Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Handla i USA

Diskussion i 'Diskussion' startad av Tome, 20 oktober 2013.

1. Tome
    Trådstartare

Tome Stadsbo

Ska till Florida om en vecka och tänkte besöka Tourneau och Panerai Boutique. Nån som har några tips om vad man bör tänka på vid inköp i USA? Funderar på att ta en ev inköpt klocka på armen, cert i fickan, och be dom skicka lådan till min hemadress. Vill inte få 25% moms plus tull (ibland 17%, osäker på klockor) vid landning...

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ta med pass när du handlar så det blir skattefritt.

3. ranepaj

ranepaj Bonde

Måste man då inte skatta i Sverige?

4. M021

M021 Friends of KS

Betalar du med visa så måste man ofta betala state tax, ett altenariv är
    Banköverföeing, då slipper du den i vissa fall, ibland kan det lösas genom att skicka mellan staterna till ditt hotel t ex.
    Har du otur kan du skattas i Sverige, har inte hänt mig än så länge, senast klockan på armen, lådan i bagaget och certifikatet i Carry on.

beror mkt på av vem du handlar pch i vilken stat,

Lycka till!

Tome gillar detta.
  5. Tome
    Trådstartare

Tome Stadsbo

Tackar! Har förstått att det inte är så utbrett med tax free som i resten av världen. Har aldrig tänkt på det trots att jag åker dit ofta. Men med dyrsre prylar är det ju mer intressant. Bra tips med banköverföringen, ska fundera på hur jag kan lösa det. Tyvärr är jag endast i en stat den här gången.

6. Frele

Frele Stadsbo

Någon som har koll på hur det fungerar om jag är amerikansk medborgare bosatt i Sverige?

7. Daniel J

Daniel J Bonde

Från:
    Trollhättan
    Då förväntas du betala tull och moms ändå..

8. carlanton

carlanton Biskop

Med dubbla pass ska det väl inte vara något problem? Fast det beror säkert på vad det finns avtal mellan länderna. Alltså borde du ju (om det nu är du som har amerikanskt medborgarskap) istället kunna köpa grejer i Sverige och få tillbaka momsen när du flyger "hem" till USA. Så vet jag att man tidigare kunde göra vid ryska gränsen om man hade ryskt pass och var registrerad som boende i Ryssland.

Frele gillar detta.
  9. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Ueberförsiktig skickar cert och kvitto i rek brev och box som used box i paket. Med enbart amerikanskt pass, så undrar jag om du kan slippa USA tax, men å andra sidan blir det väldigt trovärdigt att du som amerikan har en klocka köpt i USA om det skulle diskuteras.

I Europa lär finnas ett samarbete mellan tullarna så att en klocka köpt i stan i Finland av en schweizare - begär tillbaks momsen på Vantaa - kan gå en rapport till schweiziska tullen som står och väntar, eller omvänt om du spm t ex svensk handlar i Schweiz. Finns utvecklingar att göra på det, men kan inte tro att amerikanska tullen ger sig tid till sånt.

Tome och Frele gillar detta.
  10. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Har köpt i Nordamerika 2 gånger, postade hem lådan båda gångerna och åker med klockan på armen - inga problem alls. :)

Seikoman87, Tome, Mr.Sund och 1 annan gillar detta.
  11. Eidet

Eidet Torpare

Från:
    Stockholm
    Hur ser processen ut för att slippa sales tax vid köp av klocka i USA ? Du tar med dig ditt svenska pass, men är det någon dokumentation som ska fyllas i som förmedlas vidare eller så?

12. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Inte för att lägga sordi på stämningen men vad ni diskuterar är hur man kringgår lagen vilket bryter mot en av de få regler vi har. Därför ber jag er upphöra med detta.

Mvh

Spencer66
    Admin

China gillar detta.
  13. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Sorry Spence, var inte medveten om denna regel. Ta bort mitt inlägg / moderera. I grunden givetvis en klok regel.

Mårtenssons ur Brookfield