• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har jag gjort dåligt affär, Pantbank???

spamb

Breitling
Hej.

Förra vecka Budade jag hem en klocka på auktionen och var nöjd med priset jag fick betala. klockan är en Breitling chronomat evolution 2007, utan några tillbehör och känd service historik. jag betalade 18400kr för den. Redan när jag skulle ta ut klockan så märkta jag att länken var för kort för en länkbit men tänkte sånt händer, man får väl ta och köpa en länk. nu några dagar efteråt märker jag att klockan saktar sig ca 15-20 sec/dag??
kan man bara rucka klockan för att den ska gå rätt.
har jag några rättigheter mot pantbanken och kräva nån åtgärd? kanske pris avdrag eller retur?
det jag undrar har inte pantbanker egna urmakare som bedömer och värderar klockor. Ibland ser man att dem skriver att klockan går bra.längd på länk mm? men ibland låter dem bli att skriva så mycket? det känns så att pantbank medvetet undviker att skriva negativa detaljer om objekt dem säljer?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hej.

Förra vecka Budade jag hem en klocka på auktionen och var nöjd med priset jag fick betala. klockan är en Breitling chronomat evolution 2007, utan några tillbehör och känd service historik. jag betalade 18400kr för den. Redan när jag skulle ta ut klockan så märkta jag att länken var för kort för en länkbit men tänkte sånt händer, man får väl ta och köpa en länk. nu några dagar efteråt märker jag att klockan saktar sig ca 15-20 sec/dag??
kan man bara rucka klockan för att den ska gå rätt.
har jag några rättigheter mot pantbanken och kräva nån åtgärd? kanske pris avdrag eller retur?
det jag undrar har inte pantbanker egna urmakare som bedömer och värderar klockor. Ibland ser man att dem skriver att klockan går bra.längd på länk mm? men ibland låter dem bli att skriva så mycket? det känns så att pantbank medvetet undviker att skriva negativa detaljer om objekt dem säljer?
Det är upp till dig som köpare att undersöka objektet. Om pantbanken har ljugit om skicket, så måste de såklart ersätta dig.
 
Hej.

Förra vecka Budade jag hem en klocka på auktionen och var nöjd med priset jag fick betala. klockan är en Breitling chronomat evolution 2007, utan några tillbehör och känd service historik. jag betalade 18400kr för den. Redan när jag skulle ta ut klockan så märkta jag att länken var för kort för en länkbit men tänkte sånt händer, man får väl ta och köpa en länk. nu några dagar efteråt märker jag att klockan saktar sig ca 15-20 sec/dag??
kan man bara rucka klockan för att den ska gå rätt.
har jag några rättigheter mot pantbanken och kräva nån åtgärd? kanske pris avdrag eller retur?
det jag undrar har inte pantbanker egna urmakare som bedömer och värderar klockor. Ibland ser man att dem skriver att klockan går bra.längd på länk mm? men ibland låter dem bli att skriva så mycket? det känns så att pantbank medvetet undviker att skriva negativa detaljer om objekt dem säljer?

Utan att veta exakt så verkar det som om varken pantbanker eller auktionshus kollar hur klockorna går, det dom gör att kollar om dom funkar eller inte och din fungerar ju men iofs så drar den sig...däremot så bedömer dom väl det yttre skicket....

Kan ju bli väldigt godtyckligt, vad är att en klocka går bra, vissa menar att inom COSC är det enda som är acceptabelt, vissa nöjer sig kanske med som din att den går typ +/- 15-20 sec / dag, på äldre vintageur kanske man pratar minuter och det är acceptabelt osv...

Personligen skulle jag alltid räkna in en service i priset om jag köpte från panten eller auktionshus, och visar det sig att klockan går som den ska så är det bonus...
 
Senast ändrad:

tossefar

Cartier
Får du inte med ett kvitto på nyligen utförd service så får du räkna med att själv få bekosta service relativt snart. Gäller vid alla typer av begagnatköp.
Du kan förstås ringa och fråga hur många länkbitar som medföljer men det går inte att räkna med att länken är komplett om det inte står i beskrivningen.
 
Ibland ser man att dem skriver att klockan går bra.längd på länk mm? men ibland låter dem bli att skriva så mycket? det känns så att pantbank medvetet undviker att skriva negativa detaljer om objekt dem säljer?

Tilllägg, dom skriver nog bara det dom är säkra på, t.ex, kommer det in någon med en klocka med alla tillbehör/cert/box/manualer och en liten påse där han/hon säger här är dom extra länkbitarna så skriver nog dom ut det, kommer det däremot in någon utan vare sig papper box länkbitar etc och dom frågar och han/hon säger att det här var så jag köpte den så skriver dom nog inget, tror däremot inte dom sätter sig ner och försöker ta reda på hur många länkbitar det ska vara med från början...
 

F-L-P

Panerai
Ofta verkar pantbankerna inte ha så bra koll på vad de säljer, om den är från -07 så kan man nog anta att den är oservad, och det betyder att det är hög tid att lämna in den.
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Som allt annat beror det nog på var man köper. Ropade hem en Jaeger i förra veckan som var korrekt beskriven estetiskt men där dom inte uttalade sig om servicebehov. En annan klocka dom annonserade skrev dom "behov av service". När jag skulle hämta klockan visade det sig att den var trög i uppdraget och minutvisaren var lös i vissa vinklar. Hade den i 30 min sen gick jag och lämna tillbaka den, det var inga som helst problem!
 

BCKSTRM

Rolex
Hej,
Distansköpslagen gäller ej vid auktion, utan endast om du hade köpt den via webshop tyvärr. Pantbankslagen gäller: https://www.pantbanken.se/ovriga-undersidor/pantbankslagen/
Om varan inte stämmer överens med beskrivningen kan du dock reklamera varan. Jag kan tänka mig att (som vid lägenhetsköp etc) du kan häva köpet om vara är i väsentligt sämre skick än vad man hade kunnat vänta sig. Detta är ju likt den reklamationsrätt jag just nämnde. Tyvärr misstänker jag att man inte kan förvänta sig att klockan är servad om det ej påstås.

Hoppas det löser sig på ett någorlunda bra vis!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hej,
Distansköpslagen gäller ej vid auktion, utan endast om du hade köpt den via webshop tyvärr. Pantbankslagen gäller: https://www.pantbanken.se/ovriga-undersidor/pantbankslagen/
Om varan inte stämmer överens med beskrivningen kan du dock reklamera varan. Jag kan tänka mig att (som vid lägenhetsköp etc) du kan häva köpet om vara är i väsentligt sämre skick än vad man hade kunnat vänta sig. Detta är ju likt den reklamationsrätt jag just nämnde. Tyvärr misstänker jag att man inte kan förvänta sig att klockan är servad om det ej påstås.

Hoppas det löser sig på ett någorlunda bra vis!
Distans verkar visst gälla på online auktioner?

http://www.arn.se/press/aktuellt/ra...tauktion-utan-att-ange-nagot-skal-2015-03-02/
 
Han säger att det var känd servicehistorik, då borde du väl fått någon form av kvittering på service? Jag hade inte varit nöjd med +15-20 sek/dygn! Jag hade iof inte köpt en klocka via pantbank heller då det oftast blir dyrare i längden:)
 
Han säger att det var känd servicehistorik, då borde du väl fått någon form av kvittering på service? Jag hade inte varit nöjd med +15-20 sek/dygn! Jag hade iof inte köpt en klocka via pantbank heller då det oftast blir dyrare i längden:)

jag tolkade det han skrev att det varken var några tillbehör eller känd servicehistorik, lite luddigt uttryckt hursom

utan några tillbehör och känd service historik
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
När jag drar i väg klockor på tradera skriver jag det jag vet, samt en rad om att man kan behöva serva. Fick lära mig av konsumentvägledaren i vår kommun att jag som säljare (som firma) kan åka på att serva/laga klockjäkeln åt en köpare ganska långt efter köpet. Generellt sett har köpare sjukt bra skydd i det här landet, jag har dock ingen koll på pantbanker specifikt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
När jag drar i väg klockor på tradera skriver jag det jag vet, samt en rad om att man kan behöva serva. Fick lära mig av konsumentvägledaren i vår kommun att jag som säljare (som firma) kan åka på att serva/laga klockjäkeln åt en köpare ganska långt efter köpet. Generellt sett har köpare sjukt bra skydd i det här landet, jag har dock ingen koll på pantbanker specifikt.
6 månadersregeln är lagstadgad. De 6 första månaderna räknas alltid som ursprungligt fel, om säljaren/företaget inte kan bevisa att det är kunden som har orsakat felet.
 

spamb

Breitling
har ringt pantbanken idag och dem tyckte att det går bra att reklamera klocka om man är missnöjd, dem tyckte även att klockor kan gå lite olika från person till person och rekommenderade mig att en urmakare borde kolla på klockan om det räcker med ruckning eller om det är service behov,
jag kommer under helgen att uppsöka någon urmakare och se vad är det som gäller, jag gillar klockan och om det går att få den att gå rätt med ruckning så behåller jag den, men har ingen lust att lägga ut ytterligare 5000 på service.
kan man se med timegrapher om det föreligger någon service behov samt var kan man göra det, kan man gå till närmaste urmakare eller måste det vara breitling butik??? bor söder om Stockholm om ni kan rekommendera någon urmakare:
tack
 

Foxbolt

Cartier
Friends Of KS
har ringt pantbanken idag och dem tyckte att det går bra att reklamera klocka om man är missnöjd, dem tyckte även att klockor kan gå lite olika från person till person och rekommenderade mig att en urmakare borde kolla på klockan om det räcker med ruckning eller om det är service behov,
jag kommer under helgen att uppsöka någon urmakare och se vad är det som gäller, jag gillar klockan och om det går att få den att gå rätt med ruckning så behåller jag den, men har ingen lust att lägga ut ytterligare 5000 på service.
kan man se med timegrapher om det föreligger någon service behov samt var kan man göra det, kan man gå till närmaste urmakare eller måste det vara breitling butik??? bor söder om Stockholm om ni kan rekommendera någon urmakare:
tack

Klockmäster i Globen rekommenderas varmt och är dessutom AD för Breitling.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Mm, man är rätt bra skyddad när man handlar online :)
Gäller dock ej om auktionen även hållits i fysisk miljö och du haft möjligheten att närvara IRL. :)
Enbart online = ångerrätt
Online samtisigt fysisk = Ingen ångerrätt

Bara för att förtydliga. Rätta mig gärna om lagen ändrats nu på sistone! :)
 

JohanHLM

Rolex
Gäller dock ej om auktionen även hållits i fysisk miljö och du haft möjligheten att närvara IRL. :)
Enbart online = ångerrätt
Online samtisigt fysisk = Ingen ångerrätt

Bara för att förtydliga. Rätta mig gärna om lagen ändrats nu på sistone! :)
Pantauktionerna som pantbanken.se håller räknas som att de utförs online trots att du har möjlighet att ta dig till pantbanken och titta på dom. Här görs dock inget fysiskt klubbslag och jag antar att det är detta som är avgörande, eller?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Gäller dock ej om auktionen även hållits i fysisk miljö och du haft möjligheten att närvara IRL. :)
Enbart online = ångerrätt
Online samtisigt fysisk = Ingen ångerrätt

Bara för att förtydliga. Rätta mig gärna om lagen ändrats nu på sistone! :)
Avtalet görs ändå på distans, så jag tror att det gäller...
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Pantauktionerna som pantbanken.se håller räknas som att de utförs online trots att du har möjlighet att ta dig till pantbanken och titta på dom. Här görs dock inget fysiskt klubbslag och jag antar att det är detta som är avgörande, eller?

Jag tänker inte argumentera emot. Dels är jag väldigt dålig på att argumentera dels är det några år sedan jag satt med frågan. (använde jag "dels" på ett korrekt sätt?)
Som jag minns det är att det inte spelade någon roll hur auktionen klubbades, det väsentliga var om du som konsument tydligt haft möjligheten att eller inte att lägga ditt bud i den fysiska miljön.
 

JohanHLM

Rolex
Jag tänker inte argumentera emot. Dels är jag väldigt dålig på att argumentera dels är det några år sedan jag satt med frågan. (använde jag "dels" på ett korrekt sätt?)
Som jag minns det är att det inte spelade någon roll hur auktionen klubbades, det väsentliga var om du som konsument tydligt haft möjligheten att eller inte att lägga ditt bud i den fysiska miljön.
Så synd, det var just motargumemt jag ville ha eftersom jag själv inte vet till 100% vad som gäller. :)
Som jag tolkar det kan det vara en fördel att ropa hem en auktion på distans oavsett hur den klubbas och sedan beställa hemtransporten med posten?
 

Babinus

Cartier
har ingen lust att lägga ut ytterligare 5000 på service.
Fast förr eller senare måste du ändå. Gör du det nu så blir det långt till nästa gång istället. Men jag förstår dig. Det känns inte kul att skicka iväg den direkt. Jag har själv varit i samma sits, men är det inte angivet att den är nyservad är det bara att bita i det sura äpplet, om man gillar den.
 

poormans

Rolex
bara att reklamera men de vill ofta ha tillbaka den snabbt, ser massvis med klockor som säljs på auktion och sedan dyker upp på både pantbanken.se och sefinas webbshop antagligen för att köparna kollar servicebehov och sedan får kalla fötter
 

JohnDoe

Rolex
bara att reklamera men de vill ofta ha tillbaka den snabbt, ser massvis med klockor som säljs på auktion och sedan dyker upp på både pantbanken.se och sefinas webbshop antagligen för att köparna kollar servicebehov och sedan får kalla fötter
Enligt pantbankslagen (länkad tidigare) så måste de väl erbjuda varan på auktion först och först därefter i butik. Mycket som blir osålt på auktionerna.
 

F-L-P

Panerai
har ringt pantbanken idag och dem tyckte att det går bra att reklamera klocka om man är missnöjd, dem tyckte även att klockor kan gå lite olika från person till person och rekommenderade mig att en urmakare borde kolla på klockan om det räcker med ruckning eller om det är service behov,
jag kommer under helgen att uppsöka någon urmakare och se vad är det som gäller, jag gillar klockan och om det går att få den att gå rätt med ruckning så behåller jag den, men har ingen lust att lägga ut ytterligare 5000 på service.
kan man se med timegrapher om det föreligger någon service behov samt var kan man göra det, kan man gå till närmaste urmakare eller måste det vara breitling butik??? bor söder om Stockholm om ni kan rekommendera någon urmakare:
tack

Precis som @Babinus säger. Okänd servicehistorik och dålig gång betyder med väldigt stor sannolikhet att den ska servas.
Det går säkert att få den att gå bra temporärt om du ruckar den, men servicebehovet kvarstår, dessutom ökar risken för att något ska gå sönder så det blir dyrt på riktigt.
Serva och använd eller försök att lämna tillbaka.
 
Topp