• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hantering av kronografknappar?

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag sitter och läser om VCs nya Harmony Mono-Pusher Chronograph som lanserades på SIHH. I texten från Hodinkee står det:

... an "all or nothing" system that prevents the gears from moving until sufficient pressure is applied. It may not seem like much, but considerable damage is done to traditional chronographs when too much or too little pressure is applied to the pushers. Here, there is no risk of that.​

Erhm, är det här ytterligare en klockhanteringsdetalj som jag måste lära mig eller är det bara FUD från PR-avdelningen? Är det många här som råkat ut för "considerable damage" för att ni tryckt fel på knapparna? Kanske gäller det bara gamla mono-pushers...
 

JL72

Omega
Jag har själv aldrig råkat ut för någon skada relaterad till den kraft jag applicerat på knapparna på någon av de kronografer jag haft, och jag har svårt att rent tekniskt se hur denna skada skulle kunna uppstå. Här kanske någon av forumets urmakare kan hjälpa till?

Det känns som du mycket riktigt poängterar, som FUD.

Känner någon till skadefrekvensen t e x på Speedmaster Pro m a p kronografens tryckknappar? Det känns ju ändå som en mycket väl ansedd och i stor utsträckning använd kronograf.

/Johan
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns ju olika typer av kronografurverk också. Som jag förstått det så fungerar en kolumnhjulskronograf ungefär som när man kopplar på 4-hjulsdriften samtidigt som man kör bilen.

Då är det ju logiskt att man inte vill ha någon som slirar på kopplingen, vilket jag antar är anledningen till att första trycket på exempelvis el primero är hårdare än de andra trycken. Skulle alltså kunna vara en anledning till varför man inte vill trycka för löst.

Förstår däremot inte rent tekniskt hur man skulle kunna trycka för hårt förutsatt att kuggarna tar i varandra på rätt sätt.

Skulle självklart uppskatta en pedagogisk förklaring från någon som har koll. :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Dax att ta tag i min krage och lära mig grunderna i mekaniken bakom klockorna i lite mer detalj... Att jag inte tänkte på det som nyårslöfte :)

Jo, lite mer detaljer från någon mer tekniskt insatt vore bra.
 
Topp