Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Fashion, Jewellry & Important watches på Stockholms Auktionsverk

Fashion, Jewellry & Important watches är nu live på Stockholms Auktionsverk. Klockexpert Per Ekelund finns på plats på visningen 23/3 och 24/3 från 11.00-17.30.

Välkomna!
Mer information i tråden >>
Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I 2017 års första avsnitt av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi SIHH och Basel!
Det och ett enormt namedroppande av nya och gamla klockmodeller.

Lyssna på podden! >>

Produktionsbolag: Lejon Media

Har alltid gillat Jörg Schauers grejer, men jag må vara en petimeter...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rivalen, 30 oktober 2013.

  1. Rivalen
    Trådstartare

    Rivalen X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.540
    men måste inte skruvskårorna hamna efter nåt slags system och tanke? Kollade på en APRO och där var det inte hela havet stormar. Annars - gillar detta skarpt av flera orsaker.

    [​IMG]
     
    16610 gillar detta.
  2. NiklasArvid

    NiklasArvid Mon Mothma

    Inlägg:
    3.728
    fast AP har ju inte skruvar på framsidan... det är muttrar... i fack ;)
     
    Aurum gillar detta.
  3. B1884

    B1884 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.087
    Från:
    Göteborg
    Utan att kunna något om detta märket, så förmodar jag att priskillnaden emot en AP är ganska så stor?

    Men jag kan hålla med om att det ser lite "knasigt" ut när skrivarna inte är åt samma håll.
     
  4. Asplund

    Asplund AT-AT driver

    Inlägg:
    5.272
    Från:
    Förorten
    Hublot har väl samma "problem" ?
     
  5. easy rider

    easy rider Dead Man Walking

    Inlägg:
    5.884
    Hade de velat fixa det hade det nog varit gjort by now. Tror snarare det är ett medvetet val.
     
  6. Rivalen
    Trådstartare

    Rivalen X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.540
    Tur att du finns NA. Hur sjutton skulle man kunna skruva dessa från detta hållet - puuh. Elegantare blev det ju ju noggrannare man tittar. Sånt kostar pengar antar jag.

    [​IMG]

    Åsså en Jörg Schauer till - för han har en viss stil och klass och priserna - som sagt.

    [​IMG]
     
  7. plattfot

    plattfot Friends of KS

    Inlägg:
    1.737
    Från:
    Norrort Sthlm

    Inte helt tokig. Intressant att de valt att skiva att de kör med ett 7750-verk på tavlan.
     
  8. andheg

    andheg X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.088
    Håller med....dock kanske lite väl stort...estetiskt sett!
     
  9. max

    max Dancing Queen

    Inlägg:
    2.205
    Från:
    Kungsholmen
    att få spåren rätt är extremt svårt och varje liten diff skulle bli väldigt synlig, det kräver i princip att man drar i skruven och gör spåret i efterhand och om skruvarna sedan har en funktion så skulle det vara totalt omöjligt för serviceteknikerna att få dem raka igen efter service.
    AP "fuskar" som sagt men det borde ju de andra också göra kan man tycka :)
     
    andheg gillar detta.
  10. Asplund

    Asplund AT-AT driver

    Inlägg:
    5.272
    Från:
    Förorten
    Absolut, det jag menade med " " .. Ser förjävligt ut vilket gör det till ett problem.
     
  11. Rivalen
    Trådstartare

    Rivalen X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.540
    Jag tänkte att man provar ut exakt var montören skall börja "ta gänga" för att hamna rätt till slut. Men du menar att i praktiken blir det inte 100% och då ser det ut som om man ville men inte kunde? Nu ser det bara ut som om man inte bryr sig. ?
     
  12. hedbrg

    hedbrg Y-Wing pilot

    Inlägg:
    731
    Klart att allt är möjligt, men de kräver extremt bra kontroll på både gänga och skruv för att de ska bli rätt.

    Varför AP valt att lägga flathead-spår på en mutter övergår mitt förstånd
     
    Rivalen gillar detta.
  13. Ricrob

    Ricrob AT-AT driver

    Inlägg:
    6.258
    Alternativt genomgående skruv med mutter på baksidan, som enkelt vinklas rätt innan de dras åt. Inte så svårt men fult på baksidan, lite för enkelt och jobbigt med ev vattentäthet om inte skruvarna kan sättas långt ut.
     
  14. Aurum

    Aurum R6-H5

    Inlägg:
    13.015
    Dvs som AP utan nedsänkningen för ovansidan?
     
  15. Ricrob

    Ricrob AT-AT driver

    Inlägg:
    6.258
    Ja precis.

    Och när jag skrev "lite för enkelt" så menade jag lite för enkelt för att tillverkarna ska våga göra det utan att verka ofinkänsliga och grovhuggna. Klocktillverkare är ju inte direkt kända för att vilja välja den enkla vägen om man säger så..
     
  16. hedbrg

    hedbrg Y-Wing pilot

    Inlägg:
    731
  17. par

    par AT-AT driver

    Inlägg:
    6.075
    Har sett endel dåliga AP kopior som inte har skruvarna korrekt=) Ser billigt ut!
     
Mårtenssons ur Brookfield