• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hej, tack och ett paket från Värmland.

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack för hejarropen och förlåt för förvirringen det innebär att fortsätta posta i och lyfta en gammal tråd!

Riktigt fin och vilken faktabomb! Stort tack för det och grattis till klockan...

För mig har att läsa, och även skriva, om klockor blivit en stor del av hobbyn. Det är nästan lika givande som att pyssla med, eller bära, uren i sig. Särskilt intressant är modeller som antingen varit med om någon speciell händelse, burits av någon speciell person eller klockor som bidragit till den tekniska utvecklingen av begreppet tidsmätning.

Jag uppskattar mycket när folk engagerar sig och skriver om sina klockor och känslorna inför dem, så jag tycker jag kan bidra med att göra detsamma. Ju mer vi delar desto intressantare blir forumet!

Med det sagt så borde verkligen det fantastiska gamla projektet 'Dagens klocka' återupplivas! Kan någon styra upp?

Och tack igen Easy för lädret! Fortfarande GRYMT nöjd!

Kul,krämbulle att du återkommer till tråden!

Tack!

Mina paketöppningar är sällan så spektakulära eller speciella att dom förtjänar en egen tråd så jag tycker jag kan hålla mig här. :)

Tyvärr har ju trådrubriken blivit lite missvisande med tiden, men mina 10 minuter för editering av den är ju 'long gone'! Ber om ursäkt för det!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ny post i den här tråden? Det brukar betyda att något nytt landat i lådan.

Jag har redan outat den här klockan på forumet och paketöppningar känns ju lite passé så jag borde kanske hålla tyst, men min vana trogen så babblar jag ändå lite om klockor när jag har chansen. Min vana trogen blir det också en vägg av text så om ni har en sockerkaka i ugnen bör ni nog leta er vidare redan nu.

Jag började i princip min karriär här på KS för ett drygt år sedan med att öppna ett paket med en väldigt trevlig Tudor Sub i. För mig var det lite av ett slumpköp, jag var egentligen inte på jakt efter en Sub, jag var inte nödvändigtvis på jakt efter en Tudor och inte heller en vintage. För mig var det ett lyckokast eftersom kombinationen av alla dom tre sakerna jag nödvändigtvis inte letade efter kändes perfekt. Bättre än perfekt.

Som jag skrev i början av tråden bidrog Rolex GMT, specifikt med Pepsi-ring, starkt till mitt återuppväckta klockintresse för ett par år sedan och egentligen var det väl en sån jag ville ha och egentligen spanade efter. Då, för ett år sedan, kändes det som en stor hög med pengar för ett ur och jag tvekade. Tur var väl kanske det, jag var då mest sugen på en 16710 och förstod inte storheten med plexi och målade tavlor. Jag förstod helt enkelt inte bättre, jag hade inte kommit till insikt, Tudorn fick dock in mig på rätt spår.

Under det dryga året, och de dryga tusen posterna, som passerat sen Tudorn hamnade på armen så har det funderats på många klockor som skulle kunna passa i min låda. OQ, Speedmaster, Sinn, Heuer, VC, SM300, SM120 etc. etc. Många timmar har spenderats med att läsa om, titta på bilder på, och diskutera olika modeller.

Jag har dock aldrig riktigt kommit runt och kunnat släppa det där med en GMT. Även om det är den officiella KS-klockan, den är vanlig, syns överallt, generiska vintageklockan nummer ett etc. etc. så är det en läcker klocka och en sann ikon. Och dessutom, hur vanlig är den egentligen? Personligen har jag sett en Coke i det vilda en gång och därför definitivt aldrig provat en på armen.

Det här har ju dock inte hindrat mig från att göra min hemläxa, det har spenderats åtskilliga timmar åt att studera GMTer och specifikt 1675or. Hur ska ett case egentligen se ut? Hur ska tavlan vara? Är det rätt insert? Ska den årsmodellen ha bevels? Hur ser en slipad boett ut?

Är man lagd åt det nördiga hållet är klockor fasen inte ett bra träsk att ramla ner i. Problemet är att jag dessutom väldigt sällan nöjer mig, och jag har väldigt svårt att kompromissa, vill jag ha något speciellt är jag hellre utan än att inte ha just det specifika jag är intresserad av. Till slut så visste jag att skulle jag ha en GMT så skulle det vara en 1675. Den skulle helst vara från 60-talet, gärna ha liten GMT-visare, inte ha servicetavla, definitivt inte missmatchad tavla och visare, gärna ha trevlig patina, vara så lite polerad som möjligt och skulle jag kanske gå bananas och skaffa mig en gilt fast jag aldrig ens sett en gilttavla på riktigt? Snabbt sattes rim och reson ur spel när det gällde prisnivå. Jag misstänker att ni känner igen er?

Det jag visste var att jag den här gången inte skulle stressa fram ett köp, den här gången skulle jag köpa en klocka som kändes helt rätt. Watchrecon blev i princip startsida i webläsaren och några mail skickades hit och dit i världen men inget objekt kändes riktigt som att det var värt att comitta sig till.

För ett par veckor sedan var jag i London. Som alla andra klockidioter med något som helst vintagesug i tarmen så hamnar man då bl.a. i Burlington Arcade. Jag tittade länge och väl i det här fönstret.

Burlington.jpeg


Naturligtvis fnissade jag lite åt de helgalna priserna, men jag fnissade knappast åt hur fantastisk en GMT är i verkligheten.

Jag knallade vidare ner längs den där Arcaden, såg något i ögonvrån som verkligen fick mig att hajja till och fånga mitt intresse, ringde på en dörrklocka, surrade lite med ägaren till butiken och plötsligt stod jag med den den här på armen.

Burlington 2.jpeg


BOOM! Sjuuuuuukaste klockan på länge och heeeeeeelt fantastisk naturligtvis. Gilt, liten GMT, PCG, grymt case, box, papper etc.

'Well....the price might be a little steep for me' stammade jag fram.

'Only 32000 pound sir'!

Jag fnissade igen, tackade för bra hjälp, en trevlig pratstund och vandrade vidare.

Vintage är som sagt ett träsk, ibland är jag lite avundsjuk på er som lyckas köpa nytt. Det verkar ju så enkelt. Snöar man in på vintage är det ju 100 saker att tänka på, är tavlan okej är oftast caset skräp och är caset fint är det servicevisare och skulle allt vara fint så blir man misstänksam att det är sojapatina. Suck.

Häromveckan hände det dock. En riktigt trevlig 1675a dök upp på bild här på forumet. Lite Instagram-snokande senare och ett trevande PM var skickat.

Det ena ledde till det andra och plötsligt så hade jag den här hemma (jag ber om ursäkt för oredigerade bilder direkt ur kameran och skittråkigt fotoväder).

IMG_7006.JPG


Hur nördig man än är måste man ibland ge sig med sina önskemål, ta steget, släppa sargen och hoppa. När jag stötte på en 1675 med skön patina, ett case som känns ärligt och har originalformerna kvar så får man ta att den har stor GMT-visare och kommer från -75.

IMG_7001.JPG


Inga jättetydliga bevels på denna klocka men som diskuterats på andra ställen på forumet så minskade storleken på bevelsen under 70-talet och förmodligen slutade man även handslipa casen fullt ut vilket gjorde att variationerna klockorna emellan minskade. Det har förmodligen gjort att redan från början mindre utmärkande bevels minskats ner på mitt ex vid en polering som gjorts för länge sen.

IMG_7005.JPG


Luggarna är dock som synes relativt jämna och tjocka vilket är gott nog mig.

Klockan sitter på ett fantastiskt bekvämt USA-jubilee och eftersom den även kommer från USA genom tidigare ägare kan man väl misstänka att det är där den levt sitt liv.

Patinan är riktigt trevlig och foton gör den faktiskt inte rättvisa och förutom indexet klockan 7 så har den fått åldrats väldigt jämnt och snyggt. Även insertet känns ärligt och har fått en lagom patinering, jag har lite svårt för när patina både på index och insert blir för mycket.

IMG_7008.JPG


För övrigt är det där samma Pepsi-burk som i första posten i den här tråden, fortfarande oöppnad - vilken storkonsument av läsk jag är. Dock passar den bättre som rekvisita den här gången.

GMTn känns faktiskt helrätt på armen, jag har tidigare oroat mig för att den ska vara för lik en Sub men den är faktiskt ett helt annat djur. Den sticker också ut på ett helt annat sätt, på både gott och ont.

För mig är det här verkligen en av klockvärldens stora klassiker och kanske en av de vackraste klockor som tillverkats i all sin enkelhet. För någon som kanske uppskattar design mer än konst är det en utmärkt uppvisning av det föregående slaget, funktionalitet och estetik i en fantastisk symbios från en tid då Rolex inte enbart producerade statussymboler utan tillverkade verktyg för yrkesfolk ur olika kategorier.

Det känns kul att få förvalta det här arvet vidare ett tag, och jag tror, just nu, att en GMT kommer att finnas som bas i min klocklåda för en långtid framöver, kanske för alltid.

Jag tror den trivs bla. polarna i lådan dessutom.

IMG_7012.JPG

-80, -78 och -75, jag börjar kanske bli lite väl tung på Oystercase.

Vill ni läsa mer om 1675 och dess historia så rekommenderar jag det utmärkta 'Dagens klocka'-inlägget ev Whedda

https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-whedda-onsdag-v-20.23990/

Jag vill också tacka vaniljglass för en extremt smidig och ärlig affär.

Kanske främst vill jag tacka easy rider för månader av trakasserier om olika 1675or och hur bra olika case etc. etc. egentligen är. Tack för all kunskap och coaching, jag har lärt mig massor.

Och tack också till KS-hängande, före detta, kollegor och min respektive för allt tjat. Sorry.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Stort grattis! Den där är riktigt bra och har allt det viktiga på plats, tycker jag. :)
Väl letat och funnet!
 

Sond

Patek
Grattis till en fantastisk klockmodell. Och som du säger, när man går vintage är det så mycket att ta hänsyn till. Det är en del av sporten men också en del av lidandet. Men framförallt en del av njutningen. Min egen 1675 växte fram lite som din, helst en helt perfekt men liten GMT-visare. Det slutade med en nästan perfekt(liten skada på tavlan) med stor visare från 1978-ish..:)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Bra skrivet och bra fångat! Känner igen mig i så mycket av det du skriver. Riktigt fin GMT och bra samling du börjar ha nu. Grattis! :)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar din tråd och att du uppdaterar den emellanåt. Jag har den någonstans i bakhuvudet och det är roligt när du postar något nytt.

Edit: Snygg dinka givetvis!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Den här tråden gillar jag. Dagens klocka av krämbulle, typ. Grattis till ett fint ex av en ikonisk klocka också!
 
Bra sammanfattning av senaste tidens djupdykning, våndor och beslutsångest. Blev riktigt bra tillslut, väl värt väntan!

Förseslår en mini gtg till veckan så får jag klämma lite!
 
Topp