Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Har en händelse påverkat din känsla för vissa klockor?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Babinus, 15 september 2015.

1. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Eller händelser i plural? Alternativt vissa personer som burit en viss klocka? Jag tänker på om din känsla för ett visst klockmärke/modell har påverkats positivt eller negativt på ett totalt irrationellt sätt? T ex om man blivit bryskt utkastad av en dörrvakt och vid tillfället skymtat en viss klocka. Eller fått sparken av chefen och samtidigt skymtat klockan. Har du blivit räddad till livet av en människa och samtidigt lagt märke till klockan? Hade din barndomsidol en speciell klocka? Vad som helst, bara det är irrationellt.

Själv gillar jag Omega (men hatar Omega i damstorlekar) och hatar Timex (som man tack och lov knappt ser längre) av totalt irrationella orsaker. När jag fyllde nio (tror jag) i början på 70-talet fick jag min första klocka. En Tärnan i tidstypisk rund gubbmodell och vit urtavla. Inget fel på den, men i skolan hade alla tuffa grabbar Timex med SVART urtavla och den var, sa de, STÖTSÄKER. Jag fick många och långa redogörelser av särskilt en kompis om varför Timex var världens odiskutabelt bästa klocka.

Missnöjd talade jag om för min pappa att jag ville inte ha min fjolliga Tärnan. Jag ville ha en Timex, för den är ju bäst. Min pappa svarade på trygg norrlandsdialekt: " - Äh, int ä Timex nåt särskilt. De bästa klockorna görs i Schweiz. En bra klocka, dä ä Omäga."

Triumfen var ovärderlig när jag i skolan fick förklara detta. Spiken i kistan var att få tala om att den tidens största hjältar, astronauterna, minsann inte gick omkring med Timex på månen. Detta hade ingen någon moteld mot. Omega blev mitt favoritmärke jag en dag skulle ha.

Det gick några månader. Vår lärarinna tillhörde den gamla skolan. Hon trodde oerhört mycket på den pedagogiska effekten i offentlig förnedring. Inte bara mot bus, utan även mot sämre presterande elever. Hon hade en genomgång. Vi fick en uppgift. Jag satt i drömmarnas värld om något mycket mer spännande. Fröken såg mitt förvirrade uppträdande när vi skulle ta oss an uppgiften. Stegade fram till mig. " - Nå, Babbi, ska du inte sätta igång du också?"
    Jag började bläddra tafatt i boken med förvirrad blick. Då slog blixten ner.

Jag fick en utskällning som troligen registrerades på Seismologiska Institutet. Under utskällningen satte fröken händerna på bänkkanten. För att slippa alltför mycket fradga i ansiktet tittade jag ner. Då skymtar jag en liten damklocka av märket Omega. Plötsligt fick jag blandade känslor för Omega. Likaväl som att se en astronaut framför mig kunde jag rysa av skräck vid åsynen av en Omega.

Några år senare fick min pappa en Omega i guld för lång och trogen tjänst på jobbet. En klocka som nu är min. Eftersom pappa är min allra största hjälte någonsin (förlåt Buzz Aldrin, inget personligt) har pendeln för Omega svängt över till det positiva. Men aldrig, aldrig och åter aldrig att jag tillåter min fru att skaffa en Omega i mindre dammodell.

Ale, Utforskaren, JLW och 49 andra gillar detta.
  2. KenKun

KenKun Biskop

Fin historia :)

Babinus gillar detta.
  3. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Kul att det var just en Omega han fick! Har själv ärvt en Omega från farfar som han fick för lång och trogen tjänst. Kan tycka att det är något väldigt fint i det som minne från en svunnen tid, hur många från min generation kommer att få ett 25-års ur egentligen?

Babinus gillar detta.
  4. Chuck

Chuck Friends of KS

Citizen ny2300 tar mig tillbaka till när jag var stenrik!

Babinus gillar detta.
  5. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

I boken "Utrotningshotat" av Johan Tell nämns just guldklocka som förtjänstgåva, bland saker som skrivmaskiner, sladdtelefoner mm. Det är inte många som stannar hos samma arbetsgivare så länge idag.

Cyklisten gillar detta.
  6. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Var det din första klocka och har du idag en klocksamling som inte gör dig rik längre, eller....?

Chuck gillar detta.
  7. MånsT

MånsT Biskop

Speedy var den första klocka jag föll för och fick mig intresserad av klockor. I första hand var det det estetiska som tilltalade men även kopplingen till månen och NASA kryddade det hela. Är sedan dess en Omega fan boy.

Babinus gillar detta.
  8. Chuck

Chuck Friends of KS

Haha önskar de va så, nä när jag köpte den levde jag "tinkis" liv. (Two income, no kids)
    Säger allt! :woot:

Ale, Mforce och Babinus gillar detta.
  9. Hubbelbubbel

Hubbelbubbel Stadsbo

Fascinerande att du lyckas komma ihåg en specifik utskällning av tanten, med tanke på hur ofta hon skällde ut dig. :p Själv fick jag bara orättfärdiga utskällningar ;), men minns ingen klocka. Bara hur det slog lock för öronen. Jag minns däremot en geografilektion om Schweiz och hur hon passade på att skryta om sin egen klocka när hon talade om att Schweiz var känt för att tillverka bra klockor. Har du glömt det?

Jag hatar Casio bara för att du har en sån.

Babinus gillar detta.
  10. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Ja, månen har nog betytt mycket för Omega. En kuriosa är att Neil Armstrong hade den inte på sig. Hans låg kvar i the Eagle. Det var Buzz Aldrin som var förste man att bära klocka på månen. Väger väl egentligen tyngre än att ha klampat första steget öht.

11. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

När du säger det minns jag ju: " -Det är ju synd att de gör så bra klockor, för jag vill ha en ny, men den går ju aldrig sönder".

"Orättfärdiga" är din egen högst subjektiva åsikt. Du fick i alla fall FLER utskällningar än jag. Intressant är att han som fick flest utskällningar för att han var så trögfattad, har det gått riktigt bra för.

Du hatar allt jag har som inte du har bara för att jag är större, bättre och vackrare än du.

Hubbelbubbel gillar detta.
  12. Chuck

Chuck Friends of KS

En till!

För några år sedan vid denna tidpunkt åkte jag och en polare ner till München och i min väska låg min 116610 nedpackad, låda papper allt.
    Efter 2-3 stora i Köpenhamn och ytterligare 4-5 på airbrau München ramlade vi hos Meertz worldoftime, lagom ljumna!
    image.jpg

Väl där inne (trångt som sattan) frågade jag efter en 16570, och det hade dom! Jag berättade att jag hade ett byte och slet upp väskan på golvet boxer shorts och allt på golvet de bara garva när de såg rolex boxen mitt i allt.

Fick min 16570 och 800 euro i handen sen bar det av till Paulaner, Hofbrau osv. Dagen efter undrade jag vad fan jag gjort men blev jäkligt glad över köpet

Direkt efteråt!
    image.jpg

Lite senare på kvällen :)
    image.jpg

Dagen efter (franziskeiner)
    image.jpg

Den händelsen/resan gör att jag saknar min 16570 extra mycket!

BadkarsPiraten, Icaras, kalufsen och 1 annan gillar detta.
  13. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Där skulle man fått vara med, men varför har du gjort dig av med den?

Chuck gillar detta.
  14. Chuck

Chuck Friends of KS

Skulle ha en 14060m helt plötsligt :p

Babinus gillar detta.
  15. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Samma kväll? Fortfarande ljummen av ölen?

Taxman och Chuck gillar detta.
  16. Chuck

Chuck Friends of KS

Hehe

Nej så illa var det inte blev vid ett tillfälle längre fram på hemma plan. Även den saknad. Men man saknar väl allt man sålt.....

Babinus gillar detta.
  17. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Jo, därför har jag ännu inte vågat köpa något riktigt dyrt. Jag vill aldrig sälja något jag köpt. Köper man dyrt kan man ju inte bara fylla på. Men då är ju dilemmat att när jag köpt gammalt har jag istället fått skicka iväg den på service bums. Logiskt, men inget kul ändå. Jag vill ju ha den på mig ett tag först. Min senaste Seamaster har jag fått skicka iväg. Man får väl räkna med det när den var relativt billig och när den kommer åter ska den väl gå några år. Servicen kommer man ju aldrig undan, men det känns lite surt att man ska behöva känna saknad över något man ändå har kvar. Känns som att ha skickat iväg sin dotter på långresa med en luffare. Kommer hon tillbaka? Säkert, men ändå?

Tur att detta är ett lyxproblem.

Chuck gillar detta.
  18. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Ingen som vågar erkänna.......förlåt.......jag menar.......ingen som känner någon som blivit utkastad av en dörrvakt med Breitling?

Jag tycker mig ha sett att just dörrvakter och Breitling varit ett omtalat och känslosamt ämne på detta forum. Jag räknar med att någon har erfarenhet, om det nu inte bara är en myt.

19. Hubbelbubbel

Hubbelbubbel Stadsbo

Mest av allt hatar jag det du har för att du saknar självinsikt. Den som inte har självinsikt skaffar bara skräp och är stolt över det. Jag hatar också Omega, Certina, Sony, BMW, RayBan, Stetsonkepsar och allt annat som gör dig till världens ocoolaste människa. :wtf:

Börjar dessutom gilla Timex.;) Var får man tag i dem idag?

Babinus gillar detta.
  20. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Frågan är väl hur många företag som kommer finnas i 25 år nuförtiden.

Cyklisten gillar detta.
  21. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Fast när jag tänker efter så blir väl alla egna konsulter eftersom inga företag vill ha fast personal. Då kan man belöna sig själv varje år .

Babinus gillar detta.
  22. Kan säga att Nomos som märke typ är helt förstört för mig, har alltid gillat deras Bauhaus stil och att dom kör egna urverk osv, dock så hade jag för en tid sedan en idiot till chef som hade en Nomos och vi kom inte överens alls, verkligen inte alls, dock så har han slutat men numera skulle jag nog aldrig kunna köpa en Nomos iom att jag alltid tänker på den där idioten när jag ser en Nomos...

Babinus gillar detta.
  23. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Nu ska du inte vara så där bara för att du kör en kinesisk bil som obetydligt utvecklats sedan de hade en modell som hette PV. Hade inte förresten du också Timex när vi gick i skolan?

24. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Haha, perfekt. Precis så där irrationellt som jag gillar.

masterkiller gillar detta.
  25. stelah

stelah Biskop

Jag arbetade några år i ett säljteam. Det ingick att varje månad träffas för ett säljmöte. Kulturen var att den som blåst kunderna på mest pengar, applåderades och fick ta emot en flaska vin från chefen. Chefen mös varje gång och leende boostade alla att pengar in var det enda viktiga. Speciellt en kille köpte allt chefen sa. Med ett svagt ego levde han upp varje gång han fick denna vinflaska och gruppens jubel. Att tjäna pengar genom att utnyttja kundernas okunskap blev detsamma som att vara smart. Bara den intelligentaste den månaden fick en flaska vin. Vi andra dumbommar kunde både applådera och visa avund samtidigt. Jag vet hur dårskapen kändes då jag ibland var den chefen älskade. En dag presenterades killen jag mest föraktade för vidrig affärsmoral, lånat pengar och köpt hela bolaget. Han blev alltså min chef. För min del blev det droppen i en den branschen så jag sökte mig bort. Han hade en fet Tag Heuer chronograph på länk som kom ut ur den skräddarsydda kostymen, in mot mitten av bordet så alla skulle se den när han beskrev alla smarta affärer. Varje gång jag ser Tag Heuer hos en klockhandlare, växer denna avsmak i minnet. Jag tittar på skyddsglasets lås för att försäkra mig om att det verkligen är låst så de inte hoppar på mig. Ju längre från en Tag Heuer jag är, desto mer avslappnad känner jag mig.

Senast ändrad: 16 september 2015
    mega, Babinus och KenKun gillar detta.
  26. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    Det perfekta bemötande jag fick på Nymans 11e sep 2002 gav Rolex en tydlig 1a-plats som guppat lite genom åren men alltid flutit upp.

Bemötandet hos Porsche i Stuttgart ett par år tidigare är beviset för att en bra säljare ska bara trevlig mot alla.
    Då var Porsche vare sig intressant eller inom räckhåll men 5 år senare räcktes nyckeln över i Skärholmen.

Aquaracer2, zeke_varg, stelah och 1 annan gillar detta.
  27. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Tack för denna historia, som förutom att vara ett perfekt exempel på hur man kan hata en klocka av en totalt irrationell anledning, också är oerhört intressant att få ta del av hur det kan gå till innanför kulisserna på ett medvetet oseriöst företag.

stelah gillar detta.
  28. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Tack för att vi också fick ett exempel på hur man kan få positiva vibbar av ett produktmärke och hur viktigt det är att säljare aldrig nonchalerar någon som visar intresse. Alla kan vara potentiella kunder i framtiden och kanske redan nu. Man ska inte döma hunden efter håret, heter det ju.

29. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Jag kom också på första gången jag såg en Casio G-Shock. En klocka som är så kultig för mig att.......Jag har ju själv en Casio som misshandlats i över 20 år, men är i stort sett omöjlig att ta kål på.

Jag var på dykresa i Sharm el-Sheik på Sinaihalvön. Vi blev en riktigt trevlig och sammansvetsad grupp som dök med samma dykcenter. Dykcentret, som också var en läkarpraktik med den då enda tryckkammaren i Sharm, drevs av två bröder. De turades om i tvåveckors-perioder att sköta dykcentret och jobba som läkare på ett sjukhus i Kairo. Den bror som skötte dykcentret vår vecka hette Wael och var en oerhört skicklig och välorganiserad dykledare. Samtidigt var det en oerhört karismatisk, sympatisk och underhållande människa, vars sällskap man aldrig kunde tröttna på. Hans berättelser och anekdoter var många, men blev ändå aldrig för många.

Han var oerhört noga med säkerheten på dykutflykterna och INGA säkerhetsregler fick åsidosättas. Samtidigt fick man höra av alla andra som jobbade runt dykcentret att han utvecklade en total metamorfos när han dök på egen hand. Då struntade han i alla säkerhetsregler, tänjde på alla gränser och gjorde allsköns äventyrliga experiment på sig själv om hur djupt en dykare kunde gå med ordinär utrustning. Enligt alla andra anställda på centret var han komplett galen när han dök ensam. Bara att dyka ensam var ett grovt brott mot säkerhetsreglerna.

När vi frågade honom själv om allt detta var sant, fick vi bara ett snett leende som svar. Han varken bekräftade eller dementerade, men mest bekräftade.

Jag höll på att glömma poängen. Vilken klocka tror ni han hade? Den här mannen symboliserar en G-Shock för mig. Trygg, säker och funktionell. Samtidigt skapad för allsköns galenskaper man kan hitta på.

Hubbelbubbel och Hubbe gillar detta.
  30. Hubbelbubbel

Hubbelbubbel Stadsbo

Jo, men den var inte så stötsäker som jag trodde.:( Hur är det med Timex idag? Finns det någon här som har en? För mig väcker namnet roliga minnen. Så stolt som man var över den.

Babinus gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield