Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Halda - första intryck från Nymans

Diskussion i 'Diskussion' startad av pulpen, 13 oktober 2012.

1. pulpen
    Trådstartare

pulpen Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Halda

Några blandade intryck efter att ha tittat på Haldan på Nymans igår. (sorry tyvärr inga egna bilder....)

Allmänt
    Grymt kul att något sådant kan komma fram i Sverige. Känns som vi svenskar ibland är mer kritiska till Halda och denna typ av projekt i allmänhet än vad man är internationellt. (host jante host host)

Digitala modulen
    + Grymt snygg.
    + Känns väldigt lätt men samtidigt gedigen.
    + Känns absolut som high-tech/Nasa etc. Ger ha-begär!

? Dock ett frågetecken, hur är läsbarheten utomhus när solen tittar fram?

Dockningen
    + Dockningen känns extremt gedigen och välgjord. Klart över förväntan. Imponerad!

Analoga modulen
    + Kul att det inte är ETA.
    + Kul med high-beat verk. Grymt snyggt att sekund-visaren "flyter" fram.

? Men hur dyr blir service?
    ? Hur är hållbarheten?
    ? Hur bra är tillgången på reservdelar idag, och i framtiden?

- Lite synd att inte mer energi lagts ner på att snygga till verket, åtminstone lite mer bearbetning av rotorn hade jag förväntat mig i prisklassen.

- Har man två moduler så kommer nog de flesta vilja växla mellan dem, men då uppstår problemet att om man lägger ifrån sig den analoga modulen så stannar den efter ett tag. Detta problem löses normalt med att man sätter klockan i en winder, men hur sätter man in Haldas analoga modul i en windern när man använder dockan till den analoga modulen?
    Halda kanske skulle fundera på att ta fram något spännband eller liknande för detta eller en egen winder....

Länken
    +/- Känns tung och gedigen men tyvärr långt ifrån lika gedigen som dockningen.
    + Länken tillsammans med den analoga modulen gör det till en tung klocka. Detta till trotts känns den ändå balanserad och inte speciellt framtung som man skulle kunna förvänta sig

+/- Personligen hade jag gärna sett en alternativ länk i titan.

- Stållänken ser tyvärr ut att kunna dra åt sig en hel del repor

Spännet/Låset
    Lite av en besvikelse tyvärr.
    - Känns inte helt gediget.
    - Spännet är inte integrerat och är helt blankt och ser ut att vara den typen som kommer dra åt sig mängder av repor.
    - Ingen micro-adjustment.

Storlek
    +/- Den känns faktiskt betydligt större än 45 mm. Troligen är detta pga de höga bandhornen.

Sammantaget så är jag imponerad och får absolut ha-begär. Jag är också väldigt nyfiken på vad Halda kommer komma med härnäst... Varför inte en dykarmodul + gummiband?

Ni andra som sett den live, vad är era intryck?

2. Knät

Knät Stadsbo

Från:
    Det mörka småland
    Nu har jag inte sett den live ännu, men jag tycker det är bra att dom inte har överdekorerat verket. Tycker inte ens glasbaksida är nödvändigt.. Man kan ju inte säga annat än att det är en toolwatch, toolwatches ska bara fungera de behöver inte vara snygga innuti.. Jmf med Rolex..

3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Bra skrivet! Har skikat på deras hemsida några gånger under projektets gång.
    Denna borde väl dock ligga under recensionsdelen som första intryck, så den inte försvinner iväg.

4. pulpen
    Trådstartare

pulpen Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tackar. Hm, borde förståss ha lagt den under recensioner. Om någon mod vill flytta den så är det givetvis helt ok för mig.

5. pulpen
    Trådstartare

pulpen Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Förstår hur du tänker och visst har du en poäng. Själv tycker jag dock det är lite antingen eller. Antingen gör man som Rolex och har solida bakstycken, eller om man väljer glasbaksida så förväntar jag mig att man dekorerar urverket eller iaf rotorn ytterligare i denna prisklass.

6. lordhasse

lordhasse Bonde

Från:
    Stockholm
    Tack för den välskrivna artikeln! Finns ett vist habegär över Haldas skapelse, skulle den inte vara lite stor för min handled skulle jag nog kanske ha sprungit iväg redan idag och köpt en. Det som mest drar mig till den är att det är Svend Andersen som har fixat urverket, vilket även kan förklara varför verket inte är så dekorerat (de är ju en Andersen!).

7. pulpen
    Trådstartare

pulpen Stadsbo

Från:
    Stockholm

Du har en poäng. Jag hade faktiskt inte funderat över hur pass dekorerade Svend Andersens urverk brukar vara.

Efter en googling så märker jag att han oftast verkar föredra mer sparsam dekoration. Även när urverken är mycket avancerade.

fast det verkar inte alltid som baksidorna är enkla och sparsamt dekorerade..... ;)

Bakom denna enkla framsida döljer sig.....

...

...

** Varning för de som sitter i kontorslandskap eller är känsliga...... ***

....

...

...

..

.

:D

8. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Jag var också förbi en sväng och fick ett trevligt snack med Sandström. Är imponerad, kul med ett 36k-verk, så dekorerat som det ska va i en sånt tool. Mycket solid känsla och genomtänkta lösningar och designer, cool tavla! Ser mycket fram emot nästa produkt, 45 typ är ju lite mycket för mina sugrörsarmar...

9. Dubbes

Dubbes Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag har skrivit en lite kort sak om Halda på Nymans
    http://www.dubbe.nu/2012/10/15/halda-pa-nymans-ur/

Om det skulle finnas intresse skulle jag kunna skriva om hur det är att leva med en Halda.
    Lånade en under sommaren så det var två månader med Halda.

10. pulpen
    Trådstartare

pulpen Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Dubbe, tycker absolut du ska skriva om klockan, speciellt om du fått låna den hela 2 månader....

Men vänta lite, driver inte du en Blogg?

Fick du låna klockan under 2 månader? Fick du isf inte låna den just för att du skulle skriva om den på bloggen?

Varför då fråga oss??? Vad väntar du på? Skriv för böveln :)

11. Dubbes

Dubbes Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag fick låna den av en polare som skulle vara på semester och inte hade den med sig.
    Jag har skrivit om den, men då kanske inte så mycket om hur det är att leva med den.

Det är faktiskt inte så dumt alls.
    Men jag skriver ihop något, det kommer komma mera Halda relaterat
    senare...

Mårtenssons ur Brookfield