• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har precis outad en säljare på TTT för försäljning av fake...

Clocksauce

Cartier
Skulle gärna vilja få en second opinion av någon mer begåvad eller informerad klock-kännare, som undersköterskan...

När satte ut min annons om sökandet efter dressur så kontaktade Magnus Rossler mig och erbjud sig sälja en coaxial Double Eagle Constellation till mig för 10 000Kr. De bilder jag har klistrat in i tråden är alltså samma bilder som Magnus skickade till mig.

Så nu pratar vi antingen om ett case av caveat emptor eller en annat (allt för vanligt) case när jag har gjort bort mig... : (

Tråd:http://www.timetotalk.se/post46409.html#p46409



Hej! Jag vill inte vara dryg men om den Connie du nu har till salu är samma som du skickade bilder på till mig,
Så vill jag påpeka att den är fake!

spacer.gif
0


spacer.gif
0


Det syns väldigt tydligt att det är ett asiatiskt ETA 2484 som sitter i den, då omegas Co-axial caliber 2500 är baserad på 2892-2 och ser ut såhär:

123_20_35_20_52_002-5.jpg


Jag låter det vara osagt huruvida du medvetet försäker sälja en förfalskad klocka här men man kan ju argumentera att om du haft kontakt med pantbank så bör du säkert haft tillfälle att kolla upp vad du hade fått för din omega och då fått konstaterat att den är oäkta., men du får gärna kontra mitt påstående.

Trevlig Kväll!

Mr.Sund
 

Clocksauce

Cartier
Jag som är idiot och trodde jag kunde länka bilder direkt från mejlen -.-'


Här är den enda bilden av egentlig betydelse.
UVxcPRV.jpg
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Är du inte lite snabb att hänga ut honom? Har han haft möjlighet att svara? Han kanske själv blivit lurad, vad vet jag.

Om det är han som är nicket "bengeten" på TTT verkar det åtminstone utåt sätt som att han inte vill lura ngn.....
 

hublot

Omega
Är du inte lite snabb att hänga ut honom? Har han haft möjlighet att svara? Han kanske själv blivit lurad, vad vet jag.

Om det är han som är nicket "bengeten" på TTT verkar det åtminstone utåt sätt som att han inte vill lura ngn.....
håller med att det kanske är dumt att hänga ut någon men i striden hätta när man blir irriterad så kan allt hända
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Eftersom tråden startar med att fråga om en second opinion verkar inte Mr.Sund ens 100 på att klockan är fake. Att dessutom inte upplysa om säljaren har haft möjlighet att besvara kritiken gör mig tveksam. Ingen förtjänar att få en "bad guy" stämpel oförtjänt.
 

Clocksauce

Cartier
Ska göra det länkade bilderna från mejl och det funkar tydligen inte. Ska lägga i. Bilderna där. och han får ju chansen att bemöta mitt påstående, det finns ju inga personangrepp eller antydningar till illvilja i tråden. Jag anser mig vara ödmjuk och är 100% säker på att den är fake. . Omega använder inte ens eta 2824. Definitivt inte när det står coaxial på tavlan. Omega skriver alltid caliberns nummer på rotorn. Och urverket är inte ens dekorerat.
 

Clocksauce

Cartier
helvete va du spottar ur dig, låt grabben få en chans att förklara sig!

Vad ska han förklara? Jag kräver ingen förklaring, han har en klocka ute som inte är äkta, nu är den tillbakadragen och jag är nöjd. Inget ont blod från min sida och alla som läser säljtråden ser ju att han också har tagit tillbaka klockan så att han fått en bad guy stämpel är ju upp till var och en. Visst kan han vara ovetandes själv men det är ju en klen tröst för en eventuell köpare.
 

Ricrob

Patek
Tagga ner nu alla "förståsigpåare"! Klart att Mr.Sund ska påvisa att klockan är fake, oavsett om säljaren har/hade onda avsikter eller inte! Jag är ganska säker på att säljaren i detta fall handlade i okunskap och nu är problemet löst. Hade däremot Mr.Sund kommit och sagt "jag visste att den var fejk" efter att ngt slaskat upp 10 k, så hade det tagit hus i helvete.. Det var inget av ett "påhopp" enligt mig iaf och det viktigaste är att det kom fram att klockan är fejk.
 

Tommytvigg

Cartier
Jätte tråkigt om någon försöker lura dej. Men hur kan du seriöst outa någon innan du fört en diskussion med vederbörande?
 

par

Patek
2-Faktor
En tanke som inte ni andra slagits av är att personen i fråga inte lade ut några bilder utan "skickas vid intresse". Något som givetvis gör att ett mindre antal får upp ögonen för det och färre kan se den. Kan vara ett sammanträffande men..
 

Sond

Patek
Hänger inte riktigt med i svängarna här. Fick han en chans att dra tillbaka den eller outades han direkt? Att inte ge någon chansen att korrigera ett ev misstag låter lite surt. En helt annan sak om han fått en möjlighet att korrigera annonsen(dra tillbaka klockan först och inte gjort det.
 

Tommytvigg

Cartier
Nu har killen i fråga startat en egen tråd ang att det är en fake. Så du har rätt i att det var en fake Mr.sound.
Tråkigt läge när det blir sånt här och jag förstår även dej att du blir förbannad.
Men det måste kännas riktigt drygt för han som la ut annonsen om han har blivit lurad själv.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Tycker det skötts utmärkt. Det enda som nog väckte frågor är att man ber om en second opinion efter "outandet".
Slutet gott. Punkt.
 

Tommytvigg

Cartier
Men hallå, han outar ju att klockan är fejk för att undvika att ngn blir lurad, vilket nu förhindrades! Fattar inte vad som är problemet, eller missar jag delen där säljaren hängs ut som en ganster?!

Ricrob jag tyckte bara det gick snabbt att han hängde ut en kille med namn innan han fått försvara sej till vederbörande. Det var det jag tyckte. Ibland går det lite snabbt på nätet
 

Tommytvigg

Cartier
Klart man måste få lägga ut att något fake. Om jag upptäcker att en HKtrader kör en fake, måste jag stämma av med honom först innan jag kan outa här? Icke sa Nicke i min värld.

Kanske var jag som reagerade för snabbt på trådstarten. Men helt klart så vill ju inte jag heller köpa en fakeklocka nästa gång jag ska handla. Givetvis vill jag inte skydda någon som säljer fake om det tolkas så
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Och det bara fortsätter.. Hoppas ngn av er gnällspikar går på en mina i framtiden, så ska jag säga att jag visste det men att jag inte ville förnärma säljaren genom att påpeka att hans/hennes klocka inte var äkta.. Suck!
Det var väl just om han visste att den var fake eller inte som var pudelns kärna. Är man tvärsäker på att ngt är fake så är det klart att det är strålande att varna potentiella köpare.

Nu verkar det som att det var en fake som försvann från marknaden. Bra!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Jag har varit i kontakt med personen ifråga som snällt svarade på mina frågor.
Sedan har han kört med öppna kort när det blev klart att äktheten inte kunde garanteras.

"Hej Jonas klockan jag försökte sälja till dig var troligen en fake men blev i så fall själv lurad. Den är inte till salu eftersom jag inte lurar på folk fakes."

Eftersom begagnat marknaden är ganska stor bland oss "samlare" är det ytterst få minor folk går på. Hur stort är mörkertalet kan man undra!

Tycker trådrubriken är misspassande och i stil med Aftonbladets löpsedlar.

Du ber om en second opinion och sätter ribban gode högt just i rubriken.

Hoppas det löser sig för Magnus a.k.a. Bengeten.

Ps. Sjukt drygt att dryga sig med att skriva "Jag vill inte vara dryg"
 

Camo00

Patek
Om jag köper en fake-klocka i god tro och en tid senare lägger ut den till försäljning, så vill jag gärna att nån påpekar detta i säljtråden INNAN jag fått in någon annans pengar på kontot!!

Jag vill helst också att alla fake-klockor som dyker upp outas öppet så att jag slipper köpa dem...

Självklart får man gärna påpeka detta på ett trevligt sätt, de flesta av oss försöker inte luras medvetet, eller hur?! :)
 

Clocksauce

Cartier
Jag har varit i kontakt med personen ifråga som snällt svarade på mina frågor.
Sedan har han kört med öppna kort när det blev klart att äktheten inte kunde garanteras.

"Hej Jonas klockan jag försökte sälja till dig var troligen en fake men blev i så fall själv lurad. Den är inte till salu eftersom jag inte lurar på folk fakes."

Eftersom begagnat marknaden är ganska stor bland oss "samlare" är det ytterst få minor folk går på. Hur stort är mörkertalet kan man undra!

Tycker trådrubriken är misspassande och i stil med Aftonbladets löpsedlar.

Du ber om en second opinion och sätter ribban gode högt just i rubriken.

Hoppas det löser sig för Magnus a.k.a. Bengeten.

Ps. Sjukt drygt att dryga sig med att skriva "Jag vill inte vara dryg"


Det var lite baktanken, ju fler som ser rubriken desto mindre chans att någon köper klocka? Hade bilder funnits i annonsen så hade nAtt be om en second opinion kanske var dumt men jag får väl kalla det för falsk ödmjukhet.
 
Topp