Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hej alla klocktokar.

Diskussion i 'Diskussion' startad av rockholger, 1 februari 2014.

1. rockholger
    Trådstartare

rockholger Torpare

Jag har varit reggad på forumet en tid och har från och till läst en hel del av det som skrivits här.
    Har alltid haft ett vilande klockintresse som nu så sakta håller på vakna till liv.
    Klocklådan består fn av Gant, Cat, G-shock och en gulddouble Raymond Weil. Samtliga batteriklockor.
    Som ni förstår kan jag ju inte ha det så.
    Det jag kollar på är såklart automatklockor.
    Och då I budgetklass.
    Vad gäller nytt så är Orient och Seiko dykare högaktuella.
    Vintage däremot har jag lite frågor kring.
    Läser att Omega rekommenderas.
    Vad har ni att säga om certina och Citizen?
    Ser en del såna till salu för lite pengar.
    Priser jag siktar på är upp till typ 1500kr.

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

2. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Precis som du säger så tycker jag att en Seikodykare verkar vara ett utmärkt val. Jag funderar själv på en SKX007, som jag tror man kan få för strax över tusenlappen i japan. :)

3. Bodén

Bodén Borgare

1500kr är lite snävt om du är ute efter automatiska ur. Men en begagnad/importerad SKX007 är ett bra alternativ, har själv ägt en. Certina och Tissot är andra fina märken, men för det priset är det nog begagnat som gäller. Lycka till!

MvH

4. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Har haft citizendykare i åratal utan problem! Sedan mitten 90-tal faktiskt. Mer klocka för peng hittar du nog inte!

Goooooo 4 it och välkommen :)

En sån får du för under 1000kr helt ny
    image.jpg
    image.jpg

5. Wesslan

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
  6. rockholger
    Trådstartare

rockholger Torpare

Tack för era svar.
    Jag kanske var lite otydlig.
    När jag angav budget på 1500 var det begagnat jag syftade på, och då era åsikter om certina och citizen kontra Omega, kvalitet på urverk mm.

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Kolla på de internationella modellerna av Citizen och Orient som inte säljs i Sverige. Kolla även på Seikos internationella modeller som knappt säljs i Sverige.

Orient
    seriouswatches.com

Citizen
    creationwatches.com

Seiko
    watchhubs.com

Det finns massvis med bra klockor för 1500kr från alla tre märken, så det är bara att botanisera och återkomma i denna tråd när du hittat något som du tycker är intressant.

Watch out gillar detta.
  8. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

9. rockholger
    Trådstartare

rockholger Torpare

Ingen som har nån åsikt kring de vintage-automater man kan finna på Tradera?

10. mrgd

mrgd Bonde

Skaffade precis en ny Orient Ray för under 1500 på orientuhren.de, mycket för pengarna

Safor gillar detta.
  11. JaTack

JaTack Friends of KS

De uren du finner på Tradera kan vara väldigt bra. Men du vet aldrig vad du köper, grisen i säcken helt enkelt!

Med det säger jag inte att det är en dålig idé utan tvärtom så kan det vara en kul sporre att köpa en klocka där eftersom de inte är så väldigt dyra. En omega för 1500 är ju alltid kul att införskaffa! :) Försök bara att hålla utkik efter tydliga skador som till exempel rost eller alldeles för polerade klockor. Men jag säger go for it!

12. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Jag själv är lite förtjust i Certina, och speciellt deras automater från ca 70-tal. Många gånger sitter det ett 25-651 urverk i dem, stabilt urverk och relativt gott om delar hos urmakaren...
    Det hittar du bland annat i flera av DS, Blue ribbon och T&C modellerna. En sådan begagnad i fint skick går normalt runt 600-1200:- Viktigt att på!!! Om urverket är i behov av service (vilket de ofta är), så kostar en sådan runt 1500-2500:- beroende på vad som behöver bytas.

JaTack gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield