• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hammarautomat

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej alla klockfantaster, kan någon av er förklara för mig vad som gör ett 'hammarautomat' verk speciellt ?
Jag äger en Omega Seamaster från 1950 talet som tydligen skall ha ett sådant urverk.
Tack på förhand, Andreas
 

plattfot

Rolex
Hej alla klockfantaster, kan någon av er förklara för mig vad som gör ett 'hammarautomat' verk speciellt ?
Jag äger en Omega Seamaster från 1950 talet som tydligen skall ha ett sådant urverk.
Tack på förhand, Andreas

Det speciella är väl att klockan inte laddas av en rotor, utan av en "hammare".
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej alla klockfantaster, kan någon av er förklara för mig vad som gör ett 'hammarautomat' verk speciellt ?
Jag äger en Omega Seamaster från 1950 talet som tydligen skall ha ett sådant urverk.
Tack på förhand, Andreas

Bild! Det är en lite råare och tidigare variant på automatverket. Istället för att rotorn kan snurra fritt, dvs 360+ grader, kan hammarautomater endast slå fram och tillbaka vilket kanske blir 240 grader? Det som är intressantast är egentligen att de är en av de tidigaste i Seamasterserien, mycket trevliga ur som är en personlig favorit.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ok ja, när du säger det så.... När jag skakar på klockan för att ladda upp den så är det som om ngt därinne slår från sida till sida. Tack för svaren :) Det är ett arvegods som jag använder mycket sparsamt. Mest på grund av att det sitter ett plexiglas på den.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok ja, när du säger det så.... När jag skakar på klockan för att ladda upp den så är det som om ngt därinne slår från sida till sida. Tack för svaren :) Det är ett arvegods som jag använder mycket sparsamt. Mest på grund av att det sitter ett plexiglas på den.

Äsch, använd den! Glas är billiga och lätta att polera upp själv. Du har ingen bild på klockan?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jodå här är den, jag måste gå med den till en urmakare som kan öppna botten så jag kan få reda på vilket år den är tillverkad. Jag är ganska säker på att den är från 1950 talet, vad tror ni ?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    110.2 KB · Visningar: 390

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jodå här är den, jag måste gå med den till en urmakare som kan öppna botten så jag kan få reda på vilket år den är tillverkad. Jag är ganska säker på att den är från 1950 talet, vad tror ni ?

Den ser riktigt fin ut, den skall du bära stolt. 36 mm utan krona? 1950 kan mycket väl stämma.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Önskar att jag kunde svara dig nu meddetsamma men klockan ligger fn i bankfack. Jag vet, jag vet... men jag är så himla rädd om den. Men en gissning är att 36 mm kan stämma.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tack för svaren alla, här på Island finns ingen samlarkrets vad jag vet. Därför hänger jag här i hemmalandets forum
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Mycket fin! Även om du är rädd om den tycker jag att den förtjänas att användas. Roligare att en klocka som används går i arv tycker jag. Är den oservad sedan länge skulle en service av verket hålla delarna i skick. Se bara till att det inte putsas och poleras vid en eventuell service.
 
Topp