• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hade det varit en Rolex hade det blivit ett jävla liv

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Andrew skrev:
https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=4&t=4996

Seikomärkt aftermarket-tavla.

Det är alltså en fejkad seikotavla? Det är bra att du och andra som kan Seiko lyfter det.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För mig är det en Seiko-mod. Inget att bli vidare upprörd över iom han skriver vad det är och tar betalt därefter. Bra mycket mer kosher än hommage-skräp som krängs till överpris. Men det är bara jag det. :)
 

Andrew

Cartier
Jag är inte särskilt upprörd över vad som säljs i annonsen. Däremot belyser annonsen hur svårt det kan vara att avgöra vad som är okej att sälja på K&S och vad som inte är okej.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Andrew skrev:
Jag är inte särskilt upprörd över vad som säljs i annonsen. Däremot belyser annonsen hur svårt det kan vara att avgöra vad som är okej att sälja på K&S och vad som inte är okej.
Lite sunt förnuft borde väl räcka? :)

En fake-tavla i en klocka för mycket pengar kan jag förstå upprör. Detta är ett hobbyprojekt där man leker med en jättebillig Seiko där ingen luras. Börjar vi se klassiska indonesien-Seikos säljas som original för samma pris som en orörd så är det givetvis fel. Här är det bara någon som moddat sin Seiko och inte gillar utfallet. Klart han får sälja den till nästa jeppe som köper den och sätter i andra aftermarket-prylar.

Här är min råfejkade Seiko. Även om den inte direkt används så är den ganska cool. ;)

2-34_zpsb8f5ec6b.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men koppla av! Det är sjukt vanligt med aftermarket-tavlor på gamla Seikos. Säljaren nämner det ju i annonsen. Jag har även lagt upp en tråd i referensarkivet där man själv kan kolla detaljer på dessa urtavlor för att kunna se skillnad på en äkta och en aftermarket.

Problemet är om säljaren inte nämner det i annonsen. Oftast är det då av okunskap och man kan upplysa säljaren på ett vänligt sätt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag vill gärna att någon som sitter vid en dator och kan se stora bilder förklarar för mig hur han/hon ser att det är en aftermarket-tavla.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Andrew skrev:
Hade jag fått sälja en Datejust med Rolexmärkt aftermarket-tavla på K&S?
Sunt förnuft säger spontant nej. Är det en viktig fråga eller letar vi bara efter en ursäkt att dividera? :)

yonsson skrev:
Jag vill gärna att någon som sitter vid en dator och kan se stora bilder förklarar för mig hur han/hon ser att det är en aftermarket-tavla.
Utan att någon större koll på Seiko så är det en bra början att titta på fasningen vid datumfönstret som på fakes knappt finns. Sen så ser du också på fonten i dels loggan och även texten. Finns ganska bra jämföreslsesidor där ute som exakt visar skillnaden.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är egentligen bara EN fråga som behöver besvaras:

Är seikomärket på tavlan använt med godkännande av Seiko?

Om ja = allt gott.

Om nej = fejk, vi säljer inte fejk på KS. Inga undantag.

Så?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Då får du trycka på delete-knappen om du resonerar så. Säljaren har helt rätt i det han säger. Det är inte Seiko som producerat tavla, visare, bezel iaf. Knappast länk heller. :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Per skrev:
Här är min råfejkade Seiko. Även om den inte direkt används så är den ganska cool. ;)

2-34_zpsb8f5ec6b.jpg

Det är den!

Svår gräns att dra här, förstår onekligen vad du menar Denke men samtidigt måste man nog se "lite genom fingrarna" då det finns en uppsjö av dessa aftermarketdelar och dessutom i regel till för klockor vars delar antingen är svåra finna eller i ett risigt skick. Var tionde 7040 har väl i princip aftermarkettavla.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jockinho skrev:
Per skrev:
Här är min råfejkade Seiko. Även om den inte direkt används så är den ganska cool. ;)

Det är den!

Svår gräns att dra här, förstår onekligen vad du menar Denke men samtidigt måste man nog se "lite genom fingrarna" då det finns en uppsjö av dessa aftermarketdelar och dessutom i regel till för klockor vars delar antingen är svåra finna eller i ett risigt skick. Var tionde 7040 har väl i princip aftermarkettavla.
Skulle säga att det är vanligare att hitta dessa med aftermarket-tavla än original. Ration är helt galen då dessa allt som oftast restaurerats i Asien. Självklart inte kosher men det är sällan någon som påstår det heller.

Jag håller med dig Jocke men om forumägarna vill förbjuda detta så får de väl göra det. Lite synd tycker jag då det finns mycket roliga moddar där ute för nästan inga pengar.
 

JayJay

Rolex
Denke skrev:
Det är egentligen bara EN fråga som behöver besvaras:

Är seikomärket på tavlan använt med godkännande av Seiko?

Om ja = allt gott.

Om nej = fejk, vi säljer inte fejk på KS. Inga undantag.

Så?

Jag håller med. Problemet uppstår i och med att det sitter en logga där som inte är ditsatt av den som äger rätten till det. Tycker att reglerna är tydliga och att dessa på ett entusiastforum också borde följas. Att klockan i det här fallet är billig gör liksom ingen skillnad.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Bara för att försöka bena ut vad som är rätt och fel:

Eftermarknadstavla som det står Seiko på = Inte okej?

Eftermarknadsbezel till samma klocka som det inte står Seiko på = Okej?
 

JayJay

Rolex
Rber skrev:
Bara för att försöka bena ut vad som är rätt och fel:

Eftermarknadstavla som det står Seiko på = Inte okej?

Eftermarknadsbezel till samma klocka som det inte står Seiko på = Okej?

Ja, så resonerar jag iaf. Detta förutsatt att det i annonsen framgår vad som är aftermarket.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Per skrev:
Skulle säga att det är vanligare att hitta dessa med aftermarket-tavla än original. Ration är helt galen då dessa allt som oftast restaurerats i Asien. Självklart inte kosher men det är sällan någon som påstår det heller.

Jag håller med dig Jocke men om forumägarna vill förbjuda detta så får de väl göra det. Lite synd tycker jag då det finns mycket roliga moddar där ute för nästan inga pengar.

Jepp om de förbjuder dem så köper jag det utan tvekan, problemet är väl dock att mitt och mångas intresse för äldre seikos lär dalna då man helt plötsligt riskerar stå med något som är osäljbart och fotoförbjudet.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Principfrågor kan ju alltid dras till sin spets. Jag gillar inte principer. Jag föredrar fördomar :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rber skrev:
Bara för att försöka bena ut vad som är rätt och fel:

Eftermarknadstavla som det står Seiko på = Inte okej?

Eftermarknadsbezel till samma klocka som det inte står Seiko på = Okej?

Fejkat varumärke = inte okej.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Löjligt!
@per: nej, det är inte en fasning på datumrutan på de gamla amerikanska versionerna. Färgen kan även missfärgas med tiden.

Och jag har koll på referensbilderna och vad som skiljer de olika urtavlorna, men jag kan inte se bilderna så bra på mobilen, så du får GÄRNA upplysa mig om vad som är fel. Om ingen här kan det, så föreslår jag att ni slutar gnälla.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
yonsson skrev:
Löjligt!
@per: nej, det är inte en fasning på datumrutan på de gamla amerikanska versionerna. Färgen kan även missfärgas med tiden.

Och jag har koll på referensbilderna och vad som skiljer de olika urtavlorna, men jag kan inte se bilderna så bra på mobilen, så du får GÄRNA upplysa mig om vad som är fel. Om ingen här kan det, så föreslår jag att ni slutar gnälla.
Vilket som så säger han att det är aftermarket. Hyfsad icke-fråga. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är inte alls en ickefråga, för jag är inte säker på att det ens är en aftermarket-tavla och jag är hyfsat bra på att se det.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Det handlar väl inte om en principfråga?

Snarare om en beslutsregel... för att slippa utdragna diskussioner i varje enskilt fall så skaffar man en beslutsregel... ibland blir den kanske fel, men i genomsnitt o över tid blir det rätt...

Det gäller ju på alla områden.

Den Denke anger är ju lätt att förstå vilket minskar tjafs.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
yonsson skrev:
Det är inte alls en ickefråga, för jag är inte säker på att det ens är en aftermarket-tavla och jag är hyfsat bra på att se det.
Ta ett snack med säljaren isåfall och hjälp honom. För mig så ser det ut som en klassisk indonesien-Seiko så jag litar på säljarens påstående.
 
Topp