Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Har tappat en krona

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Fergi, 1 augusti 2014.

1. Fergi
    Trådstartare

Fergi Stadsbo

Från:
    Visby
    Min första gamla klenod en wenger aqua 1000m har tappat kronan.
    Kan inte mycket om klockor så vänder mig till er kunniga:)
    Min lokala urmakare kunde inte fixa de då han ej är återförsäljare. (Gotland)
    Kan jag lösa de själv? Vad ska göras?

De är en gamal sunkig beater så vill inte lägga ut en massa pengar.

Mvh Fergi image.jpg

2. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Inte helt superenkelt att se på din bild, men det ser ut som om den del på kronan där man skruvar in bomen (pinnen som går in i urverket) har lossnat från resten av kronan.
    Om så är fallet så får man antingen fixa en ny krona och montera denna på bomen, eller försöka få ihop delarna igen (löda? superlim?).

Om man reparerar kronan kan det antagligen vara lite svårt att få den vattentät, så det bästa vore nog att få tag i en ny krona, men jag vet tyvärr inte var man kan hitta en som passar till denna klocka.

yonsson gillar detta.
  3. Fergi
    Trådstartare

Fergi Stadsbo

Från:
    Visby
    Har svårt att se själv utan att titta på kort :-/ men de ser ut som 2 smala skåror i kronan.
    Men om jag lyckas hitta en ny krona sitter då krona och bom ihop?
    Tack för så snabbt svar:)

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      140,8 KB
      Visningar:
      105
  4. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Bom och krona sitter normalt inte ihop, kan iofs gå att köpa komplett, men vanligtvis levereras de var och en för sig, och du behöver ju sannolikt bara en ny krona.
    Det man får göra är att ta ut bomen från klockan (finns guider för hur detta går till på forumet), och ta bort den del av kronan som fortfarande sitter kvar på den. Den är skruvad på bomen, och sitter fast med "lim", så ett bad i aceton bör få loss den.
    Sedan fäster man den nya kronan med hjälp av lite loctite på änden på bomen, och skruvar på kronan.

5. David

David Bödeln

wundlander och jabla gillar detta.
  6. Fergi
    Trådstartare

Fergi Stadsbo

Från:
    Visby
    Stort tack för hjälpen:) grymt snabb hjälp

David gillar detta.
  7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tycker det ser lite märkligt ut. Ser ut som att kronan delat sig i två delar och att halva sitter kvar i boetten. Hade försökt skruva ut den, därefter öppnat klockan och plockat ut bommen och kronan. Sedan borde det gå att limma ihop kronan igen.

eriksson850 gillar detta.
  8. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Tycker som yonsson att du ska öppna och plocka bort bommen, men är det ett hyfsat vanligt urverk (typ eta) så kan du väl försöka få bort den gamla delen ur kronan, köpa en ny bom och fästa den på nytt i kronan med lite loctite. Alternativt satsa på en ny krona i samma veva. Krona och bom borde inte kosta mer än 200-250:-

9. Fergi
    Trådstartare

Fergi Stadsbo

Från:
    Visby
    Ska nog ta och försöka göra som ni säger att plocka loss bom och kolla om de sitter någon del i kronan.

Tack för svaren:)