• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Helium ventil ?

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Hur funkar en helium ventil ?
Saxat från omega:
Why a helium escape valve? When carrying out work at great depths, professional divers stay in a diving bell for several days, breathing a mixture of gases containing a high proportion of helium. The pressure is gradually increased to reach the pressure at the working depth. The divers, still inside the bell, are then lowered to the working site. They leave the bell to carry out their work.

Once their work is complete, they re-enter the bell, which is then raised to the surface. Pressure is then returned to atmospheric levels and this is when the valve must be opened (only for deep-sea dives lasting several days).

The helium molecules diffuse and penetrate the material of the gaskets. The quantity is sufficient to push out the crystal during the return to atmospheric pressure. To avoid this, the Seamaster Professional Diver is equipped with a valve specially developed by OMEGA.
 

john b

Rolex
Man kan notera att det finns tre olika praktiska lösningar.
Omega har en ventil som manuellt måste öppnas av dykaren. Glömmer man skruva in den efter dekompression eller är full efter ett gtg och badar med heliumventilen ute är klockan fortfarande rimligt men inte jättetät.
Rolex har en automatisk konstruktion, vilket jag tycker är bekvämt efter mina många hypotetiska svetsningar på oljeriggar i nordsjön. Alltså gillar jag seadweller.
Seikos konstruktionsval är att bygga en tät klocka. Den är så tät att helium inte läcker in. Smart. Så den klockan gillar jag också.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Auotomatiska (typ rolex) är som ett litet lock som är fjäderbelastat från utsidan, när trycket inne i klockan övervinner fjäderns (och utanförvarande mediums) tryck öppnas lokcet utåt och överskottstryck inne i klockan pyser ut. Eftersom ventilen öppnas utåt innebär t ex ett stort externt vattentryck att den sluter tätare och läckage förhindras in i klockan.

Manuella (typ omega) är helt enkelt en skruv du skruvar ut vilket öppnar en väg mellan utsidan och insidan på klockan. Detta tillåter tryckutjämning.

EDIT:// skall tillägga att inte bara seiko har heliumtäta klockor utan även Orient använder den lösningen.
 

rogart-63

Patek
Saxat från omega:
Why a helium escape valve? When carrying out work at great depths, professional divers stay in a diving bell for several days, breathing a mixture of gases containing a high proportion of helium. The pressure is gradually increased to reach the pressure at the working depth. The divers, still inside the bell, are then lowered to the working site. They leave the bell to carry out their work.

Once their work is complete, they re-enter the bell, which is then raised to the surface. Pressure is then returned to atmospheric levels and this is when the valve must be opened (only for deep-sea dives lasting several days).

The helium molecules diffuse and penetrate the material of the gaskets. The quantity is sufficient to push out the crystal during the return to atmospheric pressure. To avoid this, the Seamaster Professional Diver is equipped with a valve specially developed by OMEGA.

Just det :) Det är därför Enzo och Mayol pratar som kalle anka i filmen det stora blå .
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Som vanligt måste jag tillägga med en känga till Rolex marknadsföringsspinnsavdelning gällande deras automatiska heliumventil (efter att ha sett några av de gamla reklambladen i teklambladstråden).

Det finns inte någon stans på kartan att Rolex någonsin har haft patent på en automatisk övertrycksventil då det skriker prior-art om det.

Det rolex eventuellt har haft patent på en gång i tiden är ett eller båda av följande alternativ:

A: patent på att sätta in en övertrycksventil i en klocka

B: ha patent på en viss utformning av någon liten detalj i just sin heliumventil vilket inte på något sätt har förhindrat andra att sätta in automatiska övertrycksventiler i sina klockor, men det ger dem möjlighet att köra marknadsföring i vanlig Rolexanda om "unikt patent" (vilket i sig kanske inte är fel men det har troligen väldigt lite med funktionen att göra) eller "rolex var först".
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
He-ventil är ju en grej man älskar att hata.
Totalt meningslöst för 99,99% av alla klockbärare och en 50 år gammal teknisk lösning på ett ickeproblem som går att lösa på annat sätt. :)

Ungefär lika relevant vid valet av klocka som att välja en klocka för att den tål större djup än 100/200 meter.
 
Heliumventil - ett extra hål i boetten där vatten kan läcka in :) - för oss vanliga dödliga alltså.
Alltid skönt att vara redo för lite kvalitetstid i en tryckkammare dock...
 

Fabian

Patek
2-Faktor

Spindel

KS vulkanolog på Island
Fast då har dom ju ingen heliumventil? Då är det ju bara kronan (som tidigare nämnts) som kan dras ut för tryckutjämning. Detta var ju en av de tunga anledningar till att Comex-dykarna ratade sin specialbeställda klocka då de promt menade på att det behövdes. Läs mer här:http://www.ploprof.com/PloProf.html
Heliumventilen vid kl 10 är ingen krona jag kallade den för "krona" då den ser ut som kronan. Skruven vid kl 10 på PO är en manuell heliumventil och fungerar (förenklat sagt) som en manuell avluftningsventil på en radiator. Du skruvar upp den och eventuellt övertryck pyser ut. Finns egentligen ingenting som heter heliumventil det som finns är automatiska övertrycksventiler och manuella ventiler, den ena ser själv till att trycket i ett system aldrig överstiger ett förinställt värde och den andra är tät tills den öppnas då trycket mellan systemet och omgivningen utjämnas.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Heliumventilen vid kl 10 är ingen krona jag kallade den för "krona" då den ser ut som kronan. Skruven vid kl 10 på PO är en manuell heliumventil och fungerar (förenklat sagt) som en manuell avluftningsventil på en radiator. Du skruvar upp den och eventuellt övertryck pyser ut. Finns egentligen ingenting som heter heliumventil det som finns är automatiska övertrycksventiler och manuella ventiler, den ena ser själv till att trycket i ett system aldrig överstiger ett förinställt värde och den andra är tät tills den öppnas då trycket mellan systemet och omgivningen utjämnas.

Men personen frågade aldrig om den extra kronan på PO. han frågade om ploprofen har någon heliumventil.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Och det har den, en manuell övertrycksventil.

Jag fattar fortfarande inte vad du menar. Omega ploprof har EN krona kl 9 och ingen annan öppning som HEV. Har heller aldrig läst att modellens krona ska fungera som en manuell övertrycksventil då omega menade att deras monoque-boett klarade stora djup utan tryckutjämning.

Varför börjar du prata om Omega Planet Ocean?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Och det har den, en manuell övertrycksventil.

Förstå mig rätt, Det du säger är helt ny fakta för mig och har därför svårt att tro på det. Kan du styrka ditt påstående så vore det intressant att läsa mer om det. Men förstår fortfarande inte om du blandar ihop PO och ploprof eller sitter inne på ny (för mig) information.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ploprof behöver inte:D:D
Skämtåsido, har läst nånstans att gammelploppen har blivit trycktestad ner till 1227m. Sen hur viktigt det är att jämna ut trycket inuti klockan för en proffsdykare vet jag inte..
Jag fattar fortfarande inte vad du menar. Omega ploprof har EN krona kl 9 och ingen annan öppning som HEV. Har heller aldrig läst att modellens krona ska fungera som en manuell övertrycksventil då omega menade att deras monoque-boett klarade stora djup utan tryckutjämning.

Varför börjar du prata om Omega Planet Ocean?

Ni blandar ihop begreppen. En tryckutjämnande funktion behövs enbart om klockan utsätts för helium i en tryckkammare, inte för att klockan ska klara höga tryck utifrån under själva dyket. Det finns klockor som klarar 5000m utan att ha He-ventil.

Sätt däremot samma klocka i en miljö med heliumrik luftblandning och sänk därefter trycket långsamt, så har heliumet tagit sig in i klockan, expanderar och ploppar glaset.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag fattar fortfarande inte vad du menar. Omega ploprof har EN krona kl 9 och ingen annan öppning som HEV. Har heller aldrig läst att modellens krona ska fungera som en manuell övertrycksventil då omega menade att deras monoque-boett klarade stora djup utan tryckutjämning.

Varför börjar du prata om Omega Planet Ocean?
Förlåt i min enfald står ploprof för Planet Ocean Proffesional
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
For real? Hade jag ingen aning om! Att jag sen inte kan ett skit om några nya klockor kan ha sin förklaring. Vart sitter den?


Omega-Ploprof-07.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men stora frågan är - varför? Är det HE som skiljer 600m från 1200m? Den nya är ju såklart också större men mycket av funktionen är väl densamma? Cal 1002 sitter ju i gamla. Vad sitter i nya förresten??

Nu är jag ingen expert på vare sig tryckpåverkan eller nya sm1200 men det är olika djur. Sm600 är monocoque där glaset vilar på en gummipackning som trycks ihop vid ökat tryck, vid 120 bar gick glaset emot visarna. Sm1200 har boettlock och förmodligen mer metall och ger inte efter som sm600 utan är stummare. Detta skulle kunna innebära att glaset riskerar att poppa på sm1200 om den inte haft ventil medan sm600ans glaspacknig hade kompenserat för trycket. Detta är endast gissningar då jag inte vet och vissa säger att ventilerna är helt onödiga och inte fungerar.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Nu är jag ingen expert på vare sig tryckpåverkan eller nya sm1200 men det är olika djur. Sm600 är monocoque där glaset vilar på en gummipackning som trycks ihop vid ökat tryck, vid 120 bar gick glaset emot visarna. Sm1200 har boettlock och förmodligen mer metall och ger inte efter som sm600 utan är stummare. Detta skulle kunna innebära att glaset riskerar att poppa på sm1200 om den inte haft ventil medan sm600ans glaspacknig hade kompenserat för trycket. Detta är endast gissningar då jag inte vet och vissa säger att ventilerna är helt onödiga och inte fungerar.

Låter väldigt sunt det du säger. Än en gång. Hade noll koll på att nya ens hade boettlock. Tack för info!
 
Topp