Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Har en trasig Rolex Oyster Perpetual Date 1978

Diskussion i 'Vintage' startad av sthlmization, 21 februari 2016.

1. sthlmization
    Trådstartare

sthlmization Torpare

Hej,
    Ny på forumet, hittade hit först idag!
    För att göra en lång historia kort,
    Jag fick min pappas gamla Rolex (bifogar bild på modellen, ej min klocka) som jag använt under ca 2 år. Dessförinnan har han använt den flitigt under ca 30 år. Klockan har fungerat utmärkt men krävt standardservice samt byten av glas.
    Klockan är numera ur funktion då kronans "pigg" in till urverket har gått av. Det går alltså inte att ställa om tiden eller datum. Nymans ur i Stockholm säger att en reparation kommer att kosta mellan 10.000-15.000 kr där det även ingår en "renovering" av uret.
    Nu kommer mitt dilemma,
    Uret har ett affektionsvärde för mig eftersom det är min pappas gamla trotjänare men trots detta är denna summa inget jag kommer att lägga på klockan om det inte är värt det. Med andra ord kan en reparation vara aktuell om klockans värde efter reparation är väsentligt högre än reparationskostnaderna.
    Hur hade ni gjort i denna situation? Finns det något värde i trasiga Rolexklockor eller är det reparation eller kast som gäller?
    Ställ gärna kompletterande frågor om det behövs, är ingen klockexpert nämligen så vet inte riktigt vilka uppgifter som behövs för att beskriva klockan.
    Vore tacksam för svar!
    Hälsningar David.

Bifogade filer:

• ur.jpg
      ur.jpg
      Filstorlek:
      52,9 KB
      Visningar:
      339
  2. Schildfat

Schildfat Stadsbo

Från:
    Västerbotten
    Det var då en dyr reparation. Är du säker att inte en "vanlig" urmakare kan ta en titt och ordna det?

3. forsii

forsii Bonde

Jag är inte överdrivet belyst men håller med ovanstående talare. Låter som väldigt mycket pengar för en sådan reparation. Frågade du vad det skulle kosta utan denna "renovering" som skulle göras i samband med reparationen?

4. sthlmization
    Trådstartare

sthlmization Torpare

När jag tänker efter håller jag med om att det är extremt dyrt. Problemet är väl att man måste gå till en auktoriserad Rolexåterförsäljare? Ska helt klart kolla upp det där med "renoveringen" också.
    Kollar jag på liknande klockor går de för ca 25-30k men då är de i mycket bra skick.

5. Knypplarn

Knypplarn Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Den prisbilden låter ju helt orimlig. Utan att veta hur allvarligt felet är låter det som något som borde kunna åtgärdas vid en vanlig service som snarare kostar 5-8k.

6. Schildfat

Schildfat Stadsbo

Från:
    Västerbotten
    Ingen anledning och gå till en AD då du inte är under garanti längre ifall den är från -78. Kan nog betta att någon erfaren urmakare på en mindre urbutik kan ordna urverket för många tusenlappar mindre :)

7. wadstroem

wadstroem Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Så du tänker att du vill sälja klockan omgående efter reparation/service, eller talar du om värde rent långsiktigt? Om den har ett affektionsvärde så kan det ju vara nice att få den reparerad så att du faktiskt kan använda den, och samtidigt veta att om du i framtiden vill sälja så kan du göra det till ett bra pris då service tenderar att höja värdet. Framförallt i och med att den är "defekt" utan reparation.

8. sthlmization
    Trådstartare

sthlmization Torpare

Tack för svar!
    På Nymans hemsida står det att endast renovering för min klocktyp kostar 6000. Alltså räknar de 6000 plus kronan.
    Håller med om att de har en sjuk prissättning. Ska definitivt kolla med en annan verkstad och se vad de säger.
    Ja asså jag vill ju använda den. Men för att lägga ner mycket pengar på klockan vill jag ändå minst få tillbaka det om jag skulle sälja. :)

9. Knypplarn

Knypplarn Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Vid service brukar alla delas som behöver bytas ut ingå i servicepriset (finns säkert en del undantag, framförallt när det kommer till yttre delar av klockan), lämna in den och be om en offert så har du ett konkret förslag att ta ställning till. Som sagt 5-8k rimligt, 9-10k kanske men är snarare servicepris för ett ur med flera/svåra komplikationer, mer än så känns på tok för dyrt. Posta gärna bilder på den aktuella klockan om du har möjlighet så vi får en uppfattning om det faktiska skicket.

10. wadstroem

wadstroem Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Efter reparation och service så kommer du garanterat att få minst det du kostat på den tillbaka, inga tvivel om den saken. Den ser ut att vara i bra skick, och om du har dokumentation så höjer det värdet ytterligare.

Edit. Såg nu att det inte var din specifika klocka på bilden, så kan inte uttala mig om skicket. Men pengarna tillbaka, det får du.

sthlmization gillar detta.
  11. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Klart du ska renovera klockan. Låter på priset som den kräver mycket jobb. Prova att lämna den till DrWatch. Han har servat flera av mina klockor. Grundpris för service av en Rolex är 3900 kr.

12. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Begär en offert på vad som ingår , och fundera på vilket av sakerna som offereras som du vill köra på.

13. acce1999

acce1999 Friends of KS

David,

10-15 tkr låter orimligt för en service, inklusive ställaxel. Har du fått ett kostnadsförslag, eller bara en prisindikation i butiken?

Gå till Rob Engström och be att få prata med någon av urmakarna i butiken. Lämna klockan till dem och be om ett prisförslag på service och reparation. Var beredd att betala något för nedlagt arbete om du inte accepterar förslaget. Med tanke på historiken så anser jag att klockan är väl värd att låta serva. Den kan vanligen gå fint i 7-10 år efter service. Du får nya packningar och glas och en klocka redo för många år till.

Det enda fördyrande jag kan komma på, är om klockan även behöver ny balansaxel och krona (vilken man vanligen alltid byter vid service), det är därför du ska be att få prata med någon av urmakarna, så kan de förklara vad de byter och varför.

Låt den inte ligga... Sälj den inte...

Mvh A

Bramserud, Grafton, Chami och 5 andra gillar detta.
  14. Margarinkungen

Margarinkungen Stadsbo

Från:
    The block
    Bifall, be dom byta ställaxeln och återmontera din krona.
    Vad du än gör sälj den inte

15. poormans

poormans Präst

jag skulle kolla runt lite hos andra urmakare

jag har senaste åren fått rent ut sagt löjliga prisförslag som i vissa fall antagligen skulle klassas som bedrägeri ifrån både rob engström och nymans på klockor som ej ens behövde service eller delarna till att börja med

cheers
    christian

Criss Cross gillar detta.
  16. sthlmization
    Trådstartare

sthlmization Torpare

Stort tack för alla svar!
    Problemet som jag glömde skriva i trådstarten är att den varit inlämnad hos Nymans för kostnadsförslag. Där de sade att man behövde skicka klockan till Schweiz för att få den reparerad. Detta kan antingen vara pga. att klockan är så pass defekt eller så är det helt enkelt rena bedrägerierna. Det var där min prisindikation kom ifrån.

17. sthlmization
    Trådstartare

sthlmization Torpare

Ska absolut bifoga bilder på den aktuella klockan när jag kommer hem till huvudstaden den 10 mars! Haha hoppas ni håller ut tills dess!

18. sthlmization
    Trådstartare

sthlmization Torpare

Hur som helst,
    Det sämsta verkar, utifrån era svar, vara att kassera klockan?

19. Knypplarn

Knypplarn Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ja. Hur kan det ens vara ett alternativ?

20. Crazyflatte

Crazyflatte Torpare

Tycker att det låter orimligt dyrt, servade en äldre Rolex hos Bergströms ur för några veckor sedan. 5500 vill jag minnas att det kostade och då bytte dom några delar. Kolla runt på andra ställen ;)

21. North

North Stadsbo

Från:
    ストックホルム
    Pröva att vända till dig Farfars Klocka eller ABC Werner, båda väldigt duktiga och rekommenderade urmakare för vintage-klockor. Båda finns i Sthlm! :)

JohnDoe och Margarinkungen gillar detta.
  22. Margarinkungen

Margarinkungen Stadsbo

Från:
    The block
    Vart ligger farfar?

23. North

North Stadsbo

Från:
    ストックホルム
    Renstiernas Gata 20
    http://www.farfarsklocka.se

Fick min Universal Geneve dressare servad av Axel där, väldigt bra gjort och för en rimlig kostnad

24. Kaha

Kaha Bonde

25. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Farfar kan inte meka Rolex. Han har inte verktyg till att öppna dom.

Fabian gillar detta.
  26. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Min åsikt:
    10k, ok....men låter dyrt
    15k är trams
    Skicka till Swiss är trams
    Anlita Drwatch, typ trams
    Gå till Rob och få ett vettigt förslag

Magnlar gillar detta.
  27. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Gå till Rob Engström och snacka med Peter eller nån av urmakarna. De har eget urmakeri där, och kan Rolex.

EDIT: Innebär att klockan behöver ej skickas till Swiss. Troligen tog Nymans med kostnad för transport i kostnadsförslaget.

28. Hjalmiz

Hjalmiz Torpare

Från:
    Umeå
    Ja det låter välldigt dyrt.
    Jag servade en över 30årig DJ för ett par år sedan hos RE som var i ganska trist skick. Där gjorde dem byte av flera delar inklusive krona och balansaxel samt städade lite fuktskada, justering samt packningar osv . Vill Minnas att jag betalade 7000 kr för det. Tycker den varianten du har är en av de absolut snyggaste DJ rolex som finns. Den har en så otroligt fin balans mellan "finklocka" och sportighet. Lycka till med den.