• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hamburg...ett klockmecka!

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Några bilder på några av de butiker jag snubblade över här i Hamburg. Hade inte hustrun varit med så hade jag suttit där än :confused: De var inte sugna på att låta mig ta bilder, så det respekterade jag (fast utanför smög jag upp telefonen).
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Du jämför ett land med 80 miljoner invånare som dessutom har två av Europas rikaste städer med ett land som har 9,6 miljoner invånare? Lysande.

Missförstå mig rätt; Sverige som land spenderar väldigt lite pengar på klockor per kapita i jämförelse med Tyskland eller Storbrittanien.
I bara Tyskland finns det 147 (Enligt min senaste vetskap.) ADs för Rolex. Det blir ca. en AD per 548k personer.
I Sverige är det 9st ADs för Rolex, det blir en AD per 1 065k personer.

Med Patek så har Sverige 2, Tyskland har 43.
Sverige har alltså en Patek AD per 4.796M Människor. Tyskland har en Patek AD per 1.874M Människor.

TLDR; Tyskar handlar mer per kapita än Svenskar och har ett generellt sett större intresse för klockor!
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Missförstå mig rätt; Sverige som land spenderar väldigt lite pengar på klockor per kapita i jämförelse med Tyskland eller Storbrittanien.
I bara Tyskland finns det 147 (Enligt min senaste vetskap.) ADs för Rolex. Det blir ca. en AD per 548k personer.
I Sverige är det 9st ADs för Rolex, det blir en AD per 1 065k personer.

Med Patek så har Sverige 2, Tyskland har 43.
Sverige har alltså en Patek AD per 4.796M Människor. Tyskland har en Patek AD per 1.874M Människor.

TLDR; Tyskar handlar mer per kapita än Svenskar och har ett generellt sett större intresse för klockor!

Ja givetvis handlas det mer lyxur i Tyskland, vem har påstått något annat? Frågan är hur många Patek och Rolex du köpt för att höja Sveriges snitt istället för att gnälla på nätet?
 
Ja givetvis handlas det mer lyxur i Tyskland, vem har påstått något annat? Frågan är hur många Patek och Rolex du köpt för att höja Sveriges snitt istället för att gnälla på nätet?

Du själv skrev precis att de inte går att jämföra, men självklart kan man jämföra dem i formen av AD = Efterfrågan = Försäljning/Per Kapita.
Gnäller gör jag absolut inte, jag motbevisar bara ditt citat med den erfarenhet jag har av att jobba med företag som Rolex & Patek Philippe.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Fortsätter min klockexposé på KDW i Berlin på torsdag. Där råder ABSOLUT fotoförbud med stora biffar med armarna i kors i varje hörn som blänger stint på en om man ens tänker tanken att fotografera :confused: Fördelen är ändå att det är max 3 meter mellan de olika butikerna (Rolex, IWC, OMEGA, Breitling.....)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fortsätter min klockexposé på KDW i Berlin på torsdag. Där råder ABSOLUT fotoförbud med stora biffar med armarna i kors i varje hörn som blänger stint på en om man ens tänker tanken att fotografera :confused: Fördelen är ändå att det är max 3 meter mellan de olika butikerna (Rolex, IWC, OMEGA, Breitling.....)
Du får involvera din fru! Min fru tog massor av bilder åt mig i butiker iJapan där man inte fick fotografera. Hon är som en ninja med kameran. Du kan få låna henne om du vill, hon gillar att resa. ;)
 
Topp