• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Handskar vid bilkörning. Varför?

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Men en majoritet av de bilder jag ser med handskar på har helt vanliga läderrattar i vanliga svensson-bilar.
Alla gör olika, finns många som kör mc utan handskar också. Där spelar säkerheten stor roll.

Jag berättade bara hur jag använder det, inte huruvida vi sett bilder på folk med handskar på i Svenssonbilar.

På 50-60 talet hade majoriteten av bilförarna driving-gloves ;)
 

Såkkett

Omega
Skulle aldrig själv sätta på mig bakom ratten med ett par handskar på händerna förutom när man missat sätta på värmaren och man sitter och kör första kilometern kisandes genom den lilla immfria luckan som man lyckats få till under tiden man skrapat rutorna.
Dock kan jag väl tycka att det är ok i entusiastfordon må de va nya eller gamla, dvs släpper du av ungen på dagis en sommardag i en Aston Martin må det va ok men kommer du i en V70 så känns det väl lika välplacerat som en bilhjälm.
Dock så kan väl även Volvo funka om det är en P1800
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Bilhandskar är ju till för trä- och bakelitrattar (nu på senare år även kolfiberrattar). Allt annat ser förjävla fjantigt ut. Lite som grabbar som har bälte och hängslen samtidigt, funktionen är minimal. Fast tror de att det ser fräckt ut så ska de ju givetvis köra på det.
Ja men så är det helt klart, det vet man ju. Det är ju precis som med alla som bär tokiga dykarklockor även trots att de inte är ute och dyker, typ Ploprof. Posers som tror att de kan ge intryck av att vara yrkesdykare, hahaha! Eller flygarur för den delen...

//Fjanten
PS. Är det någon som kan rekommendera mig en piffig liten handväska jag kan matcha några av mina tanthandskar ovan?

;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skulle aldrig själv sätta på mig bakom ratten med ett par handskar på händerna förutom när man missat sätta på värmaren och man sitter och kör första kilometern kisandes genom den lilla immfria luckan som man lyckats få till under tiden man skrapat rutorna.
Dock kan jag väl tycka att det är ok i entusiastfordon må de va nya eller gamla, dvs släpper du av ungen på dagis en sommardag i en Aston Martin må det va ok men kommer du i en V70 så känns det väl lika välplacerat som en bilhjälm.
Dock så kan väl även Volvo funka om det är en P1800
Ett gott tecken på hur ängsliga folk är. Gillar man känslan av att köra med handskar är det rätt irrelevant vilken bil det är? Man kan ju då undra vad dessa ängsliga människor bär för ur och hur de matchas med kläderna...
 

aosehus

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Det är ganska fånigt med handskar i en vanlig bil såvida man inte fryser. Men vad det handlar om är känsla och vad som piggar upp en själv. Det känns lite lustigt med denna diskussion på detta forum, då även klockor kan ifrågasättas på detta sätt. Det händer att jag rattar min Volvo d2 till dagiset i röda bilhandskar. Töntigt kanske, men härligt!
 

David

Bödeln
Ser många bilder här på KS och på Insta där folk använder handskar när de kör bil. En del bär dem även utanför bilen.

Jag förstår inte riktigt grejen. Fyller de någon som helst funktion eller är det bara ett modestatment?

Lånad bild som exempel:
image.jpeg
Det där är inte en bil.
 

Hugii

Audemars
Hur FAN håller ni i rattjäveln om ni påstår att ni blir så svettiga eller att slitage uppstår på ratten? Får ni krampar under körningen ockå? Låser ni fast era grepp vid 10över10?
Haft flera bilar med läderratt som jag kört upp över 25000mil och aldrig slitit på ratten (aldrig använt handskar, inte ens på vinter).

Att man använde handskar förr handlade väl mer om att det saknades servo än material på ratten.
 
Hur FAN håller ni i rattjäveln om ni påstår att ni blir så svettiga eller att slitage uppstår på ratten? Får ni krampar under körningen ockå? Låser ni fast era grepp vid 10över10?
Haft flera bilar med läderratt som jag kört upp över 25000mil och aldrig slitit på ratten (aldrig använt handskar, inte ens på vinter).

Att man använde handskar förr handlade väl mer om att det saknades servo än material på ratten.
Slitaget handlade on mockarattar och ej läder, stor skillnad där.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Kan vi inte bara ens om att vissa tycker det ser fräckt ut och att det ger en umpff i vardagen?

När jag var 18 år och hade en sliten 944 turbo klädde jag om ratten. Det kostade dryga 1200:- med originalläder från Ferdinand. Så slita på ratten...vad härnäst? Vira gladpack runt handleden för att skydda klockan?

Kommer ni ihåg reklamfilmen för en herrans massa år sedan där en fumlig kille i bilhandskar och med tandpetare i mungipan försöker vara cool? I reklamen spelas Harpos låt Moviestar. "- You think you are Steve Mcqueen when you driving in your car..." Även om jag ville skulle jag inte kunna sluta tänka på den låten när Rolf, 43, kliver ut ur sin nya BMW 320 diesel utanför Ica med bilhandskar.

Men, igen, each to their own...
Edit. Hittade den :D
 
Senast ändrad:

demondave

Rolex
Jag köpte alcantararatt för greppet, BMW (och många andra) har så sjukt plastiga och halkiga rattläder nu för tiden.

Trodde alcantara höll bättre än mocka, som ju är erkänt skitkänsligt. Kanske en bra anledning att skaffa ett par bra bilhandskar ändå, det är snyggt! Inte för vardagsåkningen, men absolut när manska ut och finåka. Någon som sitter inne med bra tips?
 

Lithium

Cartier
Jag åker Volvo V70 och lider av handsvett. Har sneglat på bilhandskar men inte kommit till skott. Skiter fullständigt i om det ser löjligt ut.

Tycker att Omen och Rozzys bilhandskebilder brukar se mycket bra ut.
 

Smulan

Rolex
Läste en undersökning i Bilnytt om rattsnusket i bilpooler. Fullt av e-coli, nagelsvamp och vårtvirus på bilens alla reglage :wtf:.
Efter det kör jag konsekvent med hanskar.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Läste en undersökning i Bilnytt om rattsnusket i bilpooler. Fullt av e-coli, nagelsvamp och vårtvirus på bilens alla reglage :wtf:. Efter det kör jag konsekvent med hanskar.
Då ska du nog bära handskar så fort du vistas i offentliga miljöer, för att inte tala om hemma om du delar boende med andra ;)
 
Kan vi inte bara ens om att vissa tycker det ser fräckt ut och att det ger en umpff i vardagen?

När jag var 18 år och hade en sliten 944 turbo klädde jag om ratten. Det kostade dryga 1200:- med originalläder från Ferdinand. Så slita på ratten...vad härnäst? Vira gladpack runt handleden för att skydda klockan?

Kommer ni ihåg reklamfilmen för en herrans massa år sedan där en fumlig kille i bilhandskar och med tandpetare i mungipan försöker vara cool? I reklamen spelas Harpos låt Moviestar. "- You think you are Steve Mcqueen when you driving in your car..." Även om jag ville skulle jag inte kunna sluta tänka på den låten när Rolf, 43, kliver ut ur sin nya BMW 320 diesel utanför Ica med bilhandskar.

Men, igen, each to their own...
Edit. Hittade den :D
Lägger mig inte i övrigt men utan tvekan en av de bästa reklamfilmerna genom tiderna, klockren!
 
Topp