du förstör dunen. Det var så jag menade. I Gbg är kanske ett yttre lager bättre såsom oljerock, -tex eller något bättre tillsammans med en tjockare tröja.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Jag är besviken på Barbour. Har haft en oljerock i knappt två säsonger och den är ordentligt nött vid manschetterna (heter det så?) och vid fickorna. Servicekostnaden är i paritet med en Hublot; 500 kr att vaxa plus 150 kr per hål som måste lagas. Det blir hyggligt hög driftskostnad i förhållande till inköpspris. Som lök på laxen så tar det ett par, tre månader för NK att utföra servicen eftersom undertecknad inte fattade att man bör lämna in den på våren :facepalm: och alla serviceställen i Sverige skickar jackorna till samma företag i Skåne.
 
  • Like
Reactions: JSP

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Om du gillar parkas så tycker jag du ska ta en titt på barbours fog parka. Riktigt sjyst, dessutom fodrad. Beställde en från UK i onsdags och väntar med spänning på leverans.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Jag är besviken på Barbour. Har haft en oljerock i knappt två säsonger och den är ordentligt nött vid manschetterna (heter det så?) och vid fickorna. Servicekostnaden är i paritet med en Hublot; 500 kr att vaxa plus 150 kr per hål som måste lagas. Det blir hyggligt hög driftskostnad i förhållande till inköpspris. Som lök på laxen så tar det ett par, tre månader för NK att utföra servicen eftersom undertecknad inte fattade att man bör lämna in den på våren :facepalm: och alla serviceställen i Sverige skickar jackorna till samma företag i Skåne.

Vafasen pappi, vaxar gör du själv med hjälp av hårtork och en trasa. Eller nikwax om du vill ha det ännu enklare. Tar en knapp halvtimme att vaxa en jacka. Och små hål ger karaktär samt kan åtgärdas av vilken skräddare som helst egentligen.
 
Topp