• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Handla på utländska forum

Emil_G

f.k.a hastkista
Jag läser då och då att folk här på forumet har handlat klockor på utländska, främst amerikanska, forum.
Jag undrar lite hur ni upplevt dessa affärer rent allmänt i jämförelse med de ni gjort på de svenska forumen?
Finns det en motvilja att sälja till Europa? Brukar pengaöverföring/spårning av paket fungera bra?
Har dom någon typ av referenssida som vi har här eller är det bara lita-på-säljaren principen?
Vilka forum rekommenderar ni?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Utanför eu måste du ju betala moms och tull... Vilket motsvarar typ 30% på beloppet... Då är det inte lika attraktivt längre.

Men det finns ju lite olika sätt att gå runt moms och tull...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Det har överlag fungerat mycket bra, men säljare som är både professionella i sin attityd och hållit vad de lovat.
Men, som alltid…det gäller att köpa säljaren och göra sitt hemarbete med referenser och ta reda på allt man kan innan man slår till första gången.
Överföring av pengar tar enligt min erfarenhet relativt lång tid (ca 5 arbetsdagar har det handlat om för mig), men säljaren har skickat varan fort, och det har varit enkelt att spåra paketet fram till dörren. För min del har det från USA handlat om Fedex samt USPS.
På samma forum du hittar säljaren finns ofta en avdelning om referenser och upplevelser som andra säljare och köpare delat med sig av.
Här kan du ofta hitta bra information samt ställa frågor om referenser.
 

Daniel B

Omega
Har köpt 3 st på omegaforums.net

De ville, SS Constellation, Sm120

Alla köpare har varit riktigt bra att handla med, vissa frågar till och med om mot referenser som köpare. 1 var EU, en var från USA.

Har varit paypal som betalmedel. Frakt har alltid varit spårat och fungerat bra. Samma upplägg med referenssida.
 

Emil_G

f.k.a hastkista
Låter ju lovande. Bra att veta att pengaöverföringen kan ta tid, misstänkte nästan det med tanke på Amerikas banksystem...
 

Emil_G

f.k.a hastkista
Tycker själv att priserna verkar ganska hyfsade, i alla fall gällande lite billigare ur (detta givetvis om man slipper tull).
Stämmer det?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har köpt från Spanien (inga problem), England (inga problem), Tyskland (inga problem) och Österrike (mer byråkrati får man leta efter, banköverföringsprocessen tog mängder med tid, postandet av klockan likaså).
 

djanbin

Omega
Banköverföring till USA tar normalt 2-3 bankdagar. Det är dessutom dyrt (275:- i SEB). Alternativet är ju ofta Paypal som också är dyrt men instant. Inom EU är ju SEPA-betalningar billiga, man får hålla sig till Euro bara.

Nu görs det en del reklam har jag sett för www.transferwise.com som låter smidigt, jag kommer testa nästa gång jag köper något utanför EU.

Har köpt ett 15-tal klockor från USA och england, utan problem. Det är "buy the seller" som gäller, alltid.
 

orismania

Breitling
hur funkar det med sk:trusted seller på chrono 24?
annars är det väl samma sak vart man än i världen är, man kan bli blåst i sverige likagärna som utlandet..
 

Fsjberg

Cartier
hur funkar det med sk:trusted seller på chrono 24?
annars är det väl samma sak vart man än i världen är, man kan bli blåst i sverige likagärna som utlandet..


"Trusted seller" betyder egentligen ingeting på Chrono24, så kolla först i referenstråden (här på forumet) för Chrono24 handlare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lurigt det där.
Tips nr: Kolla referenser. Tyvärr kapas användanamn ibland. Googla därför även på användarnamnet.
2: Bildgoogla så du vet att det är "nya" bilder.
3: Be om en bild med specifik tid och datum ställt på klockan så du vet att säljaren har klockan.
4: Lägg ALDRIG ut WTB på WUS! Där är det många scammers som fiskar efter byten.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Har handlat en del av privatpersoner via Watchuseek, betalt med PayPal vid samtliga affärer och aldrig haft några problem, har dock varit noga med att söka lite info om säljaren/säljarens nick innan affär.

yonsson hade fina tips ovan!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Handlade nyligen från USA med framgång. Klockan var precis som förväntat. Möjligen lite märken på skruvskallar i länken och den gick mycket för fort men dessa avvikelser är nu fixade. Man kan skriva värdet på varan till vad man vill, dock är det väl så att det också är värdet med vilket varan är försäkrad under transporten. Tullen kostar närmast inget, men momsen slipper du inte undan.
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Köpte min Seiko 6138-8020 från Australien via watchuseek. Betalade via paypal och fick betala sedvanliga avgifter när den anlände. Klockan visade sig ha felaktigt glas som inte satt som det skulle, detta kompenserade dock säljaren för när jag påtalade det. Således allt väl. Sen fixade McGyver nytt glas och tryckte dit åt mig. Har handlat en liten poljot alarm från en amerikan på samma forum också med samma positiva resultat. Ännu ingen nit i klockaffärerna, peppar peppar.
 
Topp