• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hasselblad-kronograf

oftast

Panerai
2-Faktor
Köpte den här Hasselblad-kronografen här på KS innan jul (tack Ricrob för smidig affär och trevligt bemötande!), och är väldigt glad över den.
Finns det möjligen någon som vet mer om den?
Är det "bara" en reklamklocka eller har Hasselblad faktiskt sålt armbandsur i modern tid? Oavsett vilket så är jag väldigt glad över den och skulle gärna vilja veta mer...
2015-12-04 22.51.57.jpg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Det är en ren reklamklocka men Hasselblad började faktiskt sin civila verksamhet med att bygga urverk till pendyler åt Exacta. Under kriget byggde de flygspaningskameror åt försvaret. http://www.dguv-gbg.se/bildgalleri.htm
Här är Hasselblads första kamera, en Ross HK7 med en Sinn passaround vi hade 2014.

HK7.jpg

Okej! Tack för klargörandet jabla, måste ändå säga att den känns väldigt välgjord för att vara en reklampryl. Jag är glad över den oavsett som sagt :)
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
947DC8FC-12B0-430D-90CF-1FB16D1C4D98.jpeg

Fick tag i denna på en auktion tillsammans med en massa andra klockor i en påse:) vad kan den va värd om man får fråga?:)
 

Brûlot

Omega
2-Faktor
Vilken rolig tråd!
Hasselblad har alltid funnits i min närhet. Min pappa, farbror och farfar har jobbat där. Hörde med pappa, trodde att han hade någon klocka därifrån. Kameror har vi massor av.
Ska kolla länken @Corgi gav.
Hittade en kul bild på min farfar tillsammans med buzz aldrin när han besökte Hasselblad. Farfar hade lackerat kameran som dem hade med sig till månen.
IMG_0637.jpeg
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Vilken rolig tråd!
Hasselblad har alltid funnits i min närhet. Min pappa, farbror och farfar har jobbat där. Hörde med pappa, trodde att han hade någon klocka därifrån. Kameror har vi massor av.
Ska kolla länken @Corgi gav.
Hittade en kul bild på min farfar tillsammans med buzz aldrin när han besökte Hasselblad. Farfar hade lackerat kameran som dem hade med sig till månen.
IMG_0637.jpeg

Tack för att du delade med dig av detta. Hasselblad är ju något att vara stolt över.
 

Brûlot

Omega
2-Faktor
Tack.
Jag passade länken du gav vidare till pappa. Han blev rätt sugen på att buda.
Har hört många roliga historier om Hasselblad.bland annat en om hur en förman på måleriet gick upp på taket och hällde surströmmingspad i luftintaget till fabriken så att alla fick gå hem. Han skulle ut och fiska och fick inte ledigt. Därav aktionen. Det här var på 70 talet och när jag träffade honom för ca 10 år sedan nekade han fortfarande.
Jag har bara lite gamla nyckelringar från Hasselblad.
IMG_5757.jpeg
 

Brûlot

Omega
2-Faktor
Är det någon av gentlemenen som är intresserad av att sälja sin reklamklocka från Hasselblad får ni gärna höra av er via pm.
Min farfar blev lite intresserad.
Mvh
Brûlot
 

Mr. Potatohead

Omega
2-Faktor
Vilken rolig tråd!
Hasselblad har alltid funnits i min närhet. Min pappa, farbror och farfar har jobbat där. Hörde med pappa, trodde att han hade någon klocka därifrån. Kameror har vi massor av.
Ska kolla länken @Corgi gav.
Hittade en kul bild på min farfar tillsammans med buzz aldrin när han besökte Hasselblad. Farfar hade lackerat kameran som dem hade med sig till månen.
IMG_0637.jpeg
Jag tänkte gilla bilden, såg att jag redan hade gillat den förut, så jag fick ta bort gillningen så att jag kunde gilla den på nytt!

Min pappa sålde Hasselbladskameror på 60-talet och använde dem även i sitt arbete som fotograf. Han fick bland annat i uppdrag att fota Lill-Babs och la ned mycket möda på det, för att i efterhand upptäcka att han inte hade haft någon film i kameran…
 
Vilken rolig tråd!
Hasselblad har alltid funnits i min närhet. Min pappa, farbror och farfar har jobbat där. Hörde med pappa, trodde att han hade någon klocka därifrån. Kameror har vi massor av.
Ska kolla länken @Corgi gav.
Hittade en kul bild på min farfar tillsammans med buzz aldrin när han besökte Hasselblad. Farfar hade lackerat kameran som dem hade med sig till månen.
IMG_0637.jpeg
Wow stort.
Jag har två kopplingar till bilden. Min pappa var fotograf så jag är uppvuxen bland ”Bladare” och jag känner släktingar till Buzz som bor i Ängelholm.
Har du mer roliga bilder eller historier?
 

Brûlot

Omega
2-Faktor
Hej, lite off topic kanske men var hemma hos min farfar igår och han visade en bild från november -76 med honom och Viktor Hasselblad.
Viktor tyckte att företaget gick så bra så han ville bjuda alla 600 anställda på kalas. Farfar och några kollegor blev festfixare och hyrde Valand och med middag och storband.
Farfar minns Viktor som väldigt generös och trevlig.
IMG_6121.jpeg
 
Topp