• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Handla med norrbaggar

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Hej forum,

Har en affär pågång med en trevlig norrbagge. Det gäller ett byte och jag kom ganska nyligen på att Norge inte är med i eu och därför kanske det sker någon slags momsning. Jag ringde tullverket där dom berättade att om man gör allting enligt the books så ska man föranmäla utförslen av uret ur sverige+införseln av det nya.

På detta skulle moms 25% läggas på båda klockorna. Dvs cirka 25k kr till tullverket. Detta tycker jag är helt galet och det hindrar mig från att genomföra en affär som jag gärna vill göra.

Min fråga är nu, om ni har gjort liknande affärer, hur ni löst det och om man kan undvika att donera påsar med dollartecken på till tullverket..
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med alla föregående talare! Tror inte det går att ta sig förbi dessa regler. Tyvärr..
 

POO

Panerai
Norge är väl inte annorlunda än annat icke-euland, förutom att det ligger hyfsat nära då, det brukar ju pratas om låga deklarerade värden och tredjepartsförsäkringar när det kommer till att slippa undan tullens långa fingrar.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
På allvar? Sätt klockan på armen. Då är ju saken biff. Vem skulle frivilligt anmäla detta till tullverket?

Problemet är ju om jag tar flyget dit, får jag skicka boxen genom scanner pch lägga av armbandsuret i detektorn. Måste då nog förklara vad jag gör med en box med cert och grejer :(

Enda sättet jag kan komma på är antingen tåg (15h restid woohoo) eller att man skickar boxarna i efterhand. De kan ju inte rimligtvis anses vidare värdefulla så 25% borde inte vara mer än dryga femhunkan
 

POO

Panerai
Problemet är ju om jag tar flyget dit, får jag skicka boxen genom scanner pch lägga av armbandsuret i detektorn. Måste då nog förklara vad jag gör med en box med cert och grejer :(

Enda sättet jag kan komma på är antingen tåg (15h restid woohoo) eller att man skickar boxarna i efterhand. De kan ju inte rimligtvis anses vidare värdefulla så 25% borde inte vara mer än dryga femhunkan

Tullen och säkerhetskontrollen i Norge är inte samma myndighet, de som sitter och scannar letar bomber och lär i rimlighetens namn inte kunna se vad det är för låda eller göra kopplingen. Klockan på armen och du är väldigt safe.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
På allvar? Sätt klockan på armen. Då är ju saken biff. Vem skulle frivilligt anmäla detta till tullverket?

Missförstå mig rätt!! Jag menade att man nog inte kan kringå detta om man skickar prylarna.
Tar man med dem själv är det nog inga som helst problem.
Jobbade tidigare i Sverige för ett Norskt bolag och det var ett litet helvete varje gång man skulle skicka prylar fram och tillbaka...
 
Jag bytte till mig en 16710 från en norrman, vi träffades i Uddevalla, givetvis smärtfritt!
Åk dit alt. han kommer till Sverige, ser inga problem alls.

Med vänlig hälsning
N
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Norska posten/tullverket är nitiska, så passa dig/er. Min svåger bor i Norge och vi firade julen där. Min andra svåger skickade julklappar från London till oss vilket resulterade i att vi fick lösa ut paketen mot norsk tull och moms... Gräsligt dyrt blev det, kändes som om vi fick betala motsvarande värdet :arghh:
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Missförstå mig rätt!! Jag menade att man nog inte kan kringå detta om man skickar prylarna.
Tar man med dem själv är det nog inga som helst problem.
Jobbade tidigare i Sverige för ett Norskt bolag och det var ett litet helvete varje gång man skulle skicka prylar fram och tillbaka...

I see. Det håller jag med om. Om det handlar om att slippa pröjsa 25k i tull/moms är det nog rätt värt med en flygbiljett ToR.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Haha appropå norrbaggar... Träffade en sköning på jobbet häromdagen, han berättade att de har ett skämt som de alltid drar om svenskar:

Varför kan inte Jesus ha fötts i Norge?
- Det kunde inte komma tre vise män från öst
:hilarious:
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Blev ingen affär. För mycket klydd involverat antingen enorma dödtider eller för stora omkostnader...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Åker till Norge väldigt ofta pga jobb. Oftast är tullen inte bemannad ens. Chansen att de skulle tvinga dig att betala tull om klockan sitter på armen är 0.
 
Topp