• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har en händelse påverkat din känsla för vissa klockor?

Cyklisten

Cartier
Kul att det var just en Omega han fick! Har själv ärvt en Omega från farfar som han fick för lång och trogen tjänst. Kan tycka att det är något väldigt fint i det som minne från en svunnen tid, hur många från min generation kommer att få ett 25-års ur egentligen?
 

MånsT

Rolex
Speedy var den första klocka jag föll för och fick mig intresserad av klockor. I första hand var det det estetiska som tilltalade men även kopplingen till månen och NASA kryddade det hela. Är sedan dess en Omega fan boy.
 
Eller händelser i plural? Alternativt vissa personer som burit en viss klocka? Jag tänker på om din känsla för ett visst klockmärke/modell har påverkats positivt eller negativt på ett totalt irrationellt sätt? T ex om man blivit bryskt utkastad av en dörrvakt och vid tillfället skymtat en viss klocka. Eller fått sparken av chefen och samtidigt skymtat klockan. Har du blivit räddad till livet av en människa och samtidigt lagt märke till klockan? Hade din barndomsidol en speciell klocka? Vad som helst, bara det är irrationellt.

Själv gillar jag Omega (men hatar Omega i damstorlekar) och hatar Timex (som man tack och lov knappt ser längre) av totalt irrationella orsaker. När jag fyllde nio (tror jag) i början på 70-talet fick jag min första klocka. En Tärnan i tidstypisk rund gubbmodell och vit urtavla. Inget fel på den, men i skolan hade alla tuffa grabbar Timex med SVART urtavla och den var, sa de, STÖTSÄKER. Jag fick många och långa redogörelser av särskilt en kompis om varför Timex var världens odiskutabelt bästa klocka.

Missnöjd talade jag om för min pappa att jag ville inte ha min fjolliga Tärnan. Jag ville ha en Timex, för den är ju bäst. Min pappa svarade på trygg norrlandsdialekt: " - Äh, int ä Timex nåt särskilt. De bästa klockorna görs i Schweiz. En bra klocka, dä ä Omäga."

Triumfen var ovärderlig när jag i skolan fick förklara detta. Spiken i kistan var att få tala om att den tidens största hjältar, astronauterna, minsann inte gick omkring med Timex på månen. Detta hade ingen någon moteld mot. Omega blev mitt favoritmärke jag en dag skulle ha.

Det gick några månader. Vår lärarinna tillhörde den gamla skolan. Hon trodde oerhört mycket på den pedagogiska effekten i offentlig förnedring. Inte bara mot bus, utan även mot sämre presterande elever. Hon hade en genomgång. Vi fick en uppgift. Jag satt i drömmarnas värld om något mycket mer spännande. Fröken såg mitt förvirrade uppträdande när vi skulle ta oss an uppgiften. Stegade fram till mig. " - Nå, Babbi, ska du inte sätta igång du också?"
Jag började bläddra tafatt i boken med förvirrad blick. Då slog blixten ner.

Jag fick en utskällning som troligen registrerades på Seismologiska Institutet. Under utskällningen satte fröken händerna på bänkkanten. För att slippa alltför mycket fradga i ansiktet tittade jag ner. Då skymtar jag en liten damklocka av märket Omega. Plötsligt fick jag blandade känslor för Omega. Likaväl som att se en astronaut framför mig kunde jag rysa av skräck vid åsynen av en Omega.

Några år senare fick min pappa en Omega i guld för lång och trogen tjänst på jobbet. En klocka som nu är min. Eftersom pappa är min allra största hjälte någonsin (förlåt Buzz Aldrin, inget personligt) har pendeln för Omega svängt över till det positiva. Men aldrig, aldrig och åter aldrig att jag tillåter min fru att skaffa en Omega i mindre dammodell.
Fascinerande att du lyckas komma ihåg en specifik utskällning av tanten, med tanke på hur ofta hon skällde ut dig. :p Själv fick jag bara orättfärdiga utskällningar ;), men minns ingen klocka. Bara hur det slog lock för öronen. Jag minns däremot en geografilektion om Schweiz och hur hon passade på att skryta om sin egen klocka när hon talade om att Schweiz var känt för att tillverka bra klockor. Har du glömt det?

Jag hatar Casio bara för att du har en sån.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
En till!

För några år sedan vid denna tidpunkt åkte jag och en polare ner till München och i min väska låg min 116610 nedpackad, låda papper allt.
Efter 2-3 stora i Köpenhamn och ytterligare 4-5 på airbrau München ramlade vi hos Meertz worldoftime, lagom ljumna!
image.jpg


Väl där inne (trångt som sattan) frågade jag efter en 16570, och det hade dom! Jag berättade att jag hade ett byte och slet upp väskan på golvet boxer shorts och allt på golvet de bara garva när de såg rolex boxen mitt i allt.

Fick min 16570 och 800 euro i handen sen bar det av till Paulaner, Hofbrau osv. Dagen efter undrade jag vad fan jag gjort men blev jäkligt glad över köpet

Direkt efteråt!
image.jpg



Lite senare på kvällen :)
image.jpg


Dagen efter (franziskeiner)
image.jpg


Den händelsen/resan gör att jag saknar min 16570 extra mycket!
 
Du hatar allt jag har som inte du har bara för att jag är större, bättre och vackrare än du.
Mest av allt hatar jag det du har för att du saknar självinsikt. Den som inte har självinsikt skaffar bara skräp och är stolt över det. Jag hatar också Omega, Certina, Sony, BMW, RayBan, Stetsonkepsar och allt annat som gör dig till världens ocoolaste människa. :wtf:

Börjar dessutom gilla Timex.;) Var får man tag i dem idag?
 

JohnDoe

Rolex
Kul att det var just en Omega han fick! Har själv ärvt en Omega från farfar som han fick för lång och trogen tjänst. Kan tycka att det är något väldigt fint i det som minne från en svunnen tid, hur många från min generation kommer att få ett 25-års ur egentligen?
Frågan är väl hur många företag som kommer finnas i 25 år nuförtiden.
 
Kan säga att Nomos som märke typ är helt förstört för mig, har alltid gillat deras Bauhaus stil och att dom kör egna urverk osv, dock så hade jag för en tid sedan en idiot till chef som hade en Nomos och vi kom inte överens alls, verkligen inte alls, dock så har han slutat men numera skulle jag nog aldrig kunna köpa en Nomos iom att jag alltid tänker på den där idioten när jag ser en Nomos...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag arbetade några år i ett säljteam. Det ingick att varje månad träffas för ett säljmöte. Kulturen var att den som blåst kunderna på mest pengar, applåderades och fick ta emot en flaska vin från chefen. Chefen mös varje gång och leende boostade alla att pengar in var det enda viktiga. Speciellt en kille köpte allt chefen sa. Med ett svagt ego levde han upp varje gång han fick denna vinflaska och gruppens jubel. Att tjäna pengar genom att utnyttja kundernas okunskap blev detsamma som att vara smart. Bara den intelligentaste den månaden fick en flaska vin. Vi andra dumbommar kunde både applådera och visa avund samtidigt. Jag vet hur dårskapen kändes då jag ibland var den chefen älskade. En dag presenterades killen jag mest föraktade för vidrig affärsmoral, lånat pengar och köpt hela bolaget. Han blev alltså min chef. För min del blev det droppen i en den branschen så jag sökte mig bort. Han hade en fet Tag Heuer chronograph på länk som kom ut ur den skräddarsydda kostymen, in mot mitten av bordet så alla skulle se den när han beskrev alla smarta affärer. Varje gång jag ser Tag Heuer hos en klockhandlare, växer denna avsmak i minnet. Jag tittar på skyddsglasets lås för att försäkra mig om att det verkligen är låst så de inte hoppar på mig. Ju längre från en Tag Heuer jag är, desto mer avslappnad känner jag mig.
 
Senast ändrad:

UNO

Panerai
Det perfekta bemötande jag fick på Nymans 11e sep 2002 gav Rolex en tydlig 1a-plats som guppat lite genom åren men alltid flutit upp.

Bemötandet hos Porsche i Stuttgart ett par år tidigare är beviset för att en bra säljare ska bara trevlig mot alla.
Då var Porsche vare sig intressant eller inom räckhåll men 5 år senare räcktes nyckeln över i Skärholmen.
 
Topp