Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Halvgammal halt Santos

Diskussion i 'Vintage' startad av Aurum, 18 februari 2014.

1. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Har suttit på denna Santos ett tag nu men börjar bli sugen på att fixa den. Det är två problem, boetten är gjord för länk så bandstiftshålen ligger för nära boetten och balansaxeln är kass. Så vad vill jag ha sagt? Jo, visst ser santosen bra ut på hästrumpa? Får ta tag i detta nu. Ingen som sitter med lämplig borr?

image.jpg

komri, krämbulle, K-S och 7 andra gillar detta.
  2. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm

Ser bra ut! Du tror inte det skulle funka med böjda stift - för curved ends? Synd att ta till borren.
    Kronan - original?

Är balansaxeln av? böjd ? sliten?

3. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Tror inte böjda fungerar nej, det är så tight. Tror Singular körde band faktiskt.

Kronan aftermarket och jag tror axeln är bruten.

4. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Det är verkligen svintight, vilket är synd. Försökte mig på att göra ett band, men gick bet.
    Vill nog inte sätta borren i min dock.

Är din automatare alltså, ska det inte stå automatic på urtavlan då, eller finns det olika tavlor månne?

5. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

dryftade borrande av bandstiftshål med nån gråhårig urmakare härförleden, ...krävs tydligen nån specialborrmaskin som borrar åt båda hållen samtidigt med boetten fixerad, fanns ett exemplar i Bienne o ett i nån källare i Geneve tydligen..., och 12 år i skola för arga gnomer i Jurabergen för att kunna köra dem... ...så det är nog bara att dra upp boetten i pelarborren på högskolan o gå på utifrån... men det är ju tooligt med genomgående juh... ;)

va är det för verk? 2892, 2824? edit... q.... :confused:

vonbahr, virrooo, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  6. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    gör lugg holes !

Aurum gillar detta.
  7. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Har inte tittat så noga på dem, men inte brukar väl Cartier märka dem med mer än Cartier? Min har ingen länk så den är band eller inget...
    Jag bryr mig inte om hur hålen ser ut, jag vill bara kunna ha den på handleden. Testade utan pelarborr, gick inte bra... Klok som jag är utfördes testet inte på Cartiern.

Verket är något automatiskt damverk från eta. Har det nedskrivet någonstans. Reservdelar finns det gott om så det är inget problem, bandhornen är.

8. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Min är ju kvartsare och har ingen text förutom Cartier.

Men har sett dessa:

image.jpg

Tycker definitivt du ska försöka få på ett band på den, ser bra ut!

9. _jonte

_jonte Friends of KS

Göra en skåra i bandet och limma bandstiftet?

10. _jonte

_jonte Friends of KS

Har sett olika tavlor, både med och utan texten automatic, på auto-modellen.

easy rider gillar detta.
  11. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Där ser man, annars är de som sagt rätt snåla med text och tur är väl det tycker jag. Min är ju generationen innan din som är kantigare. Ser rent och fint ut. Hade tex min Americaine varit märkt Quartz hade den gått bort helt.

easy rider gillar detta.
  12. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

...mycket förståndigt... ett annat hardcore-alternativ är ju att löda dit fasta bandstift? begränsar väl iofs utbudet av fina band kanske?:)

13. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Ingen dum idée, de flesta band kan man ju skära upp och klistra ihop med ett fullgott resultat. Men frågan är vem som kan löda dit dem till mig?

14. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
  15. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Den såg riktigt jävla bra ut i skinn, börjar bli sugen på en santos.

16. Rockenfeller

Rockenfeller Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Guld/silversmeder brukar vara bra på att löda de flesta material...

17. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Jag hade mycket riktigt band på min. Det var sanslöst svintajt.

Aurum gillar detta.
  18. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

På rostfritt? Man kanske skulle kolla även om mina tidiga erfarenheter är att de inte kan något. Har kanske inte hittat rätt än...

19. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Riktigt ball! Var nära att hugga en i vintras, ett risigt ex med kvaddad länk. Tror den gick för 2500 på tratten...

Det måste väl finnas en borr/tillsats med 90 graders vinkel?

Typ en sådan här fast smidigare...
    http://www.jula.se/vinkelchuck-for-bits-189041

20. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Hehe...

Tror jag kan leva med vinkeln faktiskt, kan man hitta tillräckligt små borr? Och kan man sätta dem i en vanlig pelarborr?

_jonte gillar detta.
  21. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Vet inte, borde nog inte vara något problem att få tag på en tillräkligt liten. Jag köpte nyligen någon dremelhistoria och då följde det med en borr som verkar vara runt 1mm, borde väl vara ganska lagom?

här är ett borrkit med start på 1.0mm, men borde gå att få tag på styckvis också. Du får knata in på närmsta järnhandel och fråga.
    http://www.jula.se/borrsats-hss-19delar-033319

Kanske är ett läge att fråga McGyver om råd?! :)

22. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Hmmm, undra om det var 1,0 mm jag kollade på tidigare. På gränsen till att vara för stor, men det funkar kanske. Har redan tillfrågat herrn men han var inte jättetaggad.

23. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Du får borra snett i samma vinkel in i någon annat provstycke först, så du ser hur stort hålet faktiskt blir...

Hittade mindre gjorda för elektronik här, vet inte om de passar i din borr.

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/monsterkort/bearbetning/kretskortsborrset-p40349

Aurum gillar detta.
  24. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Btw, urverket är väl ett ganska standard eta? Enklaste borde vara att bara köpa och byta ut hela balansen. Men det där har du ju redan koll på! ;)

Aurum gillar detta.
  25. wojtecki

wojtecki Borgare

Du har ingen polare som är tandläkare?

26. krämbulle

krämbulle Friends of KS

T.ex. Tools för ju Dormers sortiment och dom kan säkert få tag i tex. Coromant eller motsvarande. Då går det garanterat att få tag på löjligt små dimensioner av borr. Kostar en slant, men det kan det säkert vara värt.

Dock är vinkeln ett större problem om det nu inte ska borras lugholes.

Edit: ser vass ut på skinn!

27. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Snyggt attan på skin!​
    Vettefan om jag skulle vågat borra i en pelarborr och i så fall inte med borr, vandringsspår på boetten känns ju inte kul. Koordinatbord osv känns ju som ett måste, och gärna kanske göra "förhålet" med en microfräs eller något så att det verkligen blir rätt. ​

28. wojtecki

wojtecki Borgare

29. Rockenfeller

Rockenfeller Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Lämnat in en kalk i mässing hos guldsmed. De gav till och med garanti i 2 år på jobbet. Inte rostfritt men...

30. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Testkör vildgrisen. Tror jag hoppar bandstiftshålsborrningen faktiskt.

image.jpg

Per, Sandkvist, eriksson850 och 4 andra gillar detta.