• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Halvt OT, Vintage djupmätare

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Farsan börjar bli till åren och dumpade av sin gamla dykutrustning hos mig i hopp om att den skulle kunna komma till användning då han lagt simfenorna på hyllan. Utrustningen är ordentligt gammal (fast riktigt bra grejer, AGA regulator etc) så har det inte blivit av att jag använt den då jag mest semesterdyker och då hyr utrustning. Farsans utrustning ligger dock i en gammal sliten canavas säck som varje jul kommer till användning som tomtens säck! Därav måste jag tömma ut innehållet varje år och nu senast hittade jag hans gamla djupmätare i hanteringen.
image.jpeg


Djupmätaren är av militär härkomst (farsan "fick" den efter sin röjdykartjänstgöring i flottan. Förmodligen är den från femtiotalet (den var gammal när han låg inne i början på sextiotalet) och är lite rolig i sin utformning. Nuförtiden är de ju oftast integrerade med manometern och sitter i slang från tuberna eller/och är i dykdatorn. Men på den tiden det begav sig hade de klocka, djupmätare samt kompass, dvs tre enheter på handlederna som livsviktiga instrument. Det som är kul är att man kan förstå var Sjöö Samdströms Landsort fått sin utformning ifrån. Roligt att de rotade lite i historian och arkiven för att hitta en egen design.
image.jpeg
image.jpeg

(Bilder lånade från nätet och KS!)

Nåväl, här lite mer bilder på mätaren och även på farsgubben i mundering.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Glaset är lite sprucket men är i glas, inte plexi. Bandet är något plast/gummi och som nytt faktiskt, inte en torrspricka. Ingen aning om vad det är för material (vinyl?)

//Rozzy :watching:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Härligt inlägg och djupmätare. Ser dock inte riktigt likheten mellan Landsort och djupmätare. Glaset ser nästan ut som ett radiumsprucket plastglas så blev förvånad när du sade glas. Finns få objekt som är så härligt charmiga och verktygsmässiga som äldre djupmätare, man borde kanske fixa en?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Härligt inlägg och djupmätare. Ser dock inte riktigt likheten mellan Landsort och djupmätare. Glaset ser nästan ut som ett radiumsprucket plastglas så blev förvånad när du sade glas. Finns få objekt som är så härligt charmiga och verktygsmässiga som äldre djupmätare, man borde kanske fixa en?
Likheten med Landsort tänker jag främst på hög cylindrisk form. Kupat glas och bandinfästningar i underkant (utan bandhorn).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Likheten med Landsort tänker jag främst på hög cylindrisk form. Kupat glas och bandinfästningar i underkant (utan bandhorn).
Landsorten har väl inte kupat glas? Annars är det intressant vad man ser, för mig är Landsorten en kall samtida/modern puck med överdrivna kronskydd och lite onödigt otympligt. Djupmätaren ett varmt tidigt exempel på tåliga verktyg med fokus på funktion. Bandhornen kopplar jag snarare till tidiga navigatörsur, trench-ur och Panerai än till något utan bandhorn.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Landsorten har väl inte kupat glas? Annars är det intressant vad man ser, för mig är Landsorten en kall samtida/modern puck med överdrivna kronskydd och lite onödigt otympligt. Djupmätaren ett varmt tidigt exempel på tåliga verktyg med fokus på funktion. Bandhornen kopplar jag snarare till tidiga navigatörsur, trench-ur och Panerai än till något utan bandhorn.
Nej det kanske den inte har! Men den borde det... ;) Bara jag som inbildat/förväntat mig det.
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul inlägg! :)
Designmässigt känns den spontant som äldre än 50-tal, eller är du säker?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kul inlägg! :)
Designmässigt känns den spontant som äldre än 50-tal, eller är du säker?
Nej, inte säker. Femtiotal är min gissning. Far låg inne -62 har jag för mig. Dykning med tuber utvecklades under tidigt 40-tal som jag förstått det och när det kom till svenska flottan känner jag inte till. Å andra sidan kan den ju använts till tungdykning sedan långt tidigare?
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Cool. Hur ser insidan ut på en sådan kan jag inte låta bli att fundera på? Ngn som har bilder eller ritningar?
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Skön pjäs! Helt klart ett trevligt inslag i samlingarna, om än helt oanvändbar. Sneglade på en sådan som @Singular har på Bukten för något år sedan, det kanske var den?
 
Topp