• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hade hamnat på Nikki Beach om det hade varit förr i tiden...

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nu jäklar!
Har lite tight om tid idag, så min 1000-inläggstävling blir snabb och "enkel".

Kolla in bilden nedan:
image.jpg


Det saknas fyra klockor (som jag inte har).

Vilka och varför?

Den förste som spikar rätt svar (och bonus till den som kommer på något alternativ jag missat!) vinner ett oväntat fint pris.

Cheers från tusenpostaren Hans...
 

Poppe

Cartier
Dykare och gmt, självklart.
Sen en helguldare till jämna födelsedagar och dop.
Därefter en månfas för att kunna navigera efter månen? Jag vet ej, grattis till 1000 inlägg.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
GMT är fan sant, bonus till dig! Månfasen glömde jag att lägga fram...

Ledtråd:
Dykare saknas absolut inte på bilden, fast det inte finns någon där...
 

Poppe

Cartier
Då är det minst en rolex dom saknas. Och ett pilotur, och årsklocka. Ska man gissa typ eller märke/modell.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En mån/rymdklocka Speedy, Seiko Pouge el Fortis, finns ju någon ryss också
En i titan
En tank

Grattis till 1000 inlägg!!

Matts
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
... och en med kronograf med telemeterskala, bra att ha i åskväder
 

mega

Rolex
Den var svår, så fort jag kommer på någonting och kollar på bilden så finns det ju där...
- GMT (tack @Poppe )
- SKX007
- DD
- Dykare som tål 200+ meter
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
En JLC, det fattas alltid minst en sådan oftast fattas det fler:D

Grattis till 1000 inlägg!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag chansar på att det har något med urtavlorna att göra.
Saknas: en california, en romersk, en 24h(gmt) och en explorer-tavla (3-6-9)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis så.

Lock och grön tavla. Konnässörens val. Finns visst med svart tavla också men de är ju så obalanserade. Obegripligt att sätta på en klocka som på alla andra sätt skriker haute horlogerie.

Nu har du fått allt om bakfoten. Svart tavla är vad som krävs på en så klassisk klocka.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Lock eller ej, det är inte den som saknas i den här högen.

Ledtrådar:
Jump Hour:en kanske inte ska vara med heller, och GMT som nämnts ligger på ungefär samma relevans som Jump Hour.
Minute repeater är däremot en av de fyra jag tänkt mig!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Minute repeatern behöver du ju för det när batteriet tar slut på G-shocken, rätt kass lume på övriga...

Sen saknas ju ett mekaniskt stoppur också för vilket användningsområdet är obegränsat, allt från värkar på BB till det perfekt kokta ägget till intervallträning.

Vilket leder mig in på att det saknas en GPS klocka för att hitta hem efter en dag i skogen eller kväll på krogen
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Antingen är det här en svår tävling, eller så engagerar den ingen? Minute repeater var rätt, GMT kvalar in, men tre ur(typer) kvar samt orsaken till just detta urval?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för priset Hans! Jag har faktiskt inget (fungerande) fickur i min samling, perfekt! :)
IMG_20150824_123346.jpg

IMG_20150824_124742.jpg
IMG_20150824_123453.jpg
IMG_20150824_123513.jpg
IMG_20150824_123547.jpg


Ett trevligt välanvänt fickur i silver från 1900, lökkrona och 8 stenars cylinderverk. Frågan är hur man ställer tiden? :) Ska man öppna framsidan och ställa visarna för hand, eller dra ut kronan? (Vågar inte dra i kronan, den känns stum)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tack för priset Hans! Jag har faktiskt inget (fungerande) fickur i min samling, perfekt! :)
IMG_20150824_123346.jpg

IMG_20150824_124742.jpg
IMG_20150824_123453.jpg
IMG_20150824_123513.jpg
IMG_20150824_123547.jpg


Ett trevligt välanvänt fickur i silver från 1900, lökkrona och 8 stenars cylinderverk. Frågan är hur man ställer tiden? :) Ska man öppna framsidan och ställa visarna för hand, eller dra ut kronan? (Vågar inte dra i kronan, den känns stum)
Kul att du blev glad! Jag gillade det där uret, dels på grund av den sköna grayvyren från (1:a) ägaren och dels för tavlan som ser riktigt gammaldags ut.
Tryck in den lilla "knappen" bredvid kronan med nageln eller en pinne, så kan du ställa tiden.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Kul att du blev glad! Jag gillade det där uret, dels på grund av den sköna grayvyren från (1:a) ägaren och dels för tavlan som ser riktigt gammaldags ut.
Tryck in den lilla "knappen" bredvid kronan med nageln eller en pinne, så kan du ställa tiden.
Jepp rätt hos Hans, han hann före mig. Jag äger ett fickur med liknande verk.
 
Topp