• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hakar på trenden..

acce1999

Patek
2-Faktor
Absolut förfalskas det tyvärr och förstår givetvis att ett serienummer är det som enklast förfalskas. Min mening var att bokstaven egentligen inte har någon betydelse annat än serienumret dvs. Ingen skillnad på en 114270 med F eller G i serienumret.
Ok. Helt riktigt.

Dock tycker jag mig minnas att de absolut sista 114270 kom med Rolex nya balansfjäder, så för dessa serienummer (G eller random) så finns det en skillnad. Ja, graverad inre glasring också.

Alla detaljer åsido. Explorern är min absoluta favorit, alla kategorier, oavsett referensnummer och ålder. :)
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ok. Helt riktigt.

Dock tycker jag mig minnas att de absolut sista 114270 kom med Rolex nya balansfjäder, så för dessa serienummer (G eller random) så finns det en skillnad. Ja, graverad inre glasring också.

Alla detaljer åsido. Explorern är min absoluta favorit, alla kategorier, oavsett referensnummer och ålder. :)

Underbart att du delar med dig av dina kunskaper, stort tack :) känner nog likadant, behövs inte mycket mer än denna design, less is more!!
 

Sond

Patek
Sond, när din ref 1016 gick ur produktion 1989 uppstod en lucka i Explorer-serien. Den stängdes med referens 14270:

1990-1991: Introduktionen med så kallad blacked out-tavla, där 3-6-9 har en svart markering i st f nuvarande vita. Dyra.
1991-1994 (fram till mitten av S-serien): Hålad boett.
1994-1997: Ohålad boett. Tritiumtavla och visare.
1998: Introduktion av Luminovatavla och visare, samt nya kortare låset med säkerhetsbygel.
-2000 (ca): Sista serien. Kan hända någon såldes 2001 också. Som P-serie. Eller var det A?

14270 har kaliber 3000, vilken den delar med Submariner 14060, Air-King 140x0 samt Oyster Perpetual non-date. den sistnämnda och Explorern var chronometer-certifierade. Kaliber 3000 är samma som de äldre 3035, men utan datum.

14270 ersattes av 114270 ca 2001. Den största skillnaden är verket, som uppdaterades till ref 3130, dvs samtida med 3135, bortsett datum. Den andra skillnaden är länken som har solida ändlänkar. Notera också att bandstiftshålen sitter olika på 14270 och 114270, vilket gör att den förstnämnda har samma mellanboett som dåtida Datejust 162xx. Därför kan man inte byta länk mellan de båda.

14270 har genom sin äldre länk en något äldre framtoning. Annars framstår de som identiska. Båda i produktion under ca tio år vardera. Duktigt slagen av ref 1016 som var i produktion i nästan trettio år, ja över 25 i varje fall.

F är första bokstaven i serienumret. 14270 spänner över L, E, X, C, N, S, W, T, U, A, P. 114270 börjar på P, K, Y, F, D, Z, M, V, G och möjligen ngn random.

Har säkert missat en del... Men det här är kanske en början.

A

Du är som ett levande bibliotek! :) Tack!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Sond, när din ref 1016 gick ur produktion 1989 uppstod en lucka i Explorer-serien. Den stängdes med referens 14270:

1990-1991: Introduktionen med så kallad blacked out-tavla, där 3-6-9 har en svart markering i st f nuvarande vita. Dyra.
1991-1994 (fram till mitten av S-serien): Hålad boett.
1994-1997: Ohålad boett. Tritiumtavla och visare.
1998: Introduktion av Luminovatavla och visare, samt nya kortare låset med säkerhetsbygel.
-2000 (ca): Sista serien. Kan hända någon såldes 2001 också. Som P-serie. Eller var det A?

14270 har kaliber 3000, vilken den delar med Submariner 14060, Air-King 140x0 samt Oyster Perpetual non-date. den sistnämnda och Explorern var chronometer-certifierade. Kaliber 3000 är samma som de äldre 3035, men utan datum.

14270 ersattes av 114270 ca 2001. Den största skillnaden är verket, som uppdaterades till ref 3130, dvs samtida med 3135, bortsett datum. Den andra skillnaden är länken som har solida ändlänkar. Notera också att bandstiftshålen sitter olika på 14270 och 114270, vilket gör att den förstnämnda har samma mellanboett som dåtida Datejust 162xx. Därför kan man inte byta länk mellan de båda.

14270 har genom sin äldre länk en något äldre framtoning. Annars framstår de som identiska. Båda i produktion under ca tio år vardera. Duktigt slagen av ref 1016 som var i produktion i nästan trettio år, ja över 25 i varje fall.

F är första bokstaven i serienumret. 14270 spänner över L, E, X, C, N, S, W, T, U, A, P. 114270 börjar på P, K, Y, F, D, Z, M, V, G och möjligen ngn random.

Har säkert missat en del... Men det här är kanske en början.

A
Du är som vikipedia fast 1000 gånger bättre :)
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Absolut! Handlade av precisionwatches.nl och hade en lång mailkonversation med ägaren Jaap där. Jaap svarade snabbt på alla mina frågor och jag hade läst på ett par holländska klockforum innan köp och hittade bara bra omdömen. Pengar skickades över via banköverföring på onsdagen och eftersom pengarna blev bekräftade som mottagna på torsdag eftermiddag ville Jaap vänta med att skicka paketet tills på måndag, så paketet skickades på måndagen med fedex (försäkrat och spårningsbart) och mottogs av mig på tisdagen. Allt var smidigt och klockan motsvarande verkligen beskrivningen och var i ett superfint skick, så kan starkt rekommendera dem.
 
Topp