• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hat riktat mot Tag Heuer

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Tjabbatjena!

På entusiastforum är det lätt att väcka starka känslor, framförallt på grund av att medlemmarna bryr sig så mycket. Detta är i mina ögon trevligt, det ger större kontraster. Att man sedan inte alltid håller med i den starka kritiken som t.ex. tillverkare får är en annan femma. I många fall av den märkesavsky som ibland yttras här håller jag faktiskt med om, givetvis med vissa undantag. Ett av dessa undantag är Tag Heuer. Anledningen är att jag inte riktigt har fått grepp om varför tillverkaren kritiseras.
Som jag har förstått det så är det rätt hyfsad kvalitet på Tags pjäser, så det är väl inte där skon klämmer?
Över till diskussionsunderlaget:
Om du är en Tag-belackare, vad är det som är fel med deras klockor?
Om du inte är en Tag-belackare, är kritiken befogad?
Var inte rädda för att ventilera era åsikter, öppna mina ögon!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Tag-hatara är i regel oinsatta Rolex-muppar.

Har haft massvis av TH, de gör riktigt bra och fina klockor.
De har dessutom kommit med lite nyheter till skillnad från en del andra tillverkare som kör i samma hjulspår åt efter år.

Önskar dock de skulle göra lite riktigt inhouse, då vore de kompletta.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tag-hatara är i regel oinsatta Rolex-muppar.

Har haft massvis av TH, de gör riktigt bra och fina klockor.
De har dessutom kommit med lite nyheter till skillnad från en del andra tillverkare som kör i samma hjulspår åt efter år.

Önskar dock de skulle göra lite riktigt inhouse, då vore de kompletta.

The jester oh the jester..
 

Camo00

Patek
Kritiken brukar väl vara ungefär samma som mot Omega: "pengakåta sell-outs som släpper för mycket skit och quartz bland guldkornen och inte vårdar sin historia..."

Har ingen direkt känsla för märket själv, men de nya klockor jag provat känns oerhört gedigna och seriösa jämfört med jämndyra och även dyrare alternativ...
Håller med om att de skulle bli mer kompletta med helt egna urverk dock, speciellt efter fiaskot med ett "in-houseverk" som visar sig bygga på Seikos design. Å andra sidan funkar ju standard-ébaucheverk för tillverkare som Tudor och Breitling... :)
 
Dom flesta 'klocknördar' gillar endast dom modellerna som kom innan Heuer slog sig ihop med TAG, men TAG Heuer är riktigt respekterat i alla fall i USA, men även hos 'vanliga' klockköpare i Sverige så säljer TAG Heuer riktigt bra tydligen...

Men dom verkar ha snäppt upp sig på senare år tycker jag i alla fall...
 

Jens

Greedo
Jag gillar Tag Heuer. "Råkade" klicka hem en häromdagen.
Har haft en gäng o ingen har gjort mig besviken.

J
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Kan tänka mig en Monaco. Men jag tar hellre en speedmaster eller en daytona. Det är väl lite där skon klämmer.
 

JayJay

Rolex
Tycker att det här "hatet" har tagits upp flera gånger förr. Det är väl okej att man dryftar en fråga flera gånger. Särskilt om man inte finner någon lösning alt kommer framåt. Problemet här är att jag inte riktigt sett det där "hatet" som det så frekvent pratas om. Är det BARA jag som tycker denna fråga är en smula överdriven?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Bojke-boy, man brukar säga att en bild säger 1000 ord n stuff...

TAG-Heuer-998.jpg




En klocka som ovan osar - enligt mig - ej av kvalitet & exklusivitet. Den är rätt plastig och ful helt enkelt. Saken är att den drar ner hela TH i smutsen, och förstör deras gamla arv från Heurer, som gjorde bra och snygga grejer.

Dock ska det sägas att undertecknads första "riktiga" klocka var en TH Carrera chrono. Den var rätt trevlig faktiskt, helt klart. En kollega hade likadan, men där lossnade helt plötsligt en av kronograf-knapparna. Ger ju inte heller en känsla av kvalitet och exklusivitet...

Vidare tror jag, som många andra är inne på, att TH har snålt med egna verk. Rätt eller fel så bidrar egna urverk till att skapa en viss "cred på gatan" hos klocknördar. Klart att du kan sälja många klockor till svennebanan via sjukt mkt reklam med Leo Dicaprio som har klockan på handen (hur irriterande är inte det att han har den PÅ handen?)

Sen har vi ju en annan rolig aspekt i bakhuvudet - TH skulle presentera sitt egna urverk, som sedan visade sig vara en kopia på ett seiko (?) urverk. Inte heller så mkt cred där...

Men låt oss minnas deras arv i stället

tag_heuer_monaco.jpg


1136840289779_222_Heuer_Carrera_12_Silver_Deci_047.jpg
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tycker att det här "hatet" har tagits upp flera gånger förr. Det är väl okej att man dryftar en fråga flera gånger. Särskilt om man inte finner någon lösning alt kommer framåt. Problemet här är att jag inte riktigt sett det där "hatet" som det så frekvent pratas om. Är det BARA jag som tycker denna fråga är en smula överdriven?
Jag varken gillar eller ogillar. Tag liksom bara finns där och jag tittar på annat.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Tycker att det här "hatet" har tagits upp flera gånger förr. Det är väl okej att man dryftar en fråga flera gånger. Särskilt om man inte finner någon lösning alt kommer framåt. Problemet här är att jag inte riktigt sett det där "hatet" som det så frekvent pratas om. Är det BARA jag som tycker denna fråga är en smula överdriven?

Det har väl inte undgått dig att Tag överlag inte är en av de mest omtyckta tillverkarna här?
 

Isodor

Audemars
Jag har inget emot TAG, har själv haft en Carrera calibre 16 som var en grym vardagsdinka.

Dock tycker jag inte de lirar i samma lika som Omega/Rolex. Dock är det är en bra start för nybörjare innan man går in på "anrikare" märken.

Dock tycker jag att några av deras senaste börjar se ganska bra ut designmässigt, och det är kul att de fokuserar på att göra feta kronografer för tidtagning, då jag alltid kommer förknippa Heuer/TAG heuer med motorsport.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tjabbatjena!

På entusiastforum är det lätt att väcka starka känslor, framförallt på grund av att medlemmarna bryr sig så mycket. Detta är i mina ögon trevligt, det ger större kontraster. Att man sedan inte alltid håller med i den starka kritiken som t.ex. tillverkare får är en annan femma. I många fall av den märkesavsky som ibland yttras här håller jag faktiskt med om, givetvis med vissa undantag. Ett av dessa undantag är Tag Heuer. Anledningen är att jag inte riktigt har fått grepp om varför tillverkaren kritiseras.
Som jag har förstått det så är det rätt hyfsad kvalitet på Tags pjäser, så det är väl inte där skon klämmer?
Över till diskussionsunderlaget:
Om du är en Tag-belackare, vad är det som är fel med deras klockor?
Om du inte är en Tag-belackare, är kritiken befogad?
Var inte rädda för att ventilera era åsikter, öppna mina ögon!

Det är inte ett hat, bara ett ointresse från klockintresserade. Själv haft en Monaco, gav mig inga vällustrysningar..
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har TAG gjort någon vettig modell som inte är en remake av en cool Heuer?

Typ så.

Fast jag hatar iofs inte TH. Konstaterar dock att Heuer var fantastiska och att turbotillverkaren TAG inte tillfört något jag gillar. Men each for their own osv...
 
Topp