Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Halvt OT, Vintage djupmätare

Diskussion i 'Vintage' startad av Rozzy, 6 april 2016.

1. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Farsan börjar bli till åren och dumpade av sin gamla dykutrustning hos mig i hopp om att den skulle kunna komma till användning då han lagt simfenorna på hyllan. Utrustningen är ordentligt gammal (fast riktigt bra grejer, AGA regulator etc) så har det inte blivit av att jag använt den då jag mest semesterdyker och då hyr utrustning. Farsans utrustning ligger dock i en gammal sliten canavas säck som varje jul kommer till användning som tomtens säck! Därav måste jag tömma ut innehållet varje år och nu senast hittade jag hans gamla djupmätare i hanteringen. image.jpeg

Djupmätaren är av militär härkomst (farsan "fick" den efter sin röjdykartjänstgöring i flottan. Förmodligen är den från femtiotalet (den var gammal när han låg inne i början på sextiotalet) och är lite rolig i sin utformning. Nuförtiden är de ju oftast integrerade med manometern och sitter i slang från tuberna eller/och är i dykdatorn. Men på den tiden det begav sig hade de klocka, djupmätare samt kompass, dvs tre enheter på handlederna som livsviktiga instrument. Det som är kul är att man kan förstå var Sjöö Samdströms Landsort fått sin utformning ifrån. Roligt att de rotade lite i historian och arkiven för att hitta en egen design. image.jpeg image.jpeg
    (Bilder lånade från nätet och KS!)

Nåväl, här lite mer bilder på mätaren och även på farsgubben i mundering.
    image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Glaset är lite sprucket men är i glas, inte plexi. Bandet är något plast/gummi och som nytt faktiskt, inte en torrspricka. Ingen aning om vad det är för material (vinyl?)

//Rozzy :watching:

Weasel, Rojalisten, Anders W och 17 andra gillar detta.
  2. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Fan vad ballt! Kul att få se.

Rozzy gillar detta.
  3. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Härligt inlägg och djupmätare. Ser dock inte riktigt likheten mellan Landsort och djupmätare. Glaset ser nästan ut som ett radiumsprucket plastglas så blev förvånad när du sade glas. Finns få objekt som är så härligt charmiga och verktygsmässiga som äldre djupmätare, man borde kanske fixa en?

eriksson850 och Rozzy gillar detta.
  4. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Likheten med Landsort tänker jag främst på hög cylindrisk form. Kupat glas och bandinfästningar i underkant (utan bandhorn).

Grafton gillar detta.
  5. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Min säger hej från skrivbordet! image.jpeg

Weasel, Anders W, Teletomte och 9 andra gillar detta.
  6. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Riktigt stygg den där, vv ta med på nästa GTG:)

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Landsorten har väl inte kupat glas? Annars är det intressant vad man ser, för mig är Landsorten en kall samtida/modern puck med överdrivna kronskydd och lite onödigt otympligt. Djupmätaren ett varmt tidigt exempel på tåliga verktyg med fokus på funktion. Bandhornen kopplar jag snarare till tidiga navigatörsur, trench-ur och Panerai än till något utan bandhorn.

Grafton, eriksson850 och Rozzy gillar detta.
  8. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nej det kanske den inte har! Men den borde det... ;) Bara jag som inbildat/förväntat mig det.

Senast ändrad: 6 april 2016
    Aurum gillar detta.
  9. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Kul inlägg! :)
    Designmässigt känns den spontant som äldre än 50-tal, eller är du säker?

Rozzy gillar detta.
  10. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nej, inte säker. Femtiotal är min gissning. Far låg inne -62 har jag för mig. Dykning med tuber utvecklades under tidigt 40-tal som jag förstått det och när det kom till svenska flottan känner jag inte till. Å andra sidan kan den ju använts till tungdykning sedan långt tidigare?

eriksson850 och Gummo gillar detta.
  11. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Cool. Hur ser insidan ut på en sådan kan jag inte låta bli att fundera på? Ngn som har bilder eller ritningar?

12. Grafton

Grafton Biskop

Skön pjäs! Helt klart ett trevligt inslag i samlingarna, om än helt oanvändbar. Sneglade på en sådan som @Singular har på Bukten för något år sedan, det kanske var den?

13. Bomier

Bomier Friends of KS

Från:
    Bangkok
    Djupmätare är coolt, här är min gamla som jag har liggandes någonstans.. :)

Original strap:

Mvh
    Micke

Weasel, Ako, Anders W och 4 andra gillar detta.