• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hamilton i Sverige?

Asplund

Patek
2-Faktor
Någon som har en idé varför Hamilton inte säljs i Sverige i större utsträckning? Det har ju och är en idag USAs största tillverkare samt varit stora bland både millitärur, flygur etc. Läste någonstans att de ansågs vara USAs "Patek Phillipe" vilket är ett hyffsat betyg..

Sen så har deras spår såklart ändrats med byte från manufacture kalibrar till ETA baserade iom Swatch Groups uppköp, men ändå? varför säljs det inte mer i Sverige?

Ta t.ex. Uret.se som exempel, deras priser ligger högre än REK priserna de anger? Mkt underligt..

b78249.jpg


Så vad säger ni?

/Asplund
 

Camo00

Patek
Ingen aning faktiskt, handlar väl bara om varumärke och marknadsstrategi..?

De nya Hamilton jag klämt på har känts extremt prisvärda och stilrena. Historiken är grym hos märket men känns lite urvattnad nu såklart...
Vintage finns det massor av sköna modeller! Helt klart ett underskattat märke i min bok!
 

max

Dancing Queen
Har själv varit inne på moderna hamilton och tycker de är fina på bild, men när jag provat så har jag tyckt att de känns "billiga".
Min högst personliga åsikt och anledningen till att jag inte köpte någon. Hade jag inte haft någon butik i närheten utan bara gått på bilder hade jag nog beställt en.
Hade nog gått ner till sarb/visodate eller upp till nomos, hamiltonmodellerna ligger mittemellan utan att tillföra något från det lägre prissegmentet.
Det är alltså min uppfattning av de moderna modellerna i angivet segment, de har ju några trevliga äldre modeller.

...44mm är btw en absurd storlek! De finns ju i mindre.
 

Johan M

Cartier
Hamilton är helt ok, särskilt de lite äldre fast fortfarande med ETA-verk eller motsvarande i sig. Fast USAs Patek Phillippe är att gå alldeles för långt, det är säkert en amerikanare som uttryckt sig så.

Ett annat underskattat USA-märke är Ball och det är likadant där, de lite äldre är jäkligt fina.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Hamilton är helt ok, särskilt de lite äldre fast fortfarande med ETA-verk eller motsvarande i sig. Fast USAs Patek Phillippe är att gå alldeles för långt, det är säkert en amerikanare som uttryckt sig så.

Ett annat underskattat USA-märke är Ball och det är likadant där, de lite äldre är jäkligt fina.

Tror de syftade på 30-talet vilket skulle kunnat stämma då, nu finns ju såklart ingen jämförelse :D
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har själv varit inne på moderna hamilton och tycker de är fina på bild, men när jag provat så har jag tyckt att de känns "billiga".
Min högst personliga åsikt och anledningen till att jag inte köpte någon. Hade jag inte haft någon butik i närheten utan bara gått på bilder hade jag nog beställt en.
Hade nog gått ner till sarb/visodate eller upp till nomos, hamiltonmodellerna mittemellan utan att tillföra något från det lägre prissegmentet.
Det är alltså min uppfattning av de moderna modellerna i angivet segment, de har ju några trevliga äldre modeller.

...44mm är btw en absurd storlek! De finns ju i mindre.

Är det så? Nu har jag bara fingrat på en modell, hade någon gömt logotypen och frågat vad jag trodde den kostade hade jag gissat 25 k, den kostade honom ca 5.
 

max

Dancing Queen
Är det så? Nu har jag bara fingrat på en modell, hade någon gömt logotypen och frågat vad jag trodde den kostade hade jag gissat 25 k, den kostade honom ca 5.

Det var min uppfattning, va tom där två gånger och provade. Fanns på Time shop (tror jag det heter, på sidan av konserthuset) på kungsgatan för nått år sen iaf.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Asplund!

Jag skulle helt klart leta efter en vintage dressare! under 60-talet tillverkade dom väldigt rena och mycket snygga
tavlor. Kvaliten är utsökt på de Hamilton jag äger. Tyvärr har jag inga nya Hamilton och vet därför väldigt lite om
nytillverkningen.

Här är min dressare som jag köpte av Viking för ett år sedan. Sedan följer två militärer.

2h5QyHP.jpg


g6lrIx3.jpg


8Hw2aDL.jpg
 
Det var min uppfattning, va tom där två gånger och provade. Fanns på Time shop (tror jag det heter, på sidan av konserthuset) på kungsgatan för nått år sen iaf.


Jag var inne på just Time Shop där vid konserthuset i Stockholm och provade en X-wind som jag varit sugen på ett tag. Måste säga att jag tyckte att den kändes riktigt solid faktiskt. Listpriset där var 13 500:- vilket kändes lite väl mycket då den går att få tag på för halva pengen från gråhandlare. Time Shop är by the way den enda Hamilton AD:n i norden enligt tjejen som jobbade där.
 

pederr

Cartier
ar fått för mig att Swatch Group prioriterar Certina och Tissot i Europa (i a f Certina säljs väl inte i USA), för internt ligger märkena i samma segment.
 

Camo00

Patek
Har bara sett att märkena är middle range i Swatch groups portfölj och då bara antagit att det ev skulle finnas någon strategi att inte konkurrera med sig själva på vissa marknader.

Tror också att det ligger till såhär. Certina och Tissot har iofs några billigare modeller, men även Valjoux-chronos med listpris på 12-13k. Alltså bör de konkurrera i ungefär samma segment, och Certina verkar vara nästan okänt i USA...
 

Kson

Patek
2-Faktor
Gillar deras klockor men tror tyvärr inte jag kommer köpa någon modell då det finns massa annat.
 
Lånar denna tråd för att höra om någon i gänget äger eller tidigare ägt en Hamilton dykare modell H64515133
image.jpeg
(lånad bild som jag hitta på Google)
Tycker den är tok snygg. Blir svårt att klämma på den i Sverige dock. Så gärna lite synpunkter ni som kan.
 
Topp