• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har Rolex Explorer 114270 dvs 36mm slutat tillverkas?

Danken

Friends of KS
Är det någon som vet om 114270 dvs 36mm-versionen av Explorer 1 har slutat tillverkats.
Vilken var i så fall den siste årgången av den modellen?
214270:an är förvisso snygg men jag tycker att proportionerna på 114270:an verkar bättre.
Mvh
/Danken
 

Danken

Friends of KS
Tack för svaren!
Synd att den slutade tillverkas. Nu för tiden ska alla klockor vara så groteskt stora och det passar ju inte alla. 39:an ligger på gränsen att vara för stor på min arm.
2010:an med in-house balansfjädern kan alltså vara ett bra köp förutom att den är dyr?
Danken
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tack för svaren!
Synd att den slutade tillverkas. Nu för tiden ska alla klockor vara så groteskt stora och det passar ju inte alla. 39:an ligger på gränsen att vara för stor på min arm.
2010:an med in-house balansfjädern kan alltså vara ett bra köp förutom att den är dyr?
Danken
Nej, att betala för mycket är inget bra köp. Tror inte ngn kommer att betala extra för just balansen. Går att hitta klockor i nyskick för strax under trettio.

Håller f ö med om det där med storleken.

mvh A
 

Danken

Friends of KS
Ok. Jag gillar dock tanken på att ha den sista årsmodellen av den men det är ju en prisfråga. Huruvida balansfjädern är viktig eller ej kan jag nog inte avgöra.
Med vänlig hälsning,
Danken
 

djanbin

Omega
Ok. Jag gillar dock tanken på att ha den sista årsmodellen av den men det är ju en prisfråga. Huruvida balansfjädern är viktig eller ej kan jag nog inte avgöra.
Med vänlig hälsning,
Danken



Vid framtida service kommer man ju kunna sätta i en Parachromespiral i alla gamla 3035-verk ändå, så det är inte värt att betala nånting extra för en senare modell imo.
 

Danken

Friends of KS
Ah... Jag märker att jag har en hel del att läsa in mig på när det gäller teknik och urverk. Jag utgår från att parachromespiralen är själva balansfjädern...
Som nybörjare på klocknörderi vet man inte riktigt hur allt funkar.
Danken
 

emilarne

Cartier
Tack för svaren!
Synd att den slutade tillverkas. Nu för tiden ska alla klockor vara så groteskt stora och det passar ju inte alla. 39:an ligger på gränsen att vara för stor på min arm.
2010:an med in-house balansfjädern kan alltså vara ett bra köp förutom att den är dyr?
Danken

Håller med om storleken, 114270 var fasen perfekt! Varför säljer man saker ?!!?!
 

Hellveg

Omega
Japp. Out of production. Kom några i G-serien, så 2010. Intressant med dessa, de sista, är att de har Rolex in-house balansfjäder till skillnad från de övriga.

A


Väcker en gammal tråd här då jag inte riktigt hittar bra info.
Undrar helt enkelt om det gjordes några andra förändringar på 114270 under dess tillverkningstid förutom nämnda balansfjäder samt rolexgraveringen? acce1999 du verkar ha grym koll på dessa ur :) Vet du, eller någon annan, om det gjordes några andra förändringar, t ex på länken eller något annat??
Tack på förhand!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Väcker en gammal tråd här då jag inte riktigt hittar bra info.
Undrar helt enkelt om det gjordes några andra förändringar på 114270 under dess tillverkningstid förutom nämnda balansfjäder samt rolexgraveringen? acce1999 du verkar ha grym koll på dessa ur :) Vet du, eller någon annan, om det gjordes några andra förändringar, t ex på länken eller något annat??
Tack på förhand!
Nej, inte så vitt jag vet.
Mvh A
 

Pistol_Pete

Panerai
Tack för svaren!
Synd att den slutade tillverkas. Nu för tiden ska alla klockor vara så groteskt stora och det passar ju inte alla. 39:an ligger på gränsen att vara för stor på min arm.
2010:an med in-house balansfjädern kan alltså vara ett bra köp förutom att den är dyr?
Danken


Det finns fortfarande normalstora klockor från Rolex som passar oss med tändstickor till handleder.
  • Oyster Perpetual görs i både 36 och 39 mm. Själv har jag en 36:a med blå tavla som jag är mycket nöjd med.
  • Datejust är 36mm och går att få i otroligt många utföranden så där är det bara att välja och vraka vad man vill ha.
  • Day Date finns i 36mm men då de bara tillverkas i ädelmetall springer det iväg i pris om man vill köpa nytt. (Jag har en vintage Tudor DD 38 mm i stål och därmed avsevärt billigare)
  • Nya Yacht Master i roséguld och gummiband finns i 37 mm men den kommer kosta en arm och ett ben och det lär vara lång väntetid då den nyss har presenterats på Baselmässan.
 
Väcker en gammal tråd här då jag inte riktigt hittar bra info.
Undrar helt enkelt om det gjordes några andra förändringar på 114270 under dess tillverkningstid förutom nämnda balansfjäder samt rolexgraveringen? acce1999 du verkar ha grym koll på dessa ur :) Vet du, eller någon annan, om det gjordes några andra förändringar, t ex på länken eller något annat??
Tack på förhand!
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men hade inte modellen lug holes i början, som sedan försvann?
Har länken alltid haft solida ändlänkar mm?
 
Topp