• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Handla från Italien via chrono24?

kluster

Breitling
Jag letar några klockor och en av dem (2254.50) har jag inte hittat i Sverige i hyfsat skick (och pris).
Jag har kollat en del på chrono24 och det finns en handfull ute, men de med vettiga priser (under 17-18k) är från Italien och det verkar inte vara så populärt att handla därifrån om jag förstått rätt? Tyvärr skiljer det rätt mycket i pris (10-30%) mellan tex österike/tyskland och Italien.

1. Varför är det så många klockhandlare från Italien?

2. Är det lika säkert att handla från Italien som tex Tyskland?

3. Bör jag vara rädd för alla säljare med yahoo/gmail-epostadresser? Isåfall de flesta jag har varit i kontakt med..

4. Det verkar vara enormt svårt att kolla upp en säljare. Detta gäller iofs and säljare från andra länder också, många har ju inte ens en hemsida. Hur gör ni?
 

Portofino

Panerai
Utan att vara fördomsfull så är jag skeptisk till Ungern... Kolla i ref tråden för chrono24 som är postad ovan. Där finns mkt bra tips och recensioner.
 

Boris Balkan

Fark you!
Tack för svar.

Ungern då? Något speciellt?

Så länge Ungern är dominerat av packet på bilden tycker jag att du ska avstå.

magyar-garda.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag har handlat på chrono24 av tyska och holländska handlare, har inte varit problem. Dock så har det varit seriösa handlare med riktig fysiska affärer, riktig mejladress = inget Hot eller Yahoo, riktig hemsida osv. Bara för att det står trusted seller så kan man aldrig vara 100.

Mitt råd är iaf att köpa av en handlare efter noga undersökning, använd magkänslan och sunt förnuft så ska du se att det går bra.
 

svesam

Rolex
Har handlat från Italien några gånger utan problem.
Se till att de skickar med typ ups eller dhl bara!

Lycka till

/Daniel
 

kluster

Breitling
Ungraren sa att han jobbade/dealade med en handlaren från Österrike (Wien) som jag från början tänkte köpa av, och som har fysisk butik.

Jag tyckte det lät konstigt ioma priserna skiljde så mycket, men det det visade sig också att han från Ungern bodde 6.5mil från Wien och precis över gränsen från Österrike. I och med detta låter helt plötsligt Ungraren seriösare. Jag tror att han är underleverantör, och säljer vissa klockor han får tag på själv.

Just nu känns det som att jag kan lita på han, men man kan aldrig vara säker. Hur ofta blir man blåst? Jag har inte läst om något skräckexempel här på klocksnack.

Ang rekommenderade dealers-tråden så jag har kollat på alls hemsidor men ingen hade klockan jag söker inne.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
av ren nyfikenhet, vad är det för klocka du söker?

edit: :facepalm: läste ditt första inlägg igen och insåg att du resdan skrivit det... sorry
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ungraren sa att han jobbade/dealade med en handlaren från Österrike (Wien) som jag från början tänkte köpa av, och som har fysisk butik.

Jag tyckte det lät konstigt ioma priserna skiljde så mycket, men det det visade sig också att han från Ungern bodde 6.5mil från Wien och precis över gränsen från Österrike. I och med detta låter helt plötsligt Ungraren seriösare. Jag tror att han är underleverantör, och säljer vissa klockor han får tag på själv.

Just nu känns det som att jag kan lita på han, men man kan aldrig vara säker. Hur ofta blir man blåst? Har jag inte läst om något skräckexempel här på klocksnack.

Ang rekommenderade dealers-tråden så jag har kollat på alls hemsidor men ingen hade klockan jag söker inne.

Folk berättar inte alltid när de blir blåsta för de skäms och det har faktiskt varit ett antal fall genom åren..
 

Tome

Cartier
Håller med Af Sjodahl: jag skulle inte handla från en Yahoo e hotmail "handlare" med megabra priser. Är det för bra för att vara sant så är det förmodligen inte sant... Har själv precis handlat av en Italiensk firma efter noggrann kontroll och referenser på nätet och Facebook (kollade med en annan svensk som handlat av handlaren). Dessutom kollade jag upp stämpeln i cert med den AD som stämplat det.
 
Topp