Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hade det varit en Rolex hade det blivit ett jävla liv

Diskussion i 'Diskussion' startad av Andrew, 16 mars 2013.

1. Andrew
    Trådstartare

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
  2. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Det är alltså en fejkad seikotavla? Det är bra att du och andra som kan Seiko lyfter det.

3. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Inte okej, oavsett 500:- el 50.000:-!!!

4. Andrew
    Trådstartare

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    Jo. Tokigt på flera nivåer.

Det står i annonsen att tavlan är aftermarket.

5. Per

Per Björklövens finest

För mig är det en Seiko-mod. Inget att bli vidare upprörd över iom han skriver vad det är och tar betalt därefter. Bra mycket mer kosher än hommage-skräp som krängs till överpris. Men det är bara jag det. :)

6. Andrew
    Trådstartare

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    Jag är inte särskilt upprörd över vad som säljs i annonsen. Däremot belyser annonsen hur svårt det kan vara att avgöra vad som är okej att sälja på K&S och vad som inte är okej.

7. Helvetia

Helvetia Friends of KS

Det står ju att det är aftermarket? Förstår inte riktigt problemet.

8. Per

Per Björklövens finest

Lite sunt förnuft borde väl räcka? :)

En fake-tavla i en klocka för mycket pengar kan jag förstå upprör. Detta är ett hobbyprojekt där man leker med en jättebillig Seiko där ingen luras. Börjar vi se klassiska indonesien-Seikos säljas som original för samma pris som en orörd så är det givetvis fel. Här är det bara någon som moddat sin Seiko och inte gillar utfallet. Klart han får sälja den till nästa jeppe som köper den och sätter i andra aftermarket-prylar.

Här är min råfejkade Seiko. Även om den inte direkt används så är den ganska cool. ;)

9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Men koppla av! Det är sjukt vanligt med aftermarket-tavlor på gamla Seikos. Säljaren nämner det ju i annonsen. Jag har även lagt upp en tråd i referensarkivet där man själv kan kolla detaljer på dessa urtavlor för att kunna se skillnad på en äkta och en aftermarket.

Problemet är om säljaren inte nämner det i annonsen. Oftast är det då av okunskap och man kan upplysa säljaren på ett vänligt sätt.

10. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Det är ju inte så att han försöker lura någon. Spänn av, släpp hästarna fria.

11. yonsson

Från:
    GBG
    Jag vill gärna att någon som sitter vid en dator och kan se stora bilder förklarar för mig hur han/hon ser att det är en aftermarket-tavla.

12. Andrew
    Trådstartare

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    Hade jag fått sälja en Datejust med Rolexmärkt aftermarket-tavla på K&S?

13. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Det är en helt annan sak. En klocka för 500:- mot ~ 15k är skillnad. Allt är inte svart eller vitt.

14. Per

Per Björklövens finest

Sunt förnuft säger spontant nej. Är det en viktig fråga eller letar vi bara efter en ursäkt att dividera? :)

Utan att någon större koll på Seiko så är det en bra början att titta på fasningen vid datumfönstret som på fakes knappt finns. Sen så ser du också på fonten i dels loggan och även texten. Finns ganska bra jämföreslsesidor där ute som exakt visar skillnaden.

15. Denke

Från:
    Stockholm
    Det är egentligen bara EN fråga som behöver besvaras:

Är seikomärket på tavlan använt med godkännande av Seiko?

Om ja = allt gott.

Om nej = fejk, vi säljer inte fejk på KS. Inga undantag.

Så?

16. Per

Per Björklövens finest

Då får du trycka på delete-knappen om du resonerar så. Säljaren har helt rätt i det han säger. Det är inte Seiko som producerat tavla, visare, bezel iaf. Knappast länk heller. :)

17. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Det är den!

Svår gräns att dra här, förstår onekligen vad du menar Denke men samtidigt måste man nog se "lite genom fingrarna" då det finns en uppsjö av dessa aftermarketdelar och dessutom i regel till för klockor vars delar antingen är svåra finna eller i ett risigt skick. Var tionde 7040 har väl i princip aftermarkettavla.

18. Per

Per Björklövens finest

Skulle säga att det är vanligare att hitta dessa med aftermarket-tavla än original. Ration är helt galen då dessa allt som oftast restaurerats i Asien. Självklart inte kosher men det är sällan någon som påstår det heller.

Jag håller med dig Jocke men om forumägarna vill förbjuda detta så får de väl göra det. Lite synd tycker jag då det finns mycket roliga moddar där ute för nästan inga pengar.

19. JayJay

JayJay Biskop

Jag håller med. Problemet uppstår i och med att det sitter en logga där som inte är ditsatt av den som äger rätten till det. Tycker att reglerna är tydliga och att dessa på ett entusiastforum också borde följas. Att klockan i det här fallet är billig gör liksom ingen skillnad.

20. Rber

Rber Biskop

Bara för att försöka bena ut vad som är rätt och fel:

Eftermarknadstavla som det står Seiko på = Inte okej?

Eftermarknadsbezel till samma klocka som det inte står Seiko på = Okej?

21. JayJay

JayJay Biskop

Ja, så resonerar jag iaf. Detta förutsatt att det i annonsen framgår vad som är aftermarket.

22. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Jepp om de förbjuder dem så köper jag det utan tvekan, problemet är väl dock att mitt och mångas intresse för äldre seikos lär dalna då man helt plötsligt riskerar stå med något som är osäljbart och fotoförbjudet.

23. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Principfrågor kan ju alltid dras till sin spets. Jag gillar inte principer. Jag föredrar fördomar :)

24. Denke

Från:
    Stockholm
    Fejkat varumärke = inte okej.

25. yonsson

Från:
    GBG
    Löjligt!
    @per: nej, det är inte en fasning på datumrutan på de gamla amerikanska versionerna. Färgen kan även missfärgas med tiden.

Och jag har koll på referensbilderna och vad som skiljer de olika urtavlorna, men jag kan inte se bilderna så bra på mobilen, så du får GÄRNA upplysa mig om vad som är fel. Om ingen här kan det, så föreslår jag att ni slutar gnälla.

26. Per

Per Björklövens finest

Vilket som så säger han att det är aftermarket. Hyfsad icke-fråga. :)

27. David

David Bödeln

:)

Livet blir så mycket lättare.

28. yonsson

Från:
    GBG
    Det är inte alls en ickefråga, för jag är inte säker på att det ens är en aftermarket-tavla och jag är hyfsat bra på att se det.

29. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Det handlar väl inte om en principfråga?

Snarare om en beslutsregel... för att slippa utdragna diskussioner i varje enskilt fall så skaffar man en beslutsregel... ibland blir den kanske fel, men i genomsnitt o över tid blir det rätt...

Det gäller ju på alla områden.

Den Denke anger är ju lätt att förstå vilket minskar tjafs.

30. Per

Per Björklövens finest

Ta ett snack med säljaren isåfall och hjälp honom. För mig så ser det ut som en klassisk indonesien-Seiko så jag litar på säljarens påstående.

Mårtenssons ur Brookfield