Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Har kommit till insikt men behöver hjälp...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Carl-klock, 26 juni 2014.

1. Carl-klock
    Trådstartare

Carl-klock Torpare

Hej kära klockvänner

Trodde aldrig, verkligen aldrig att jag ens skulle överväga en Rolex. För små, för tråkiga, dussinprylar som sitter på fel människor osv. har jag tyckt. (Är helt med på att jag låter som en fördomsfull skit men så jag jag tyckt)
    När jag blev medlem på KS blev jag grymt förvånad över hur många verkligt klockintresserade som faktiskt verkar hålla Rolex väldigt högt och för många verkar det vara obligatoriskt med en Rolle i lådan.

Ju mer jag har titta på dem, både här på forumet men också lite kort hos ROB E, ju mer förstår jag. Storleken på 40mm som de modeller jag intresserar mig för ligger på passar alla kläder, är inte obekväma men inte heller feminina på min handled. De förhållandevis rena tavlorna och tidslösa formerna på boetten kan man leva länge med utan att tröttna... Kvalitén har jag ingen egen erfarenhet av men av alla medlemmars utlåtanden att döma verkar de helt enkelt kunna sin sak hos Rolex.

Jag har väl helt enkelt kommit till insikt, Rolex är bra skit som kanske har några av de bästa allroundklockorna på marknaden.

Nu till frågan

Då jag redan har en Navitimer jag trivs mycket bra med till de lite mer uppklädda sammanhangen, en guld Omega vintage som åker på ibland till till svart kostym och en gammal TAG Aquaracer som kan kallas beater. så "behöver" jag något till de dagar men kanske ska ut på sjön i t-shirt eller liknande. Helt enkelt något sportigt som tål vatten men som ändå att roligare än en G-Shock. (Det gäller att hitta anledningar till att handla) En skön sommarklocka helt enkelt!

Jag har titta på Yachtmaster med blå tavla (116622), GMT II guld/stål (116713LN) och den nya Sea-dwellern. Yachtmastern och GMT lär åka på ett Rubber B gummi så fort jag köper någon av dem isf medans jag gillar Sea-dwellern på länk bättre.

Lite nät-lånade bilder

Yachtmaster.jpg

gmt.jpg

Rolex-116600-Sea-Dweller-4000m-Baselworld-2014-via-Perpetuelle.jpg
    Vad säger panelen, vilken blir min första Rolex

jabla, maxmol, Icaras och 2 andra gillar detta.
  2. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Nya SD'n är riktigt skön... :)

Aquaracer2 och DrSbaitso gillar detta.
  3. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Välkommen! Rolex är bra skit. Blå YM är magisk.

4. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Håller med dig, ingen erfarenhet, men verkar vara bra skit. Håller värdet också.

GMT II i g/s skulle jag nog köra på. Den passar bra som reseur också. Eller nu i VM-tider...

5. MJ24

MJ24 Friends of KS

Blå YM är fin, min min röst går till SD.

DrSbaitso gillar detta.
  6. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Om du ändå ska köra på gummi så säger jag den blå yachtmaster. Mer praktiskt vore sd på länk då jag tycker att gmtn inte gör sig bra på gummi.

Randel gillar detta.
  7. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Efter att ha provat runt, 114060 är snyggast.

Pelarn65, Knight och WilhelmV gillar detta.
  8. don segundo

don segundo Biskop

Givet vad du redan har och vad jag förstår är nöjd med, lutar min rekomendation åt GMT IIc med följande motivation:
    Den är den sportigaste av de du listar till utseendet (i alla fall om du inte gillar tanken på SD på gummi) och kompletterar på så sätt din line-up. Samtidigt lite kul med en touch av guld. GMTII:an är ju stilig på länken också och en extra tidszon en ganska trevlig komplikation.

Med det sagt tycker jag alla är trevliga alternativ och att Yachtmasterns blå tavla är hypnotiskt vacker.

9. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    114060, sen GMT.. Jobbigt val. ;)

10. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Nr 1

11. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Äh du ger bara uttryck för medelklassens mindervärdeskomplex. Rolex är kung och nu har du insett det. Gott så. :D

En SUB med datum naturligtvis. Men om du envisas så ta SDn...

12. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

YM på blåa gummit var hypnotiskt vacker. Lyxsport i all sin prakt. Hade valt mellan den och SDn. Som enbart sommarklocka hade jag tagit YM.

13. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    GMT fast med stållänk är mitt givna val.

14. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Alla är bra val men jag är gillar inte riktigt TT. Jag hade valt mellan YM och SD.

15. aleks

aleks Friends of KS

SD eller YM. YM har en magisk blå tavla och SD är en riktigt skön toolklocka

16. Ernesto

Ernesto Friends of KS

YM's tavla håller hög klass IRL. Ville inte släppa ifrån mig den i New York... image.jpg

Icaras, Boris Balkan och Bojke gillar detta.
  17. Tobbe.L

Tobbe.L Bonde

Från:
    Stockholm
    Är själv nybliven ägare av SDc, har bara gott att tillägga när det kommer till den.
    Så SDc får min röst!
    Lycka till med valet! :happyhappy:

image.jpg

DrSbaitso och Boris Balkan gillar detta.
  18. Mjölk

Mjölk Torpare

Från:
    Stockholm
    Röstar på den blåa YM. Personligen hade jag behållt länken på också. Tycker det blir stiligare så (fast kanske inte så sportigt som du är ute efter).

19. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    SD , med tanke på vad du skrev om storleken,
    lite mer udda än andra alt.

Kul , kör hårt.

Ps : jag tror att din nästa insikt kommer vara att det är coolt med vintage alt. Sportklockor i guld.

20. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Men tanke på att du har en del klockor för annat så skulle jag säga SD'n, även om den kanske kommer ersätta dina andra klockor helt och hållet ;) Men våga bär den på nato

21. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
  22. cjb1975

cjb1975 Bonde

23. Fido1

Fido1 Friends of KS

Från:
    Täby
    Åka båt=YM

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

morrism gillar detta.
  24. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    GMT men i stål.

25. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    YM på gummi. Sport och lyx!

Jag tycker att SD är för fet på näven.

Grafton gillar detta.
  26. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Jag lägger min röst på nya SD:n alternativt en Sub-C så kommer du ju undan billigare som bonus.

27. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Vintage GMT, annars stålgmt!

28. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Givet val, den blå YM:en så klart :)
    En av få Rollar jag också skulle vilja ha...

/Daniel

Mjölk gillar detta.
  29. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    SD av dessa alternativ.

30. OskarK

OskarK Friends of KS

Röstar på YM med blå tavla. Perfekt klocka när du ska ut på sjön! Sen kan du byta till länk vid lite finare tillfällen :)

Mårtenssons ur Brookfield