• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Halios eta2824-2

Fegge38

Breitling
Tjena allihopa, har nyss blivit ägare till en sjukt härlig "puck" dock har jag lyckats knasa till det. Klåfingrig som man är:banghead: hittade ett par dammkorn som jag absolut var tvungen att få bort innanför glaset. Jag gör en lång historia kort genom att säga att jag som vanligt tänkte att det bara var att plocka bort boettlock och kronaxel och sedan ta ut verket och torka rent. Dock upptäckte jag att detta inte gick då glaset är skruvat och verket inte går att plocka ut underifrån. Sagt och gjort, skruvade av glaset och torkade bort, allt frid och fröjd men när jag satte ihop allt igen så går inte verket mer än tio minuter:sorry:. Har läst på en del om "keyless" osv men jag tycker det verkar ologiskt att den skall gå i tio min för att sedan stanna. Både klockinställning och datum fungerar felfritt och mig veterligt det enda som jag kan ha gjort galet är att jag möjligtvis tryckt ner knappen för att få ur kronaxeln för långt då jag använde ett runt verktyg istället för en skruvmejsel. Detta upptäckte jag inte förrän efteråt att man var tvungen göra på ett eta2824-2 som denna klocka har. Någon som har någon idé ???
 

rogart-63

Patek
ETA verk är notoriskt knepiga att få keyless work i rätt läge? Kanske har något hoppat snett därunder?
Sitter verket rätt i boetten? Varför lyfte du verket om du bara skulle torka glaset?
 

Fegge38

Breitling
Som jag skrev så upptäckte jag inte förrän efter att jag lossat kronaxeln att verket inte gick lyfta ut nedåt som det brukar gå göra. Först sen jag upptäckte att glaset gick skruva av. Det som är lite märkligt är att om man daskar till den i handen så hoppar den igång och går tio minuter igen:(
 

rogart-63

Patek
Då är det inte keyless work? Om inte hacking levern har låst sig? Sitter en liten arm på muffhjulet eller clutch wheel. Som går emot balanshjulet?
 

Fegge38

Breitling
Hackfunktionen fungerar även den perfekt när den går efter att man så att säga hjälpt den igång. Tickar på fint i ca 8-10 minuter för att sedan stanna då sekundvisaren når till klockan 09 stannar på exakt samma ställe varje gång så jag börjar nästa misstänka att det är visaren som tar i någonstans om än det inte ser ut så. Ska testa med glaset borta senare:sorry:
Satt och kikade nu på när den stannar så står sekundvisare och den fortsätter att ticka en kort stund fastän den inte rör sig framåt om det kan vara till någon vägledning??
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Hackfunktionen fungerar även den perfekt när den går efter att man så att säga hjälpt den igång. Tickar på fint i ca 8-10 minuter för att sedan stanna då sekundvisaren når till klockan 09 stannar på exakt samma ställe varje gång så jag börjar nästa misstänka att det är visaren som tar i någonstans om än det inte ser ut så. Ska testa med glaset borta senare:sorry:
Satt och kikade nu på när den stannar så står sekundvisare och den fortsätter att ticka en kort stund fastän den inte rör sig framåt om det kan vara till någon vägledning??
Låter ju som att det skulle vara nåt sånt? Säkert sekundvisaren som fastnar i nåt? Balansen tickar ju en stund av svängningarna.
Säkert har du felet där? Antingen fastnar den på tavlan eller sitter det nåt inne i verket? Räcker med ett hårstrå eller ludd eller nåt sånt?
 
B

Banankontakt

Guest
Det är inte så att den tar i en annan visare?

*sekundvisaren alltså
 

Fegge38

Breitling
Har nu testkört utan glas, konstaterat att ingen visare tar i någon annan eller något yttre stopp så det måste ju nästan vara någon smuts inne i verket. Stannar efter exakt nio minuter så det är säkert något av hjulen som det tar nio minuter för att snurra ett varv som har någon typ av smuts som den inte orkar förbi. Känns ju väldigt ologiskt att någon kugg skulle ha pajjat:confused: Får nog lov att lämna in den på service och tvätt för det kändes lite för spännande att ta isär verket själv..
 

Fegge38

Breitling
Ikväll tog jag mod till mig och plockade bort lite delar i verket, de två prylarna som sköter uppdragningen kikade med lupp men kunde inte se något som inte verkade höra hemma där. Blåste lite försiktigt med Biltemas tryckluft på burk. Sedan monterade jag ihop den igen och jisses så små skruvar det var men nu går den felfritt igen så förmodligen låg det något skräp mellan sekundhjulet och minuthjulet som försvann när jag blåste:happyhappy:
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ikväll tog jag mod till mig och plockade bort lite delar i verket, de två prylarna som sköter uppdragningen kikade med lupp men kunde inte se något som inte verkade höra hemma där. Blåste lite försiktigt med Biltemas tryckluft på burk. Sedan monterade jag ihop den igen och jisses så små skruvar det var men nu går den felfritt igen så förmodligen låg det något skräp mellan sekundhjulet och minuthjulet som försvann när jag blåste:happyhappy:

Skönt höra! Och grym klocka :)
Minns själv dammkornet men störde mig inte på det så mkt. Som sagt tycker pucken lirar i ett segment långt över sin prisklass, rankar den i finish bättre än många dyrare klockor.
 
Topp