• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har precis insett att Stowa...

exxpert

Omega
2-Faktor
Så här ser min Stowa från typ 39-40 ut :)

7OU58Bq.jpg
 

Clocksauce

Cartier
Ser ju riktigt fräckt ut! Men skulle nog vara lite "selbstmord" av en gammal tysk firma, eller? Tänkte på hur européerna reagerade på när TAG plockade upp en Seiko DESIGN...

Skandalen var att Tag Heuer först hävdade att designen var 100% inhouse, något de sedan fick gå ut och dementera. Klockpressen har mig veterligen inte haft några stora problem med att designen kommer från seiko.
 
Five manufacturers – four German and one Swiss – supplied the B-Uhren. In Germany, A. Lange & Söhne, Wempe, Lacher & Company/Durowe (Laco), and Walter Storz (Stowa) produced the watch. Wempe and Stowa used Swiss movements;

Ser inte Stowa eller Nomos någonstans...
 

SSL

Audemars
Kollade runt vad tyskarna pysslat med senaste åren. Ramlade in på den här klockan och sen den här tråden. Helt i min smak.

Flieger_Chrono_3.jpg


Flieger_Chrono_Detail_3.jpg
 

Ola G

Cartier
OMG
Jag läste Triwa av misstag och insåg inte misstaget förrän när bilderna kom in i tråden

Var först i chock över att ngn här tyckte att Triwa var ok och nu har chocken blivit ännu större när jag inser att JAG blandade ihop dessa märken:confused:

Mvh
Ola G
 

SSL

Audemars
OMG
Jag läste Triwa av misstag och insåg inte misstaget förrän när bilderna kom in i tråden

Var först i chock över att ngn här tyckte att Triwa var ok och nu har chocken blivit ännu större när jag inser att JAG blandade ihop dessa märken:confused:

Mvh
Ola G

Triwa har jag hört är värsta grejen :cigar:
 

linnnet

Breitling
2-Faktor
Alltså jag älskar Stowa, känslan av dem är oslagbar. Jag har precis fått hem min Marine Original och kollar redan på att utöka med en begagnad Flieger liket den ssl postade ovan. Min Breitling har blivit förpassad till byrålådan...
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Five manufacturers – four German and one Swiss – supplied the B-Uhren. In Germany, A. Lange & Söhne, Wempe, Lacher & Company/Durowe (Laco), and Walter Storz (Stowa) produced the watch. Wempe and Stowa used Swiss movements;

Ser inte Stowa eller Nomos någonstans...
Trodde IWC var en av dem?
 

jhm

Panerai
Hur menar du nu? Glashütte är en stad i södra Tyskland. GO och Nomos (samt ett gäng till) ligger bägge i denna stad.. Det är inte samma ägare.

Förövrigt är det frågan vem som kopierar vem. Stowa är gammalt och klassiskt, ett av dom urmakeri som de facto gjorde fliegerklockor när det begav sig..
Antealinjen härstammar ju från deras bauhausklockor som släpptes 1938! Nomos bildades 1990.. Your call..

Edit: Samma med Glashütte Original, bildades 1994.. Visst Stow släppte inte sin Chronograph förens 2010, men den är gjord efter ett gammalt Stowa fickur.

Edit 2: En Stowa från 1938



Snarare östra Tyskland. Ligger inte alls långt ifrån Dresden. :)
 

Ale

Cartier
Jag har två Stowa, en Flieger och en Antea KS (silver) på mesh.
Båda med blånerade visare, rekommenderas starkt! :)

Och förresten, Stowa kan bara köpas genom deras egna hemsida. Brukar vara väntetider på några månader.

Hade bara bild på min Flieger...

4RZo4Mq.jpg
 

Bosse

Friends of KS
Trevligt att tyska tillverkare kommer på tal, Stowa är på min observations lista, till nu har det dock inte blivit av, min Dornblüth håller platsen i "Marine uhren"
3a9M53C.jpg


Små tillverkare, familje företag, Guld Jetonger, svanhals reglering , gravering, äkta blånerade skruvar etc. hela tyska paketet för en "rimlig" summa.
(Min klocka, min bild)

//Bosse
 

jhm

Panerai
Trevligt att tyska tillverkare kommer på tal, Stowa är på min observations lista, till nu har det dock inte blivit av, min Dornblüth håller platsen i "Marine uhren"
3a9M53C.jpg


Små tillverkare, familje företag, Guld Jetonger, svanhals reglering , gravering, äkta blånerade skruvar etc. hela tyska paketet för en "rimlig" summa.
(Min klocka, min bild)

//Bosse


Mycket vackert detaljarbete! :)
 
Topp