• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har alltid gillat Jörg Schauers grejer, men jag må vara en petimeter...

Rivalen

Rolex
men måste inte skruvskårorna hamna efter nåt slags system och tanke? Kollade på en APRO och där var det inte hela havet stormar. Annars - gillar detta skarpt av flera orsaker.

post-236-1259273804.jpg
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Utan att kunna något om detta märket, så förmodar jag att priskillnaden emot en AP är ganska så stor?

Men jag kan hålla med om att det ser lite "knasigt" ut när skrivarna inte är åt samma håll.
 

Rivalen

Rolex
Tur att du finns NA. Hur sjutton skulle man kunna skruva dessa från detta hållet - puuh. Elegantare blev det ju ju noggrannare man tittar. Sånt kostar pengar antar jag.

34809886-Sgyp9.jpg


Åsså en Jörg Schauer till - för han har en viss stil och klass och priserna - som sagt.

350637d1289928768-pictures-jorg-schauer-one-hand-requested-front_total_1_5199.jpg
 

max

Dancing Queen
att få spåren rätt är extremt svårt och varje liten diff skulle bli väldigt synlig, det kräver i princip att man drar i skruven och gör spåret i efterhand och om skruvarna sedan har en funktion så skulle det vara totalt omöjligt för serviceteknikerna att få dem raka igen efter service.
AP "fuskar" som sagt men det borde ju de andra också göra kan man tycka :)
 

Rivalen

Rolex
att få spåren rätt är extremt svårt och varje liten diff skulle bli väldigt synlig, det kräver i princip att man drar i skruven och gör spåret i efterhand och om skruvarna sedan har en funktion så skulle det vara totalt omöjligt för serviceteknikerna att få dem raka igen efter service.
AP "fuskar" som sagt men det borde ju de andra också göra kan man tycka :)

Jag tänkte att man provar ut exakt var montören skall börja "ta gänga" för att hamna rätt till slut. Men du menar att i praktiken blir det inte 100% och då ser det ut som om man ville men inte kunde? Nu ser det bara ut som om man inte bryr sig. ?
 

hedbrg

Panerai
Klart att allt är möjligt, men de kräver extremt bra kontroll på både gänga och skruv för att de ska bli rätt.

Varför AP valt att lägga flathead-spår på en mutter övergår mitt förstånd
 

Ricrob

Patek
att få spåren rätt är extremt svårt och varje liten diff skulle bli väldigt synlig, det kräver i princip att man drar i skruven och gör spåret i efterhand och om skruvarna sedan har en funktion så skulle det vara totalt omöjligt för serviceteknikerna att få dem raka igen efter service.
AP "fuskar" som sagt men det borde ju de andra också göra kan man tycka :)
Alternativt genomgående skruv med mutter på baksidan, som enkelt vinklas rätt innan de dras åt. Inte så svårt men fult på baksidan, lite för enkelt och jobbigt med ev vattentäthet om inte skruvarna kan sättas långt ut.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Alternativt genomgående skruv med mutter på baksidan, som enkelt vinklas rätt innan de dras åt. Inte så svårt men fult på baksidan, lite för enkelt och jobbigt med ev vattentäthet om inte skruvarna kan sättas långt ut.
Dvs som AP utan nedsänkningen för ovansidan?
 

Ricrob

Patek
Dvs som AP utan nedsänkningen för ovansidan?
Ja precis.

Och när jag skrev "lite för enkelt" så menade jag lite för enkelt för att tillverkarna ska våga göra det utan att verka ofinkänsliga och grovhuggna. Klocktillverkare är ju inte direkt kända för att vilja välja den enkla vägen om man säger så..
 
Topp