Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

- Har känsla för stilanpassade band försvunnit? Eller är det....

Diskussion i 'Vintage' startad av Joakim C, 23 juni 2016.

1. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

inte viktigt att bandet som bärs till det gamla uret med eventuell proveniens, är anpassat till just det uret. Jag ser grälla färger och rena "tivolivarianterna". Hur tänker ni som har ett historiskt intresse om vad ni bär och ni som inte har det? För mig är det som att sätta på en "IKEA-ram" på en klenod...

Redigering: Vi ändrar till att omfatta klassiska ur. Inte helt lätt att definiera, men vi får försöka.....

Senast ändrad: 23 juni 2016
    Kettil och Gummo gillar detta.
  2. David

David Bödeln

Man använder väl det man tycker är skönt och snyggt. Klockor är till för att användas.

zazuki, Simpatico, acce1999 och 5 andra gillar detta.
  3. Model_Citizen

Model_Citizen Stadsbo

Helheten ska funka, inte sällan har jag bättre smak än klocktillverkarna när det kommer till band och länk. Skulle heller ej tveka att smälla på ett annat band om det får klockan att bättre matcha den tänkta klädseln.

Edit: Oups! såg inte att detta gällde vintage. Visserligen så har jag bytt band på samtliga mina vintageur också, men håller mig här ändå åt det diskreta hållet. Inget som skulle platsa på Ronald MacDonalds handled alltså. Grälla färger känns bäst på nya prylar av någon anledning. men det är nog bara jag som är gnällig. Färg kan se riktigt bra ut även på gamla ur.

Senast ändrad: 23 juni 2016
  4. Macklin

Macklin Stadsbo

Jag hoppas att de flesta som läser här har självförtroende nog att välja band efter egen smak och tycke. Det tar nog mycket av glädjen ur forumet om man ängsligt undrar om nån kommer ogilla ens bandval varje gång man postar en bild.

Anders W, Crispie, David och 1 annan gillar detta.
  5. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Företrädesvis tänkte jag på klassiska ur, där bandet ofta speglar urets design och tidsepoken. Detta tyckte jag var läckert - för tio år sedan...... vivid copy.jpg

Gummo gillar detta.
  6. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Jag ändrade förutsättningarna :)

7. Model_Citizen

Model_Citizen Stadsbo

Färgglada natos har nog räddat många gamla trötta klockor från att bli liggande bortglömda i lådor och något sådant måste bara applåderas.

snodd

Erik1, 6r15c, zazuki och 5 andra gillar detta.
  8. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Ja, tanken med uren är ju att de ska användas, även om jag tycker det ser för jävligt ut. Det drar uppmärksamheten från urets skönhet. Ungefär som en grotesk tatuering gör på hals eller i ansikte.

6r15c och Gummo gillar detta.
  9. Model_Citizen

Model_Citizen Stadsbo

Ok, just for the hell of it så rotade jag fram en gammal sigma som ligger och vändar på döden, liksom några armband som inte är direkt utslitna heller. finns det någon kombo du gillar?

sigma.jpg

Stroboman och Cliff gillar detta.
  10. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Vi kan väl nöja oss med att vi alla har olika smak.

11. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Väl rutet @Joakim C !!! Förvånas ständigt över alla stolleprov till bandval som dyker upp. Stoppade läder med kontrastsömmar i färg. Färgglada gummiband och rubber b på vintage. Lädernato ska vi inte ens tala om. Tvi satan! Har dock gett upp och inser att folk inte är kloka/har "fel" smak. Finns dock förebilder som @Aurum och @Rozzy . Dels ofta tidstypiskt men ibland nåt oväntat som bryter på ett snyggt sätt.

eriksson850, Rozzy, Seikosthlm och 3 andra gillar detta.
  12. Kettil

Kettil Biskop

Enfärgade Nato (Oliv, Svart, Grått e t c) går väl an på vintage med sport/militär design, men regimental och bjärta färger är störigt. Stoppade band dock kan passa på vissa. Som t ex på dessa från runt 70. Eller..? :)
    IMG_3120.jpg

Grafton, Gummo, Fabian och 1 annan gillar detta.
  13. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Äsch, nu är ni överkänsliga. :p
    Men visst finns det en gräns någonstans som man inte bör överskrida. På dessa två bilder tycker jag att jag håller mig inom den gränsen.:)
    [​IMG] [​IMG]

eriksson850, Grafton, Gummo och 3 andra gillar detta.
  14. Cliff

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Ha ha ha Heja heja! :D

Gummo gillar detta.
  15. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Tja, smaken är ju som baken.... Jag är ju så jäkla konservativ när det gäller speciellt äldre ur. Kan vara uppfriskande om någon testar något nytt, men för mig är det uret som är det viktiga, bandet kommer i andra hand och tycker jag ska lyfta det vackra uret. Militärur är det än viktigare att det är tidstypiska band på.

Gummo gillar detta.
  16. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Jag visade ju en bild på en Oris med blått, idag hade jag valt ett av dina svarta som du visar.

Model_Citizen gillar detta.
  17. Model_Citizen

Model_Citizen Stadsbo

Samma här:)

18. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Fint tycker jag :)

Kettil gillar detta.
  19. Per

Per Björklövens finest

Daytona på ljusblått Hermes. Tror det är originalkonfiguration..

image.jpeg

NilsTrana, Fabian, Teletomte och 5 andra gillar detta.
  20. Kettil

Kettil Biskop

Ser riktigt bra ut! Mycket smakfullare än vad jag sett på ryssar i förskingringen.... ;)

M.L. gillar detta.
  21. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Menar du att uret alltså levererades med detta band?

22. Per

Per Björklövens finest

Självklart inte. Jag var ironisk. Dock en förjävla bra kombo som bryter av från originallänken. :)

Skoj tivolilösning som inte bara är snygg utan också extremt bekväm.

23. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

24. Per

Per Björklövens finest

Väldigt snyggt och roligt om inte annat.

Stroboman gillar detta.
  25. Kettil

Kettil Biskop

Men högst trovärdigt. Rolex har väl aldrig försökt vara den goda smakens poliser... :)

26. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

Gillar det uret, men kan i övrigt inte mycket om detta fabrikat, men det är det ju så många som säger sig kunna och har åsikter om, intressant att ett fabrikat rör upp så mycket känslor....... Snart blir du hängd av de bättre vetande ;)

27. Per

Per Björklövens finest

Tror jag tillhör de bättre vetande så känner mig rätt så safe. Tack för omtanken dock

Model_Citizen, Hallis, Mr Chance och 1 annan gillar detta.
  28. Ragge

Ragge Stadsbo

20160623_225028.jpg 20160623_225101.jpg
    Som förbannat nickelkänslig så är det bund eller nato för mig på allt jag bär annat än tillfälligt. Har fastnat vid min egentillverkade bund till det mesta. Skön att bära och jag tycker själv att den är rätt snygg och lite diskret annorlunda. Vore ju väldigt korkat att snickra ihop nåt jag inte gillade själv förstås... :)

Model_Citizen gillar detta.
  29. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Det gör du säkert; jag menade ingen värdering med det, det var ironi! (Kunde inte låta bli);)

Per gillar detta.
  30. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Äh, snobberi när det är som sämst (utom @Gummo s påpekan om lädernato - hemskt). :)