Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Handla med norrbaggar

Diskussion i 'Diskussion' startad av Bingoraalf, 8 maj 2013.

1. Bingoraalf
    Trådstartare

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Hej forum,

Har en affär pågång med en trevlig norrbagge. Det gäller ett byte och jag kom ganska nyligen på att Norge inte är med i eu och därför kanske det sker någon slags momsning. Jag ringde tullverket där dom berättade att om man gör allting enligt the books så ska man föranmäla utförslen av uret ur sverige+införseln av det nya.

På detta skulle moms 25% läggas på båda klockorna. Dvs cirka 25k kr till tullverket. Detta tycker jag är helt galet och det hindrar mig från att genomföra en affär som jag gärna vill göra.

Min fråga är nu, om ni har gjort liknande affärer, hur ni löst det och om man kan undvika att donera påsar med dollartecken på till tullverket..

2. morrism

morrism Friends of KS

Ta tåget

3. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Stäm möte vid gränsen och gör en skumraskaffär. Alla nöjda och glada.

jabla och Aquaracer2 gillar detta.
  4. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Ta bilen/tåget/flyget till Norge. Köp klockan. Åk hem.

5. JS

JS Friends of KS

Du kan ju ta en taxi och ändå komma undan billigare än att betala 25k till tullverket

Charles_ och Fabian gillar detta.
  6. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Håller med alla föregående talare! Tror inte det går att ta sig förbi dessa regler. Tyvärr..

7. jandan

jandan Friends of KS

Personligt möte i skum gränd gäller:p

8. easy rider

På allvar? Sätt klockan på armen. Då är ju saken biff. Vem skulle frivilligt anmäla detta till tullverket?

9. POO

POO Präst

Norge är väl inte annorlunda än annat icke-euland, förutom att det ligger hyfsat nära då, det brukar ju pratas om låga deklarerade värden och tredjepartsförsäkringar när det kommer till att slippa undan tullens långa fingrar.

10. Bingoraalf
    Trådstartare

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Problemet är ju om jag tar flyget dit, får jag skicka boxen genom scanner pch lägga av armbandsuret i detektorn. Måste då nog förklara vad jag gör med en box med cert och grejer :(

Enda sättet jag kan komma på är antingen tåg (15h restid woohoo) eller att man skickar boxarna i efterhand. De kan ju inte rimligtvis anses vidare värdefulla så 25% borde inte vara mer än dryga femhunkan

11. POO

POO Präst

Tullen och säkerhetskontrollen i Norge är inte samma myndighet, de som sitter och scannar letar bomber och lär i rimlighetens namn inte kunna se vad det är för låda eller göra kopplingen. Klockan på armen och du är väldigt safe.

ErikGBG och Fabian gillar detta.
  12. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Missförstå mig rätt!! Jag menade att man nog inte kan kringå detta om man skickar prylarna.
    Tar man med dem själv är det nog inga som helst problem.
    Jobbade tidigare i Sverige för ett Norskt bolag och det var ett litet helvete varje gång man skulle skicka prylar fram och tillbaka...

13. Rolex1220

Rolex1220 Bonde

Jag bytte till mig en 16710 från en norrman, vi träffades i Uddevalla, givetvis smärtfritt!
    Åk dit alt. han kommer till Sverige, ser inga problem alls.

Med vänlig hälsning
    N

14. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Norska posten/tullverket är nitiska, så passa dig/er. Min svåger bor i Norge och vi firade julen där. Min andra svåger skickade julklappar från London till oss vilket resulterade i att vi fick lösa ut paketen mot norsk tull och moms... Gräsligt dyrt blev det, kändes som om vi fick betala motsvarande värdet :arghh:

15. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    ska han slå ner honom...? :D :D:D

16. easy rider

I see. Det håller jag med om. Om det handlar om att slippa pröjsa 25k i tull/moms är det nog rätt värt med en flygbiljett ToR.

RicVin gillar detta.
  17. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Norge är ett U land...
    Hoppas det löser sig

easy rider gillar detta.
  18. Crowolf

Crowolf Guest

Köp Norge!

easy rider gillar detta.
  19. ZQT

ZQT The Banker

Haha appropå norrbaggar... Träffade en sköning på jobbet häromdagen, han berättade att de har ett skämt som de alltid drar om svenskar:

Varför kan inte Jesus ha fötts i Norge?
    - Det kunde inte komma tre vise män från öst
    :hilarious:

20. Bingoraalf
    Trådstartare

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Blev ingen affär. För mycket klydd involverat antingen enorma dödtider eller för stora omkostnader...

21. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tråkigt när det blir så, vad var det för klocka?

22. Bingoraalf
    Trådstartare

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Verkar fortfarande som om det finns hopp :) blir nog flyget dit. Klockan är en glashutte panoreserve med silvertavla

jabla gillar detta.
  23. alfgren

alfgren Biskop

Åker till Norge väldigt ofta pga jobb. Oftast är tullen inte bemannad ens. Chansen att de skulle tvinga dig att betala tull om klockan sitter på armen är 0.

Mårtenssons ur Brookfield