• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har kommit till insikt men behöver hjälp...

Hej kära klockvänner

Trodde aldrig, verkligen aldrig att jag ens skulle överväga en Rolex. För små, för tråkiga, dussinprylar som sitter på fel människor osv. har jag tyckt. (Är helt med på att jag låter som en fördomsfull skit men så jag jag tyckt)
När jag blev medlem på KS blev jag grymt förvånad över hur många verkligt klockintresserade som faktiskt verkar hålla Rolex väldigt högt och för många verkar det vara obligatoriskt med en Rolle i lådan.

Ju mer jag har titta på dem, både här på forumet men också lite kort hos ROB E, ju mer förstår jag. Storleken på 40mm som de modeller jag intresserar mig för ligger på passar alla kläder, är inte obekväma men inte heller feminina på min handled. De förhållandevis rena tavlorna och tidslösa formerna på boetten kan man leva länge med utan att tröttna... Kvalitén har jag ingen egen erfarenhet av men av alla medlemmars utlåtanden att döma verkar de helt enkelt kunna sin sak hos Rolex.

Jag har väl helt enkelt kommit till insikt, Rolex är bra skit som kanske har några av de bästa allroundklockorna på marknaden.


Nu till frågan

Då jag redan har en Navitimer jag trivs mycket bra med till de lite mer uppklädda sammanhangen, en guld Omega vintage som åker på ibland till till svart kostym och en gammal TAG Aquaracer som kan kallas beater. så "behöver" jag något till de dagar men kanske ska ut på sjön i t-shirt eller liknande. Helt enkelt något sportigt som tål vatten men som ändå att roligare än en G-Shock. (Det gäller att hitta anledningar till att handla) En skön sommarklocka helt enkelt!

Jag har titta på Yachtmaster med blå tavla (116622), GMT II guld/stål (116713LN) och den nya Sea-dwellern. Yachtmastern och GMT lär åka på ett Rubber B gummi så fort jag köper någon av dem isf medans jag gillar Sea-dwellern på länk bättre.

Lite nät-lånade bilder

Yachtmaster.jpg


gmt.jpg

Rolex-116600-Sea-Dweller-4000m-Baselworld-2014-via-Perpetuelle.jpg
Vad säger panelen, vilken blir min första Rolex
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Håller med dig, ingen erfarenhet, men verkar vara bra skit. Håller värdet också.

GMT II i g/s skulle jag nog köra på. Den passar bra som reseur också. Eller nu i VM-tider...
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Om du ändå ska köra på gummi så säger jag den blå yachtmaster. Mer praktiskt vore sd på länk då jag tycker att gmtn inte gör sig bra på gummi.
 
Givet vad du redan har och vad jag förstår är nöjd med, lutar min rekomendation åt GMT IIc med följande motivation:
Den är den sportigaste av de du listar till utseendet (i alla fall om du inte gillar tanken på SD på gummi) och kompletterar på så sätt din line-up. Samtidigt lite kul med en touch av guld. GMTII:an är ju stilig på länken också och en extra tidszon en ganska trevlig komplikation.

Med det sagt tycker jag alla är trevliga alternativ och att Yachtmasterns blå tavla är hypnotiskt vacker.
 

Boris Balkan

Fark you!
Trodde aldrig, verkligen aldrig att jag ens skulle överväga en Rolex. För små, för tråkiga, dussinprylar som sitter på fel människor osv. har jag tyckt. (Är helt med på att jag låter som en fördomsfull skit men så jag jag tyckt)

Äh du ger bara uttryck för medelklassens mindervärdeskomplex. Rolex är kung och nu har du insett det. Gott så. :D

Vad säger panelen, vilken blir min första Rolex

En SUB med datum naturligtvis. Men om du envisas så ta SDn...
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
YM på blåa gummit var hypnotiskt vacker. Lyxsport i all sin prakt. Hade valt mellan den och SDn. Som enbart sommarklocka hade jag tagit YM.
 

Mjölk

Breitling
Röstar på den blåa YM. Personligen hade jag behållt länken på också. Tycker det blir stiligare så (fast kanske inte så sportigt som du är ute efter).
 

Ako

Rolex
2-Faktor
SD , med tanke på vad du skrev om storleken,
lite mer udda än andra alt.

Kul , kör hårt.

Ps : jag tror att din nästa insikt kommer vara att det är coolt med vintage alt. Sportklockor i guld.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Men tanke på att du har en del klockor för annat så skulle jag säga SD'n, även om den kanske kommer ersätta dina andra klockor helt och hållet ;) Men våga bär den på nato
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag lägger min röst på nya SD:n alternativt en Sub-C så kommer du ju undan billigare som bonus.
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Röstar på YM med blå tavla. Perfekt klocka när du ska ut på sjön! Sen kan du byta till länk vid lite finare tillfällen :)
 
Topp