Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Har Rolex Explorer 114270 dvs 36mm slutat tillverkas?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Danken, 21 maj 2014.

1. Danken
    Trådstartare

Danken Friends of KS

Från:
    Sigtuna
    Är det någon som vet om 114270 dvs 36mm-versionen av Explorer 1 har slutat tillverkats.
    Vilken var i så fall den siste årgången av den modellen?
    214270:an är förvisso snygg men jag tycker att proportionerna på 114270:an verkar bättre.
    Mvh
    /Danken

2. emilarne

emilarne Borgare

Jo 114270 har upphört, men är osäker på när...

3. acce1999

acce1999 Friends of KS

4. Danken
    Trådstartare

Danken Friends of KS

Från:
    Sigtuna
    Tack för svaren!
    Synd att den slutade tillverkas. Nu för tiden ska alla klockor vara så groteskt stora och det passar ju inte alla. 39:an ligger på gränsen att vara för stor på min arm.
    2010:an med in-house balansfjädern kan alltså vara ett bra köp förutom att den är dyr?
    Danken

Jakobb, Christoffer och eriksson850 gillar detta.
  5. acce1999

acce1999 Friends of KS

Nej, att betala för mycket är inget bra köp. Tror inte ngn kommer att betala extra för just balansen. Går att hitta klockor i nyskick för strax under trettio.

Håller f ö med om det där med storleken.

mvh A

6. Danken
    Trådstartare

Danken Friends of KS

Från:
    Sigtuna
    Ok. Jag gillar dock tanken på att ha den sista årsmodellen av den men det är ju en prisfråga. Huruvida balansfjädern är viktig eller ej kan jag nog inte avgöra.
    Med vänlig hälsning,
    Danken

7. djanbin

djanbin Bonde

Vid framtida service kommer man ju kunna sätta i en Parachromespiral i alla gamla 3035-verk ändå, så det är inte värt att betala nånting extra för en senare modell imo.

8. Danken
    Trådstartare

Danken Friends of KS

Från:
    Sigtuna
    Ah... Jag märker att jag har en hel del att läsa in mig på när det gäller teknik och urverk. Jag utgår från att parachromespiralen är själva balansfjädern...
    Som nybörjare på klocknörderi vet man inte riktigt hur allt funkar.
    Danken

9. emilarne

emilarne Borgare

Håller med om storleken, 114270 var fasen perfekt! Varför säljer man saker ?!!?!

10. Danken
    Trådstartare

Danken Friends of KS

Från:
    Sigtuna
    Det är väl så att man nästan aldrig är helt nöjd. Man suktar efter annat. Gräset SER ju grönare ut på andra sidan...
    Danken

11. emilarne

emilarne Borgare

jo man lär sig ju aldrig... :)

12. Hellveg

Hellveg Bonde

Från:
    Göteborg

Väcker en gammal tråd här då jag inte riktigt hittar bra info.
    Undrar helt enkelt om det gjordes några andra förändringar på 114270 under dess tillverkningstid förutom nämnda balansfjäder samt rolexgraveringen? acce1999 du verkar ha grym koll på dessa ur :) Vet du, eller någon annan, om det gjordes några andra förändringar, t ex på länken eller något annat??
    Tack på förhand!

13. acce1999

acce1999 Friends of KS

Nej, inte så vitt jag vet.
    Mvh A

Hellveg gillar detta.
  14. Pistol_Pete

Pistol_Pete Borgare

Från:
    Världsmedborgare

Det finns fortfarande normalstora klockor från Rolex som passar oss med tändstickor till handleder.
    • Oyster Perpetual görs i både 36 och 39 mm. Själv har jag en 36:a med blå tavla som jag är mycket nöjd med.
    • Datejust är 36mm och går att få i otroligt många utföranden så där är det bara att välja och vraka vad man vill ha.
    • Day Date finns i 36mm men då de bara tillverkas i ädelmetall springer det iväg i pris om man vill köpa nytt. (Jag har en vintage Tudor DD 38 mm i stål och därmed avsevärt billigare)
    • Nya Yacht Master i roséguld och gummiband finns i 37 mm men den kommer kosta en arm och ett ben och det lär vara lång väntetid då den nyss har presenterats på Baselmässan.

15. Sundström

Sundström Friends of KS

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men hade inte modellen lug holes i början, som sedan försvann?
    Har länken alltid haft solida ändlänkar mm?

16. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Jag tror du tänker på 14270

Sundström gillar detta.
  17. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Du syftar på 14270, modellen innan med ett annat urverk, tidiga har lugholes, ej solida ändlänkar.

Sundström gillar detta.
  18. Sundström

Sundström Friends of KS

Tack för snabba svar Pelarn65 och Mr_Jonas :)

Vilket verk sitter i 14270? Är det samma som i 14060?

19. san

san Borgare

Japp, kaliber 3000 fram till i början av 00-talet när 114270 tog över stafettpinnen med kaliber 3130.

Sundström gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield