Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hat riktat mot Tag Heuer

Diskussion i 'Diskussion' startad av Bojke, 7 september 2013.

1. Bojke
    Trådstartare

Bojke Fjunis

Tjabbatjena!

På entusiastforum är det lätt att väcka starka känslor, framförallt på grund av att medlemmarna bryr sig så mycket. Detta är i mina ögon trevligt, det ger större kontraster. Att man sedan inte alltid håller med i den starka kritiken som t.ex. tillverkare får är en annan femma. I många fall av den märkesavsky som ibland yttras här håller jag faktiskt med om, givetvis med vissa undantag. Ett av dessa undantag är Tag Heuer. Anledningen är att jag inte riktigt har fått grepp om varför tillverkaren kritiseras.
    Som jag har förstått det så är det rätt hyfsad kvalitet på Tags pjäser, så det är väl inte där skon klämmer?
    Över till diskussionsunderlaget:
    Om du är en Tag-belackare, vad är det som är fel med deras klockor?
    Om du inte är en Tag-belackare, är kritiken befogad?
    Var inte rädda för att ventilera era åsikter, öppna mina ögon!

Chrisse gillar detta.
  2. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Tag-hatara är i regel oinsatta Rolex-muppar.

Har haft massvis av TH, de gör riktigt bra och fina klockor.
    De har dessutom kommit med lite nyheter till skillnad från en del andra tillverkare som kör i samma hjulspår åt efter år.

Önskar dock de skulle göra lite riktigt inhouse, då vore de kompletta.

Ramlösa och vonhall gillar detta.
  3. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

The jester oh the jester..

Hardy gillar detta.
  4. Chrisse

Från:
    Göteborg
    ;)

5. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Jag gillar inte TAG eftersom jag gillar Heuer. Man kan säga att TAG fuckade upp det.

Icaras, Aquaracer2, Thorre och 10 andra gillar detta.
  6. wayne

wayne Friends of KS

Inget fel på TAG. Helt OK enligt min mening.
    Favoriter Monaco, Monza & Silverstone.

Kson gillar detta.
  7. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Kritiken brukar väl vara ungefär samma som mot Omega: "pengakåta sell-outs som släpper för mycket skit och quartz bland guldkornen och inte vårdar sin historia..."

Har ingen direkt känsla för märket själv, men de nya klockor jag provat känns oerhört gedigna och seriösa jämfört med jämndyra och även dyrare alternativ...
    Håller med om att de skulle bli mer kompletta med helt egna urverk dock, speciellt efter fiaskot med ett "in-houseverk" som visar sig bygga på Seikos design. Å andra sidan funkar ju standard-ébaucheverk för tillverkare som Tudor och Breitling... :)

8. Dom flesta 'klocknördar' gillar endast dom modellerna som kom innan Heuer slog sig ihop med TAG, men TAG Heuer är riktigt respekterat i alla fall i USA, men även hos 'vanliga' klockköpare i Sverige så säljer TAG Heuer riktigt bra tydligen...

Men dom verkar ha snäppt upp sig på senare år tycker jag i alla fall...

9. Bojke
    Trådstartare

Bojke Fjunis

Jag misstänkte att det kunde ligga till så för många. Du tyckte helt enkelt bättre om Heuer-klockorna? Varför? Eller är det historiken som spelar roll?

10. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Jag gillar Tag Heuer. "Råkade" klicka hem en häromdagen.
    Har haft en gäng o ingen har gjort mig besviken.

J

11. Många här gillar TH Monaco och ev Carrera men inte den övriga lineuppen och inte TH som märke...

Wollen och Rivalen gillar detta.
  12. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Kan tänka mig en Monaco. Men jag tar hellre en speedmaster eller en daytona. Det är väl lite där skon klämmer.

13. Wollen

Wollen Barfly

Monacon är den enda jag skulle kunna tänka mig.

14. JayJay

JayJay Biskop

Tycker att det här "hatet" har tagits upp flera gånger förr. Det är väl okej att man dryftar en fråga flera gånger. Särskilt om man inte finner någon lösning alt kommer framåt. Problemet här är att jag inte riktigt sett det där "hatet" som det så frekvent pratas om. Är det BARA jag som tycker denna fråga är en smula överdriven?

80s, David och Rozzy gillar detta.
  15. JS

JS Friends of KS

Bojke-boy, man brukar säga att en bild säger 1000 ord n stuff...

En klocka som ovan osar - enligt mig - ej av kvalitet & exklusivitet. Den är rätt plastig och ful helt enkelt. Saken är att den drar ner hela TH i smutsen, och förstör deras gamla arv från Heurer, som gjorde bra och snygga grejer.

Dock ska det sägas att undertecknads första "riktiga" klocka var en TH Carrera chrono. Den var rätt trevlig faktiskt, helt klart. En kollega hade likadan, men där lossnade helt plötsligt en av kronograf-knapparna. Ger ju inte heller en känsla av kvalitet och exklusivitet...

Vidare tror jag, som många andra är inne på, att TH har snålt med egna verk. Rätt eller fel så bidrar egna urverk till att skapa en viss "cred på gatan" hos klocknördar. Klart att du kan sälja många klockor till svennebanan via sjukt mkt reklam med Leo Dicaprio som har klockan på handen (hur irriterande är inte det att han har den PÅ handen?)

Sen har vi ju en annan rolig aspekt i bakhuvudet - TH skulle presentera sitt egna urverk, som sedan visade sig vara en kopia på ett seiko (?) urverk. Inte heller så mkt cred där...

Men låt oss minnas deras arv i stället

jabla gillar detta.
  16. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Jag varken gillar eller ogillar. Tag liksom bara finns där och jag tittar på annat.

carlanton gillar detta.
  17. Bojke
    Trådstartare

Bojke Fjunis

Det har väl inte undgått dig att Tag överlag inte är en av de mest omtyckta tillverkarna här?

18. JayJay

JayJay Biskop

Nej. Detta upplever jag som helt sant. Jag tycker dock att steget från "inte mest omtyckta" till hatad är förhållandevis stort.

19. Bojke
    Trådstartare

Bojke Fjunis

Skulle du kunna sträcka dig så långt som att säga att Tag är illa omtyckt?

20. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Jag har inget emot TAG, har själv haft en Carrera calibre 16 som var en grym vardagsdinka.

Dock tycker jag inte de lirar i samma lika som Omega/Rolex. Dock är det är en bra start för nybörjare innan man går in på "anrikare" märken.

Dock tycker jag att några av deras senaste börjar se ganska bra ut designmässigt, och det är kul att de fokuserar på att göra feta kronografer för tidtagning, då jag alltid kommer förknippa Heuer/TAG heuer med motorsport.

21. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm

Denna är helt ok, bland annat.

maxmol och Wii gillar detta.
  22. JayJay

JayJay Biskop

Endast av några få enskilda och högljudda individer. Men inte hos den stora massan.

MatsF gillar detta.
  23. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Det är inte ett hat, bara ett ointresse från klockintresserade. Själv haft en Monaco, gav mig inga vällustrysningar..

24. Per

Per Björklövens finest

Har TAG gjort någon vettig modell som inte är en remake av en cool Heuer?

ErikGBG, Wii, carlanton och 4 andra gillar detta.
  25. Chrisse

Från:
    Göteborg
    Lite som analsex, funkar inte för alla. Dock inte sagt att även det kan vara hyfsat kvalitativt

Ramlösa, meo_swe och JS_80 gillar detta.
  26. Chrisse

Från:
    Göteborg
    Denna är cool

Johnne, Ramlösa och Bojke gillar detta.
  27. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Typ så.

Fast jag hatar iofs inte TH. Konstaterar dock att Heuer var fantastiska och att turbotillverkaren TAG inte tillfört något jag gillar. Men each for their own osv...

28. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    Brukar inte hacka men eftersom frågan ställs:
    L I N K är orsaken.
    Har dessutom haft några grymt muppiga kollegor som stolt och helt utan omdöme flashat sina T-H.:arghh:

morrism, rzc och Molle gillar detta.
  29. Tycker denna som Wii säljer ser grym ut...och angående hat som finns det inte tror jag, är väl bara helt enkelt inte det populäraste märket här...

Rozzy och Wii gillar detta.
  30. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Vad är det som får metall att kännas plastig?

Mårtenssons ur Brookfield