• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Helgfrågan: Mest underskattat?

C

China

Guest
Rossi skrev:
China

Har ingen som helst koll på Seagull. Hur är kvaliteten? Är det som Seiko med många olika segment?

Bra kvalité över lag, man har allt från billiga instegsmodeller till tourbillon. Tyvärr så är Seagull ganska okända i Europa, men du kan hitta mycket information och recensioner på internationella klockforum. Det finns en ganska stor fanclub.
 

par

Patek
2-Faktor
Undersköterskan skrev:
Jag kan ju tycka att Jaeger Le-Coultre inte alltid får den uppskattning manufakturen förtjänar helt på egen hand. De tillverkar ändå, både åt sig själva och åt andra, några av de mest förnämliga urverk människan skådat.

Håller med, har en tradition som verktillverkare som slår de flesta på fingrarna.
 

Genta

Cartier
Undersköterskan skrev:
Jag kan ju tycka att Jaeger Le-Coultre inte alltid får den uppskattning manufakturen förtjänar helt på egen hand. De tillverkar ändå, både åt sig själva och åt andra, några av de mest förnämliga urverk människan skådat.

JLC verkar kunna göra vilka urverk som helst och gör det också, men finish på både urverk och utanverk hänger inte med den tekniska kompetensen enligt min uppfattning. Dvs tycker de är vare sig över- eller underskattade.
 

Genta

Cartier
RicVin skrev:
Spontant känns det som det finns väldigt lite kärlek för Breitling. Är väl bara RicRob när det begav sig med hans Headwind och jag själv med min Stålfisk som pushat för märket? Eller har jag förträngt något? Kan inte någon starta den eviga Bratte tråden? :cool:

Ja, efter att ha förälskat mig i en Chronomat så känns andrahandsvärdet som en rejäl underskattning.
 

Genta

Cartier
Per skrev:
AP förtjänar bra mycket mer kärlek än de får här. Tillverkar allt ifrån asgrymma bankrånarklockor till komplicerade mästerverk i klassisk stil.

Och halva priset jämfört med listpris efter att ha lämnat butiken. Mycket bang for buck på andrahandsmarknaden!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Vintage underskattat: Universal Geneve, Zenith, Longines, JLC, Minerva, + alla PreMoon Speedys såklart

Nytt: Nomos, Stowa, resten är huvudsakligen överprisade marknadsföringsframgångar... :lol:

used-car-salesman2.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Nämner inget märke, men generellt tycker jag att äldre kostymur har ett förvånansvärt lågt andrahandsvärde.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Blancpain
Glashütte
IWC

Ingen av dessa verkar ha några riktiga hardcore följare
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
finns många märken med klockor som förtjänar mer uppskattning:

Breguet : XX Aeronaval Flyback chrono

Girard Perregaux : GP 7000 tex

Universal Geneve ( de från 40-50 talet är eftertraktade men 90 tals Compax för ca 5 k NIB eller en Golden Januz vitguld/platina som blev osåld/ återropad för runt 30K på auktion !!)

Zenith : El primero Rainbow Flyback

Tissot: Många fina jubileumsmodeller tex Rio De Janeiro Chronograph för små pengar

Eterna & Longines : i många fall omega-klass för betydligt mindre pengar

Lagonda : finns Chronometre-specade för dryga 500-lappen

Exelsior Park : tex gamla kronografer med Valjoux 72 ....


Och så många klassiska amerikanska fickur av hög klass men förhållandevis lågt pris :

Hamilton, Howard ,
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
antikmartin skrev:
finns många märken med klockor som förtjänar mer uppskattning:

Breguet : XX Aeronaval Flyback chrono

Girard Perregaux : GP 7000 tex

Universal Geneve ( de från 40-50 talet är eftertraktade men 90 tals Compax för ca 5 k NIB eller en Golden Januz vitguld/platina som blev osåld/ återropad för runt 30K på auktion !!)

Zenith : El primero Rainbow Flyback

Tissot: Många fina jubileumsmodeller tex Rio De Janeiro Chronograph för små pengar

Eterna & Longines : i många fall omega-klass för betydligt mindre pengar

Lagonda : finns Chronometre-specade för dryga 500-lappen

Exelsior Park : tex gamla kronografer med Valjoux 72 ....


Och så många klassiska amerikanska fickur av hög klass men förhållandevis lågt pris :

Hamilton, Howard ,

håller med om i princip allt!
...men kan inte underlåta att vara en besserwisser när chansen ges?... har inte de flesta Excelsior Park kronografer just "Excelsior Park" urverk? som är fina nog i sig själva!!! ... o som de även sålde till andra tillverkare... :)
 

Lodregulator

Breitling
Eterna är ett underskattat märke, medan Omega, Seiko och Rolex är helt klart överskattade... Någon som vill byta en klart underskattat Eterna 4 hands mot en överskattad Rolex datejust i stål? ;)
 

point1

Cartier
Hade varit intressant att höra varför ni tycker märkena är underskattade. T.ex. Baume & Mercier, vad är det som gör detta märke underskattat, det är inte speciellt billiga klockor, det är inga in-house urverk. Varför är dom underskattade, jag har bara tittat som hastigast på dom i butiker, men varken finish eller design gör att dom sticker ut med tanke på pris. Säger inte att dom är dåliga, men underskattade?
 

Jonaz

Rolex
RicVin skrev:
Spontant känns det som det finns väldigt lite kärlek för Breitling. Är väl bara RicRob när det begav sig med hans Headwind och jag själv med min Stålfisk som pushat för märket? Eller har jag förträngt något? Kan inte någon starta den eviga Bratte tråden? :cool:


Har som mest begär efter breitling, långt mera än tex rolex som jag tycker har två modeller i hela sortimentet. ( variant på day/date och submariner )


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jonaz skrev:
RicVin skrev:
Spontant känns det som det finns väldigt lite kärlek för Breitling. Är väl bara RicRob när det begav sig med hans Headwind och jag själv med min Stålfisk som pushat för märket? Eller har jag förträngt något? Kan inte någon starta den eviga Bratte tråden? :cool:


Har som mest begär efter breitling, långt mera än tex rolex som jag tycker har två modeller i hela sortimentet. ( variant på day/date och submariner )


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tycker det är konstigt att vi inte ser fler B01or på KS, dom är riktigt FETA!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
masterkiller skrev:
Fast Denke, man måste läsa trådarna, det var svar på Breitling tråden och jag menade Breitling B01, jag vet att B&R är sjukt grymt men allt kretsar inte om det :)

Säger det igen, jag läser ALLA trådar. Printar ut dem, analyserar, har dem i en pärm.

Oavsett så är du sjukligt fixerad vid BR och jag tycker du borde avprogrammeras tillsammans med Jajjamänsan. :mrgreen:
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Per skrev:
AP förtjänar bra mycket mer kärlek än de får här. Tillverkar allt ifrån asgrymma bankrånarklockor till komplicerade mästerverk i klassisk stil.

Såg nyss Aktuellt och kan konstatera att de tillverkar asgrymma knarkkungsklockor också
 
Topp