• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hamilton Bomb Timer 1943

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har alltid gillat bruksur som har ett speciellt användningsområde och om de är udda blir det bara ännu bättre. I detta fall räcker inte dessa egenheter, lägg till att det är ett militärur och inte ens ett armbandsur så börjar det snurra lite. Glömde jag att säga att de inte är jättevanliga och från urens gyllene tidsålder 40-talet?

Retades lite i dagens vintageur så ni som spenderar lite för mycket tid där vet precis vad jag pratar om, eller hur uret ser ut i alla fall. Vi börjar från början:

Detta ur har länge varit på min lista "måstehadennågongång". Min lycka var gjord när den dök upp på tradera som "Hamilton Damur", skulle jag äntligen lyckas köpa något som går under radarn på nördarna som köper alla mina objekt på tradera? Gick uppenbarligen denna gång...

cigarette20card037.jpg


På 30-talet behövdes ett hjälpmedel vid bomb/luftstridsträning för att avgöra vem som sköt vem först. Detta gjordes genom att man monterade en klocka i en maskingevärskamera som tog bilder istället för att avfyra skott. Efter utförd träning kunde man då jämföra bilder för att se vem som sköt vem först. För att kunna avgöra detta på sekunden behövdes en funktion för att kalibrera uren innan avfärd. Dessa ur var därför utrustade med en hacking function där en tunn ståltråd går emot balansen om man trycker in en knapp på sidan av boetten så verken kunde stannas och på så sätt kalibreras till sekunden rätt. Nedan ser ni både den yttre knappen som ligger lös här, tog av för att kunna bära uret på handleden, samt innerfunktionen som stannar balansen. Enligt uppgifter användes de även till att ta bilder av detonationer av bomber i strid.

image.jpg


nat_geo_apr_1936.jpg




Fairchildcameramachinegun1.jpg


Denna Hamiltonmodell verkar vara från ca 1943 och tillverkades som sagt inte för att bäras som armbandsur men som med så mycket annat krigsmateriel såldes de ut eller delade ut till besättningen som konverterade dem till armbandsur. Det fanns redan två hål för att skruva fast uret i kameran som man kunde använda för att fästa ett band. Armbandsur var rätt dyra vid denna tid så man kan förstå att det gjordes. Mitt ex ser mycket välbevarat ut och har vad jag kan se inte använts som armbandsur tidigare. Skicket är mycket gott. Bandet med skruvandordningen har jag själv fixat men tycker det ser rätt äkta ut? Riktigt nöjd med mitt udda "armbandsur"! (Kolla in sekundvisaren)

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Så tung Aurum!

Vilken historia, vilket fynd! Kul med två skruvarna som håller ihop bandet:)

Grattis till denna udda skapelse!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Fy fan av avundsjuka. Såg det på insta i går, hade ingen aning vad det var, så fick googla. Vilken cool pjäs!

Grattis!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Som för att använda som stoppur får man förmoda .

För att kunna avgöra detta på sekunden behövdes en funktion för att kalibrera uren innan avfärd. Dessa ur var därför utrustade med en hacking function där en tunn ståltråd går emot balansen om man trycker in en knapp på sidan av boetten så verken kunde stannas och på så sätt kalibreras till sekunden rätt. Nedan ser ni både den yttre knappen som ligger lös här, tog av för att kunna bära uret på handleden, samt innerfunktionen som stannar balansen.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Riktigt häftigt! Har varit nyfiken sedan du flashade den i dagens vintage igår. Har du täppt till "pusherhålet", eller hur är tanken att du ska använda den?

Förmodar att det finns flera utan pushers, att folk tog bort dem för att inte stoppa klockan av misstag när den brukades som armbandsur, och att dessa sedan försvunnit i efterhand?!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Riktigt häftigt! Har varit nyfiken sedan du flashade den i dagens vintage igår. Har du täppt till "pusherhålet", eller hur är tanken att du ska använda den?

Förmodar att det finns flera utan pushers, att folk tog bort dem för att inte stoppa klockan av misstag när den brukades som armbandsur, och att dessa sedan försvunnit i efterhand?!

Yes, sitter en tandpetare där nu...

Huvudsaklingen är de i vägen om man skall ha dem som armbandsur. Om man inte bryr sig om att behålla original är det bäst att korta den så man fortfarande kan använda funktionen om man så vill.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Fantastisk fångst! Och trevligt att du delar med dig av historien bakom detta minst sagt udda ur.:)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Så jäkla hårt och rätt!
Tack för bakgrunden, historien kring köpet och alla bilder
Kul att du ger dig på alla udda, tuffa skapelser som ingen annan riktigt gör och att du delar med dig:)
Top notch!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Fan vad cool, den har jag aldrig sett tidigare. Och tack för att du orkade författa ett så bra inlägg om dess historia, var intressant läsning.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Bra fiskat! Krävs finmaskigt nät (järnkoll) för att få tag på en sån där.

Testa att bära den på insidan av handleden, som en Omega Chronostop, blir kanske lättare att avläsa tiden då.
 
Topp