Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Har alltid gillat Jörg Schauers grejer, men jag må vara en petimeter...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rivalen, 30 oktober 2013.

1. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Friends of KS

men måste inte skruvskårorna hamna efter nåt slags system och tanke? Kollade på en APRO och där var det inte hela havet stormar. Annars - gillar detta skarpt av flera orsaker.

16610 gillar detta.
  2. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

fast AP har ju inte skruvar på framsidan... det är muttrar... i fack ;)

Aurum gillar detta.
  3. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Utan att kunna något om detta märket, så förmodar jag att priskillnaden emot en AP är ganska så stor?

Men jag kan hålla med om att det ser lite "knasigt" ut när skrivarna inte är åt samma håll.

4. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Hublot har väl samma "problem" ?

5. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Hade de velat fixa det hade det nog varit gjort by now. Tror snarare det är ett medvetet val.

6. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Friends of KS

Tur att du finns NA. Hur sjutton skulle man kunna skruva dessa från detta hållet - puuh. Elegantare blev det ju ju noggrannare man tittar. Sånt kostar pengar antar jag.

Åsså en Jörg Schauer till - för han har en viss stil och klass och priserna - som sagt.

7. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm

Inte helt tokig. Intressant att de valt att skiva att de kör med ett 7750-verk på tavlan.

8. andheg

andheg Friends of KS

Håller med....dock kanske lite väl stort...estetiskt sett!

9. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    att få spåren rätt är extremt svårt och varje liten diff skulle bli väldigt synlig, det kräver i princip att man drar i skruven och gör spåret i efterhand och om skruvarna sedan har en funktion så skulle det vara totalt omöjligt för serviceteknikerna att få dem raka igen efter service.
    AP "fuskar" som sagt men det borde ju de andra också göra kan man tycka :)

andheg gillar detta.
  10. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Absolut, det jag menade med " " .. Ser förjävligt ut vilket gör det till ett problem.

11. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Friends of KS

Jag tänkte att man provar ut exakt var montören skall börja "ta gänga" för att hamna rätt till slut. Men du menar att i praktiken blir det inte 100% och då ser det ut som om man ville men inte kunde? Nu ser det bara ut som om man inte bryr sig. ?

12. hedbrg

hedbrg Borgare

Klart att allt är möjligt, men de kräver extremt bra kontroll på både gänga och skruv för att de ska bli rätt.

Varför AP valt att lägga flathead-spår på en mutter övergår mitt förstånd

Rivalen gillar detta.
  13. Ricrob

Ricrob Friherre

Alternativt genomgående skruv med mutter på baksidan, som enkelt vinklas rätt innan de dras åt. Inte så svårt men fult på baksidan, lite för enkelt och jobbigt med ev vattentäthet om inte skruvarna kan sättas långt ut.

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Dvs som AP utan nedsänkningen för ovansidan?

15. Ricrob

Ricrob Friherre

Ja precis.

Och när jag skrev "lite för enkelt" så menade jag lite för enkelt för att tillverkarna ska våga göra det utan att verka ofinkänsliga och grovhuggna. Klocktillverkare är ju inte direkt kända för att vilja välja den enkla vägen om man säger så..

16. hedbrg

hedbrg Borgare

17. par

par Friends of KS

Har sett endel dåliga AP kopior som inte har skruvarna korrekt=) Ser billigt ut!

Mårtenssons ur Brookfield